La nova magistrada del Tribunal Constitucional (TC), Maria Luisa Segoviano, ha assegurat que, per ella, l’autodeterminació “és un tema summament complex amb moltes arestes” que al seu criteri convé estudiar “amb calma”. Ho ha afirmat aquest dilluns en una entrevista a Onda Cero, on també ha assenyalat que “no s’ha de tenir por a cap plantejament, a cap posició ni suggeriment que se’ns faci”, perquè considera que la Constitució encara dona marge d’interpretació, tal com recull l’ACN. Segoviano és la nova magistrada del TC, a proposició del Consell General del Poder Judicial (CGPJ), i va prendre possessió el passat 31 de desembre com a membre del bloc progressista.

Mirar sense pressa i amb “determinació”
Sobre la possibilitat que Constitucional hagi de resoldre sobre l’autodeterminació d’una part del territori de l’Estat, la nova magistrada ha afirmat que “no s’ha de rebutjar d’entrada res”, però ha insistit que “no vol dir que s’admeti”. Segoviano ha insistit en la importància de mirar sense presses i amb “determinació” tots els temes i, un cop estudiat, veure “com es planteja”. Així i tot, creu que “no s’ha de tenir por a cap plantejament, posició o suggeriment que se’ns faci, cal mirar-ho serenament i resoldre-ho, perquè la constitució està fantàsticament feta, molt completa, i encara pot donar molt de si”.
El tribunal, amb la incorporació dels nous magistrats, experiment un canvi i passar a ser majoritàriament progressista. Tot i aquest canvi, la magistrada ha assenyalat que el TC, en principi, no hauria de modificar la doctrina anterior sobre l’autodeterminació.
El primer ple de Segoviano
El proper 9 de gener, la magistrada participarà en el primer ple del nou TC. En aquesta sessió, els membres escolliran un nou president i, entre els candidats, hi ha Cándido Conde-Pumpido, que és el preferit del govern espanyol, i la també progressista Maria Luisa Balaguer. Segoviano va sortir escollida com a nova membre del TC perquè els conservadors volien evitar que Conde-Pumpido esdevingui el nou president. Així i tot, no ha confirmat a qui votarà la setmana que ve.