Missing 'path' query parameter

El sumari del cas Sitges continua aportant dades sobre les presumptes irregularitats en l’adjudicació de serveis socials a la Taula del Tercer Sector de la població del Garraf. Un cas que va comportar la detenció de l’actual alcaldessa del municipi, la republicana Aurora Carbonell, i que ja computa fins a 16 imputats, entre càrrecs públics, particulars i personal del consistori. Ara bé, els agents del grup 32 de la Unitat de Delinqüència Econòmica i Financera del Cos Nacional de Policia (UDEF) destinats a la investigació del cas no van ser els primers a descobrir dades que grinyolaven. Els serveis d’Intervenció de l’Ajuntament ja havien emès un informe en què remarcaven el que qualificaven “d’incidències o debilitats detectades en matèria de contractació”.

L’informe, de quinze pàgines i al qual ha tingut accés El Món, és un Resum anual dels resultats de control intern, d’acord amb la llei reguladora de les Hisendes Locals, de l’exercici del 2022. El signen César Romero, interventor general, i Marta Gómez, cap del departament d’Intervenció. Tot i que és de l’exercici del 2022, l’estudi també fa el “control financer de subvenció a la Taula del Tercer Sector -Sitges” del 2018, 2019, 2020 i 2021, que no es van analitzar quan tocava.

El cas està ara sota el control de la titular del jutjat d’instrucció número 8 de Vilanova i la Geltrú, i ja hi ha prevista tota una setmana del mes de febrer per a la declaració dels investigats. Tot en plena polèmica perquè el consistori ha rebutjat exercir l’acusació particular.

Agents del Cos Nacional de Policia davant de l'Ajuntament de Sitges en els escorcolls del passat 21 de juny/ACN
Agents del Cos Nacional de Policia davant de l’Ajuntament de Sitges en els escorcolls del passat 21 de juny/ACN

“Incidències i debilitats”

Els interventors afirmen en l’informe que han detectat “incidències o debilitats” en matèria de contractació i les classifiquen en tres blocs. En primer terme, la vulneració de la Llei de Contractes del Sector Públic, amb relació al fraccionament de l’objecte dels contractes i a la limitació dels imports per proveïdor i any. En segon lloc, retreu la “manca d’utilització del procediment legalment establert” per als contractes que superin els llindars de 40.000 euros, quan es tracti de contractes d’obres, o 15.000 euros, quan es tracti de contractes de subministrament o de serveis.

En últim lloc, els interventors alerten de la contractació de serveis que no s’han contemplat en els plecs de clàusules administratives particulars de cada licitació i sense que s’hagi aprovat la modificació contractual i les operacions comptables corresponents. En el mateix marc, retreuen que no es fa cas de la planificació de la contractació. “La revisió del grau de compliment del mateix en el període 2018-2021 mostra que només acaben licitant-se el 20% dels contractes programats, traslladant-se en alguns casos les licitacions a anys posteriors als que es preveien”, assevera l’informe.

Capçalera de l'informe de fiscalització de l'ajuntament de Sitges/QS
Capçalera de l’informe de fiscalització de l’Ajuntament de Sitges/QS

L’ombra del Tribunal de Comptes

El document critica que “s’utilitza el contracte menor per a prestacions de tracte successiu, recurrent i periòdiques en el temps, les quals haurien de ser objecte de licitació”. Un fet que, justament amb subvencions no prou justificades, “produeix un possible fraccionament del contracte”. En el mateix sentit, ressalten que “l’execució de l’actuació es realitza amb posterioritat a l’aprovació de l’expedient de contractació o, cosa que és el mateix, amb anterioritat a l’aprovació de la despesa, comportant una prestació sense la tramitació legalment establerta (sense cobertura contractual) derivant a una possible contractació verbal”. És a dir, que primer es fa la feina i després es licita: tot just iniciat l’expedient, abans que s’arribi a la fase en què es podria executar, amb la despesa aprovada, ja s’està treballant.

En aquestes circumstàncies, els tècnics de l’Ajuntament alerten de la doctrina del Tribunal de Comptes per prendre mesures per millorar el control i la gestió de les contractacions, convenis i subvencions. “Caldria fermament establir mecanismes adequats per garantir el correcte compliment de l’activitat contractual de l’Ajuntament, restringint el contracte menor a aquelles despeses puntuals, no recurrents i per l’import establert a la llei i posar els mitjans necessaris per planificar i executar les licitacions”, sentencien.

Més notícies
Notícia: Descarrila un tren a Sitges i causa retards en 6 línies de Rodalies
Comparteix
L'incident del Talgo sense passatgers ha obligat a suspendre la circulació de trens entre Vilanova i la Geltrú i Garraf
Notícia: En llibertat l’alcaldessa de Sitges, Aurora Carbonell
Comparteix
A hores d'ara dos dels altres detinguts en l'operació de la policia espanyola continuen als jutjats
Notícia: En llibertat els quatre detinguts per agressió sexual a Sitges
Comparteix
Els acusats surten sense mesures cautelars però han d'estar a disposició dels requeriments del jutjat
Notícia: Batalla campal en una zona d’oci a Sitges
Comparteix
Els Mossos hi han d'intervenir enmig de llançaments de cadires i ampolles

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter