El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya ha decidit portar al Tribunal Constitucional la normativa per esquivar la sentència que obliga a que hi hagi un mínim d’un 25% de castellà a les classes de les escoles catalanes.
De fet, el jutge ho ha volgut plantejar al Tribunal Constitucional per preguntar si la nova llei entra en el marc de la Constitució espanyola. De fet, el TSJC argumentava que la nova legislació del Govern feia impossible l’execució de la sentència perquè depèn de la realitat sociolingüística dels centres.
Considera que pot infringir diversos articles de la Constitució
La sala considera que la nova normativa impulsada pel Govern podria infringir diversos articles de la Constitució i podria xocar també amb l’Estatut. Entre d’altres, defensa que les dues normatives introdueixen un model que “trenca” amb la paritat de les llengües oficials, que xoca amb la interpretació que el mateix Tribunal Constitucional va fer sobre la llengua en la sentència de l’Estatut i que s’afecten drets fonamentals. L’auto s’emmarca en la causa pel 25% de castellà a les aules.
A principis de mes, el TSJC va instar a tots els afectats, com són l’Asamblea por una Escuela Bilingüe, l’Advocacia de l’Estat espanyol i el Govern de la Generalitat de Catalunya a posicionar-se sobre aquesta intenció de portar la llei al Tribunal Constitucional.
Sense regulació sobre l’ús de les llengües
De fet, el Govern de la Generalitat va aprovar el decret llei i el Parlament va convalidar la llei del català amb l’objectiu de demostrar “impossibilitat legal” per aplicar la sentència del 25%. Sobre la seva constitucionalitat, el mateix Govern va traslladar al TSJC que “ni la Constitució ni l’Estatut ni la legislació bàsica estatal en matèria educativa imposen que la regulació sobre l’ús de les llengües a l’escola hagi de seguir un model de percentatges”, pel que la nova normativa aprovada de forma urgent seria constitucional. El TSJC, però, creu el contrari, pel que vol portar la nova legislació catalana al TC perquè dictamini sobre la seva constitucionalitat.