El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
El nou president del TC s’estrena pronunciant-se contra l’autodeterminació
  • CA

No porta ni 24 hores com a nou president del Tribunal Constitucional (TC) i Cándido Conde-Pumpido ja ha marcat posicions en referència a l’autodeterminació de Catalunya. Segons ha pogut saber Europa Press a través de fonts jurídiques del tribunal, després d’assumir el càrrec, Conde-Pumpido ha avisat que la “Constitució no permet ni la secessió ni la independència ni l’autodeterminació”. Aquest dimecres, després d’obtenir 6 dels 11 vots que necessitava per convertir-se en el nou líder del Constitucional, Conde-Pumpido s’ha adreçat al ple per pronunciar-se en contra de l’autodeterminació.

La magistrada que va dir que s’hauria “d’estudiar”

Les declaracions de Conde-Pumpido van en una línia contrària a les afirmacions que va fer fa uns dies una altra membre del TC. Fa poc més d’una setmana, la nova magistrada del Constitucional, Maria Luisa Segoviano, va assegurar en una entrevista a Onda Cero que, per ella, l’autodeterminació “és un tema summament complex amb moltes arestes” que al seu criteri convé estudiar “amb calma”. Segoviano, que en cap moment va avançar a quin candidat votaria per presidir el tribunal, va afegir que “no s’ha de tenir por a cap plantejament, a cap posició ni suggeriment que se’ns faci”, perquè considera que la Constitució encara dona marge d’interpretació. La magistrada va prendre possessió el passat 31 de desembre com a membre del bloc progressista.

La nova magistrada del TC María Luisa Segoviano designada pel CGPJ | ACN
La magistrada del TC María Luisa Segoviano va defensar que l’autodeterminació és un tema “summament complex” que s’ha estudiar “amb calma” | ACN

L’elecció del nou president del TC

Conde-Pumpido, magistrat del bloc progressista i exfiscal general de l’Estat, ha estat l’escollit pel ple per presidir el TC davant la magistrada María Luisa Balaguer, també del sector progressista. El nou president va entrar com a magistrat a l’òrgan el 2017, després de ser designat pel Senat. Quan va caducar el mandat de quatre magistrats del Constitucional a mitjans del 2022, el nom de Conde-Pumpido va començar a sonar com a candidat per convertir-se en el nou president de la cort de garanties. Des d’aquest dimecres, el magistrat encapçala el Tribunal Constitucional.

Més notícies
Cándido Conde Pumpido, al seu despatx / TC
Conde-Pumpido fa un pas al costat i s’aparta de les causes del Procés
Notícia: Conde-Pumpido fa un pas al costat i s’aparta de les causes del Procés
Comparteix
El magistrat comunica aquesta decisió després del recurs de recusació de Puigdemont
Oriol Junqueras i Raül Romeva poc abans de ser empresonats
Junqueras i Romeva demanen al TC la recusació de Conde-Pumpido
Notícia: Junqueras i Romeva demanen al TC la recusació de Conde-Pumpido
Comparteix
Asseguren que el magistrat no és "neutral" ni "imparcial" per una conferència el 2017 on va expressar la seva opinió
Cándido Conde Pumpido, al seu despatx / TC
Puigdemont recusa Conde Pumpido i avisa que contamina tots els recursos al TC dels presos
Notícia: Puigdemont recusa Conde Pumpido i avisa que contamina tots els recursos al TC dels presos
Comparteix
Boye presenta un recurs aportant una conferència del magistrat carregant contra el Procés
L'expresidenta del Parlament Carme Forcadell
Dos magistrats del TC veuen “desproporcionada” la condemna a Forcadell
Notícia: Dos magistrats del TC veuen “desproporcionada” la condemna a Forcadell
Comparteix
El vot particular argumenta que no s'ha ponderat prou bé el "superior nivell de protecció contra qualsevol ingerència" que requereix el càrrec de presidenta del Parlament

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Juan Ripollés a gener 11, 2023 | 18:10
    Juan Ripollés gener 11, 2023 | 18:10
    El nou president del TC s’estrena pronunciant-se contra l’autodeterminació Cándido Conde-Pumpido ha avisat només de ser escollit que la "Constitució no permet l'autodeterminació" ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Aixo no es anar en contra, aixó es cumplir la legalitat, vossaltres si que aneu en contra fent uns ductubres.
    • Icona del comentari de: Titella a gener 11, 2023 | 18:47
      Titella gener 11, 2023 | 18:47
      I el "cupo" basc ?
    • Icona del comentari de: Ramon a gener 11, 2023 | 18:59
      Ramon gener 11, 2023 | 18:59
      Quina legalitat ? La mateixa per la qual "Espanya" ha perdut "territoris" a l'engrós del 1587 al 1976 ? Entre els qual Gibraltar a Andalusia, el Conflent, el Capcir, el Vallespir, el Rosselló i la Cerdanya a Catalunya, o el sud de Galícia (Portugal) ? No ens intentis aixecar la camisa. Domines aquest "tema" tan com el funcionament de les Quotes dels Territoris Forals de Guipúscoa, Biscaia, Àlaba i Navarra a Propòsit, els territoris bascos de la Baixa Navarra, no pertanyen a la unitat d'Espanya son de l'estat francès com el nostre nord. És a dir, resumint, que a la vostra pretesa unitat d'Espanya HI MANCA sense eixir de la península Ibèrica, un penyal d'Andalusia; les comarques septentrionals de Catalunya, el nord de Navarra... i tot Portugal, si això és mantenir la unitat ja ens ho explicaràs millor.
      • Icona del comentari de: Juan Rioolles a gener 11, 2023 | 21:19
        Juan Rioolles gener 11, 2023 | 21:19
        Cuidat i calmat.
    • Icona del comentari de: fideli a gener 11, 2023 | 19:00
      fideli gener 11, 2023 | 19:00
      Iran també té 'legalitat'... i guaita...
      • Icona del comentari de: MHP a gener 11, 2023 | 20:38
        MHP gener 11, 2023 | 20:38
        Ves a viure a l'Iràn ii gaudeix del pais, babau.
        • Icona del comentari de: Nacho Ensenat a gener 12, 2023 | 13:08
          Nacho Ensenat gener 12, 2023 | 13:08
          Marc H.P. També t'hi has infiltrat i coneixes aquest país ?
    • Icona del comentari de: Josep a gener 11, 2023 | 19:52
      Josep gener 11, 2023 | 19:52
      I quina mena de "legalitat" defensen aquests? La del "todo está atado y bien atado". Aquesta mena de "legalitat" no respecta drets fonamentals i imposa a Catalunya i els catalans l'obligació de mantenir econòmicament aquest estat que és com una madrasta per nosaltres. Som, de fet, l'última colònia d'espanya.
  2. Icona del comentari de: Incompetencia o mala fe? a gener 11, 2023 | 18:14
    Incompetencia o mala fe? gener 11, 2023 | 18:14
    Constitución española Preámbulo: "Proteger a todos los españoles y PUEBLOS de España en el ejercicio de los derechos humanos, sus culturas y tradiciones, lenguas e instituciones". Artículo 10: "Las normas relativas a los derechos fundamentales y a las libertades que la Constitución reconoce se interpretarán de conformidad con la Declaración Universal de Derechos Humanos y los tratados y acuerdos internacionales sobre las mismas materias ratificados por España". Artículo 96: "Los tratados internacionales válidamente celebrados, una vez publicados oficialmente en España, formarán parte del ordenamiento interno." De lo anterior, se concluye que existen varios pueblos en España, y también que los tratados internacionales ratificados son vinculantes. Ejemplo de tratado internacional vigente y vinculante: Pacto Internacional de Derechos Civiles y Políticos, ratificado en 1977: "Todos los pueblos tienen el derecho de libre determinación. En virtud de este derecho establecen libremente su condición política y proveen asimismo a su desarrollo económico, social y cultural".
    • Icona del comentari de: Fem servir la llengua a gener 11, 2023 | 20:35
      Fem servir la llengua gener 11, 2023 | 20:35
      Molt bé, però, podem trobar la constitució espanyola en versió catalana/valenciana. Article 10. "Les normes relatives als drets fonamentals i a les llibertats que la Constitució reconeix s’interpretaran de conformitat amb la Declaració universal de drets humans i els tractats i els acords internacionals sobre aquestes matèries ratificats per Espanya". Article 96 1. Els tractats internacionals celebrats vàlidament formaran part de l’ordenament intern una vegada hagin estat publicats oficialment a Espanya. Les seves disposicions només podran ser derogades, modificades o suspeses en la forma prevista en els mateixos tractats o d’acord amb les normes generals del Dret internacional. 2. Per a denunciar els tractats i els convenis internacionals es farà servir el mateix procediment previst per a aprovar-los en l’article 94". Sí a la independència, sí a la coherència.
  3. Icona del comentari de: Jeroni Munyós a gener 11, 2023 | 18:19
    Jeroni Munyós gener 11, 2023 | 18:19
    El dret d'autodeterminació és un principi fonamental dels drets humans i la constitució espanyola no hi té res a veure, tret que sense Catalunya els espanyols potser hauran de reformar la seva constitució o no, degut a que la constitució espanyola no hi diu el nom dels territoris autònoms, respecte al govern central, ni el nom de les llengües que no siguin el castellà, altrament dir espanyol. Si és així, els espanyols tindran menys feina el dia que farem efectiva la independència. Un dels propòsits de les Nacions Unides és fomentar el respecte al principi d'autodeterminació dels pobles. "Fomentar entre les nacions relacions d'amistat basades en el respecte al principi de la igualtat de drets i al de la lliure determinació dels pobles, i prendre altres mesures adequades per enfortir la pau universal".
  4. Icona del comentari de: Kismelcul nyordus a gener 11, 2023 | 18:23
    Kismelcul nyordus gener 11, 2023 | 18:23
    La constitucio hauria de complir els drets dels pobles, com s’ho pasen pels collons, doncs igualment.l’única diferencia es q’els nyordus poden fotre un vol d’hosties als catalans i posar-la l’ós a la presó.
  5. Icona del comentari de: Ferran a gener 11, 2023 | 18:27
    Ferran gener 11, 2023 | 18:27
    Podría ser algo más interesante y hablar de algo menos cansino y repetido? Algunos estamos cansados de las mismas peroratas para agradar a los votantes y después si te he visto no me acuerdo....
    • Icona del comentari de: @ en Ferran a gener 11, 2023 | 20:47
      @ en Ferran gener 11, 2023 | 20:47
      Tens raó, cada vegada que parla un jutge de la cúpula judicial espanyola, un nou any judicial un nou president d'un tribunal... fan referència a la unitat "indivisible" d'Espanya. Quan cal parlar tant sovint d'un tema... ja m'entens, alguna cosa grinyola. Sigui com sigui si molts de catalans ho volem farem efectiva la independència del nostre país.
  6. Icona del comentari de: Gonzalo a gener 11, 2023 | 18:43
    Gonzalo gener 11, 2023 | 18:43
    Os habéis enterado, o tendrá que haceros un mapita? Jajaja!
    • Icona del comentari de: Pere Llimonera i Citronell a gener 11, 2023 | 19:43
      Pere Llimonera i Citronell gener 11, 2023 | 19:43
      Es que no os vamos a pedir permiso. El dret d'autodeterminació s'exerceix i punt. Només us queda l'exèrcit, si es que ho podeu pagar i la OTAN i la UE us deixen...
      • Icona del comentari de: Gonzalo a gener 11, 2023 | 23:21
        Gonzalo gener 11, 2023 | 23:21
        Inténtalo, gañanes. Jajaja!
    • Icona del comentari de: Gonzalo a gener 11, 2023 | 20:12
      Gonzalo gener 11, 2023 | 20:12
      Venga tocayo trolete, ponte un nick propio. No me suplantes. ???????
  7. Icona del comentari de: fideli a gener 11, 2023 | 18:45
    fideli gener 11, 2023 | 18:45
    la CE78 és La Cunetera del Estrechonorte 1978
  8. Icona del comentari de: Delfí Artós a gener 11, 2023 | 18:46
    Delfí Artós gener 11, 2023 | 18:46
    S'ha de dir i s'ha de saber que la unitat d'Espanya és una fal·làcia. A la "indivisibilitat" i inviolabilitat de la pretesa unitat, els espanyols hi han fet referència des l'any 1587 en el qual varen començar a separar-se territoris de la unitat "indivisible" d'Espanya. Cada volta que s'han adonat que un territori se'ls hi volia separar han "proclamat" la unitat inseparable... Ací uns quants, la llista és molt llarga : 1587 Nagasaki (Japó); 1623 San Cristóbal i Nieves; 1624 Barbados; 1632 Antigua i Barbuda; 1640 Portugal; 1640 Macau (Xina). Malaca (Malàisia); 1642 El nord de Taiwan; 1654 Santa Lucia; 1655 Jamaica; 1659 El nord de Catalunya, el nostre país, s’incorporà a França (Les actuals comarques catalanes del Vallespir, el Conflent, el Rosselló, el Capcir i la Cerdanya); 1663 territoris d'Indonèsia; 1670 Les Bahames; 1674 Grenada; 1700 Àustria, Hongria i Bohèmia (Ara la República Txeca, Hongria, parts d’Eslovàquia i d'Alemanya); 1704 Gibraltar; 1711 Els actuals estats independents de Bèlgica, Luxemburg i els Països Baixos i també part de l'actual estat francès, l'Artois; 1714 El Ducat de Milà ara d'Itàlia; 1734 El Regne de Nàpols, les illes de Sicília i Sardenya ara també pertanyen a Itàlia i l'estat independent de Malta; 1783 Dominica; 1791 Orà a Algèria; 1794 Oregon, Idaho, Montana, Washington i la part sud d’Alaska, ara estats dels Estats Units d'Amèrica, la Columbia Britànica ara el Canadà; 1801 Més estats, dels Estats Units, Luisiana, Arkansas, Oklahoma, Kansas, Nebraska, Dakota del Sud, Dakota del Nord, Wyoming, Montana, Idaho, Minnesota i Iowa; 1802 Trinidad i Tobago... jo ja me n'he cansat, em manquen molts més tots els estats de l'Amèrica del sud, etc fins arribar a l'any 1976 sota el regnat del que ara en diuen "Emerito". Qui encara és cregui que Espanya ha estat i és una "unitat" indivisible, és responsabilitat d'ell o ella.
  9. Icona del comentari de: Independence Process a gener 11, 2023 | 19:08
    Independence Process gener 11, 2023 | 19:08
    Si els espanyols han d'esmentar la "indivisibilitat" d'Espanya cada vegada que renoven un càrrec del poder judicial, o d'un altre poder, i cada dos per tres ens ho recorden... vol dir que anem bé. De fet això ho han fet històricament cada vegada que han ensumat un procés durant el qual un territori espanyol se'ls hi ha independitzat.
  10. Icona del comentari de: Roser a gener 11, 2023 | 19:40
    Roser gener 11, 2023 | 19:40
    Et pots fotre la teva puta constitució al cul...rata franquista, amb la cara ja pagues.Els catalans la constitució ñorda ens la sua i ens la bufa. Visca Catalunya lliure i independent.
    • Icona del comentari de: MHP a gener 11, 2023 | 20:40
      MHP gener 11, 2023 | 20:40
      Uy Roser, no et posis així, dona, que sembles mes fatxa del que deus ser realment, que ja déu ser bastant.
      • Icona del comentari de: Nacho Ensenat a gener 12, 2023 | 13:13
        Nacho Ensenat gener 12, 2023 | 13:13
        L'infiltrat discernint qui és o no fatxa. N'hi ha per a llogar-hi cadires, Marc Hernadez pons.
  11. Icona del comentari de: Luisnomeacuerdo a gener 11, 2023 | 19:46
    Luisnomeacuerdo gener 11, 2023 | 19:46
    Espanya deu ser el país del món que ha patit més "independències" del seu territori. L'última el Sàhara.
  12. Icona del comentari de: Ricard a gener 11, 2023 | 19:53
    Ricard gener 11, 2023 | 19:53
    Si aquest racista ja ho sap tot per què cal pagar el sou a tot un tribunal? Què hi diuen la resta dels seus membres? Callaran covardament? I la "catalana"? Aquests castellans són racistes, criminals i ni tan sols dissimulen la seva aversió a allò que ells mateixos inventen, la constitució que diuen defensar a tota hora i que es passen pel forro, com fa avui mateix aquest imbècil dictador.
  13. Icona del comentari de: Gonzalo a gener 11, 2023 | 20:16
    Gonzalo gener 11, 2023 | 20:16
    Se pronunciará también el "sobaquero"? Jajaja! Ah no....ese no se pronuncia...está muy tranquilito. Como todos los españoles sabemos, super entusiasta.... jajaja!
  14. Icona del comentari de: És això a gener 11, 2023 | 20:26
    És això gener 11, 2023 | 20:26
    Això és el xovinisme espanyol, lamentar-se i insistir en la fal·làcia de la unitat d'Espanya, i alhora dir amb sorneguera que ells és preocupen de les coses "importants", no pas com els catalans que volen recuperar el seu autogovern i esdevenir un estat en forma de república, mentre no fan cap cas, i incompleixen descaradament, articles de la seva "constitució" importants, vitals i essencials com el 47, heu-lo ací : "Tots els espanyols tenen dret a un habitatge digne i adequat. Els poders públics promouran les condicions necessàries i establiran les normes pertinents per tal de fer efectiu aquest dret, i regularan la utilització del sòl d’acord amb l’interès general per tal d’impedir l’especulació. La comunitat participarà en les plusvàlues que generi l’acció urbanística dels ens públics." Algú ha estat jutjat o multat per incomplir el 47 ? Aquest és el panorama espanyol.
  15. Icona del comentari de: Hola ERC? a gener 11, 2023 | 21:03
    Hola ERC? gener 11, 2023 | 21:03
    Hola ERC?
    • Icona del comentari de: Hola Corruptgència! a gener 12, 2023 | 07:55
      Hola Corruptgència! gener 12, 2023 | 07:55
      Ja està preparada la xoni Borràs pel judici de corrupció?
    • Icona del comentari de: Al xovinista espanyol a gener 12, 2023 | 13:17
      Al xovinista espanyol gener 12, 2023 | 13:17
      Hola ! Xovinista espanyol de falsa bandera el qual es contesta a ell mateix. No ens fotreu, de fet ningú us fa cap cas amb el vostres insults fotetes. I ara digues que ets "l'abstencionista" i en acabat fes el rotet.
  16. Icona del comentari de: f a gener 11, 2023 | 21:04
    f gener 11, 2023 | 21:04
    Es que aqui l'error es demanar l'autodeterminacio. Hem de fer com els portuguesos que la seva insurreccio armada no li diuen Guerra de la Independencia sino, molt encertadament, Guerra de la RESTAURACIO de la Independencia. De la mateixa manera nosaltres hem de exigir la RESTAURACIO de les nostres Constitucions que un criminal de guerra avantpassat de l'actual ens va arrabassar per les armes. Per tant, aquests drets son anteriors a la constitucio estrangera a que es refereixen, igualment son il.legals no solsament aquesta constitucio sino totes les lleis que afecten Catalunya posteriors al Decret de Nova Planta. Mentre que aqui les autoritats legitimes del Principat no van acceptar mai aquesta supressio es molt diferent es el cas de Gibraltar que fou lliurada amb l'acord del rei de Castella a la sobirania de Sa Graciosa Majestat Britanica. FOREVER tal com consta al Tractat d'Utrecht.
  17. Icona del comentari de: Aneualamerda a gener 11, 2023 | 21:05
    Aneualamerda gener 11, 2023 | 21:05
    Als catalans ens la sua la vostra constitussion.
  18. Icona del comentari de: No ho permet? a gener 11, 2023 | 21:31
    No ho permet? gener 11, 2023 | 21:31
    Ha dit en quin article apareix la prohibició?
  19. Icona del comentari de: I a nosaltres que ens importa? a gener 11, 2023 | 22:09
    I a nosaltres que ens importa? gener 11, 2023 | 22:09
    Un dret que té catalunya, molt bé. Un altre porc de la meseta sense ofici ni benefici.
  20. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a gener 12, 2023 | 07:43
    Doctor Strangelove gener 12, 2023 | 07:43
    Dret a l,autodeterminació pactada és podria intentar, com es fa a tot el món. Ara la unilateral només es fa a través de la violència, com ha passat sempre a tot el món. És que els hiperventilats sou tan justets que el primer que hauríeu de fer és llegir llibres infantils, i una vegada adquirida una mica de comprensió lectora, intentar entendre el concepte de democràcia. Finalment, una vegada entès ja us explicaré el què signifiquen els drets humans, per cert humans, no divins, i per tant amb un valor relatiu i subjectiu, la qual cosa desautoritza la seva universalitat. Però com us he dit, aquest és un tema avançat, vosaltres comenceu pel principi. Doc.
    • Icona del comentari de: Ricard a gener 12, 2023 | 08:38
      Ricard gener 12, 2023 | 08:38
      Com a bon castellà vostè està fent objectivament una crida a la violència. Com tots vostès. Com sempre.
      • Icona del comentari de: Doctor Strangelove a gener 12, 2023 | 12:46
        Doctor Strangelove gener 12, 2023 | 12:46
        Una opinió personal només pot ser objectiva amb l'ús de ciències exactes (cito Wittgenstein), cosa que no he fet, car el nivell és massa baix en aquest digital. Per tant, fes el favor de subjectivar la meva afirmació! Doc.
    • Icona del comentari de: Lionel Mandrake a gener 12, 2023 | 13:23
      Lionel Mandrake gener 12, 2023 | 13:23
      El doctoret, un renegat que es creu gracioset i a sobre creu que els seus comentaris poca-soltes contribueixen a fer addictes a la seva causa espanyola. Més curt de gambals no se'n pot ésser.Doc

Respon a Doctor Strangelove Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa