El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Discrepàncies entre juristes sobre si es pot substituir Borràs com a presidenta del Parlament
  • CA

Els experts no ho tenen clar. Si bé el reglament del Parlament de Catalunya no preveu cap sistema concret de revocació de la presidència de la cambra, el principi democràtic de majoria indicaria que hi ha possibilitats de fer-ho. Són els dos punts de vista defensat per experts en dret parlamentari consultats per El Món. El professor de Dret Constitucional i exlletrat major del Parlament Joan Ridao assegura que no veu altra forma de substituir Laura Borràs en la presidència que no sigui una dimissió voluntària o bé una reforma del reglament Parlament. En canvi, Francesc Pau, també exlletrat major del Parlament i professor de dret a la Universitat Pompeu Fabra, considera que el sistema de majories podria revocar la presidència, en la línia del que ha suggerit el líder del PSC, Salvador Illa.

Un altre dels juristes consultats, que vol mantenir-se en l’anonimat, apunta que l’article 180 del reglament no està pensat per als membres de la Mesa, sinó més aviat per als organismes que depenen del Parlament de Catalunya, com ara els Síndics o bé el director de l’Oficina Antifrau. “És una garantia antibunquerització dels nomenaments”, argüeixen les mateixes fonts, que recorden la necessitat de tenir una causa objectiva molt concreta. Sia com sia, ara per ara no veuen un mecanisme previst i concret per foragitar Borràs de la presidència. “Al capdavall, la suspensió és una mesura cautelar i temporal”, coincideixen les mateixes fonts. Tot per no contrariar el principi de presumpció d’innocència. En canvi, altres juristes aposten per la possibilitat d’interpretar l’article 25.4 del Reglament en base el principi de majories.

Model europeu

“Cal tenir present que el sistema de la presidència de la cambra catalana és el sistema continental, és a dir, una presidència de majories”, al·lega Ridao. Una situació diametralment oposada per exemple, al sistema anglosaxó. “Al Regne Unit, l’speaker de la cambra es manté al marge de les majories”, indica. D’aquí que un cop escollida per una majoria la presidència sigui pràcticament intocable, si no hi ha una voluntat expressa de qui ostenta la presidència d’abandonar el lloc.

La presidenta del Parlament, Laura Borràs, durant un ple / ACN
La presidenta del Parlament, Laura Borràs, durant un ple / ACN

Pau, en canvi, considera que aquesta majoria, en un cas com aquest d’obertura del judici oral, permetria revocar el seu nomenament. “És per garantir el principi de majories i el principi democràtic”, argüeix. En aquest sentit, recorda que la revocació via article 180 preveu unes causes concretes i amb majories reforçades perquè “per exemple, un síndic de comptes sigui apartat perquè investiga una conselleria sustentada per la majoria parlamentària”. D’aquí que siguin causes taxades. En el cas de Borràs, entén que “formaria part del sistema democràtic que es pugui revocar la presidenta”. “Tot se sosté per l’estructura democràtica”, afegeix. Una tesi que també abonen el PSC i els Comuns, mentre que ERC no s’hi vol embolicar i deixa en mans de Junts per Catalunya la decisió de fer dimitir Borràs i substituir-la aleshores.

Cessament és diferent a suspensió

Per altra banda, un dels altres juristes consultats ho veu com Ridao i recorda que la Mesa del Parlament és qui ostenta la capacitat, per exemple, del règim sancionador, amb informe preceptiu de la Comissió de l’Estatut del Diputat i a través d’unes majories concretes, per uns motius especials, “no en cas de suspensió”. Un dels altres juristes remarca que el legislador, amb la suspensió en base de l’article 25.4 del reglament, que és la que s’ha aplicat, buscava precisament la “interinitat”. “Si els diputats haguessin volgut el cessament, ho haurien explicitat en el text de l’article 25.4, i en canvi, van posar suspensió, és a dir interinitat”, emfatitzen. “El reglament vol que hi hagi una situació d’interinitat”, insisteixen.

En aquest marc, Ridao recorda que la suspensió està pensada com una “mesura cautelar, temporal i extraordinària”. Per tant, abonaria la tesi que l’article 25.4 no deixa marge per suposar que validaria un relleu a la presidència sense una dimissió. L’altra solució és encetar una reforma de reglament parlamentari que prevegi una revocació del càrrec de presidència que, a hores d’ara, no existeix. La divisió d’opinions és evident, però la realitat és que ara per ara, el reglament no preveu el cas concret que s’aplica a Borràs. “O dimiteix o es reforma el reglament”, aposten uns. “El principi democràtic s’ha d’imposar”, defensen els altres.

A tot això, la decisió del Comitè de Drets Humans de l’ONU de considerar que l’Estat espanyol va violar els drets polítics d’Oriol Junqueras, Raül Romeva, Josep Rull i Jordi Turull ha entrat en el debat. L’advocat de Borràs, Gonzalo Boye, considera que el missatge de l’ONU denunciant la vulneració del Pacte de Drets Civils i Polítics quan els va suspendre com a diputats al Parlament de Catalunya és aplicable al de l’actual presidenta suspesa. En síntesi, creu que es vulneraria la seva presumpció d’innocència si se l’aparta abans de ser jutjada. ERC no ho veu igual.

Pendent de judici

El TSJC li va obrir un judici oral a Laura Borràs per un presumpte fraccionament de contractes quan era directora de la Institució de les Lletres Catalanes. El reglament del Parlament impedeix comptabilitzar l’acta d’un diputat amb el fet tenir obert un judici oral per presumpta corrupció. Es tracta d’un apartat del reglament aprovat per Junts pel Sí –que aplegava CDC i ERC– i la CUP l’any 2017. Junts es queixa de manca de presumpció d’innocència, mentre que els altres grups insten Borràs a plegar. Els juristes tampoc es posen d’acord. De moment, la Mesa manté la suspensió i Borràs portarà el cas al Tribunal Constitucional.

Més notícies
La diputada de JxCAT Aurora Madaula en el ple del Parlament (ACN)
Junts respon a ERC i insisteix a comparar el cas Borràs amb el dictamen de l’ONU
Notícia: Junts respon a ERC i insisteix a comparar el cas Borràs amb el dictamen de l’ONU
Comparteix
Madaula ha argumentat que el document de Nacions Unides parla de la "privació dels drets polítics, i no del presumpte delicte"
Els membres d'ERC a la Mesa del Parlament, Ruben Wagensberg i Alba Vergés / ACN
La Mesa del Parlament manté la suspensió de Laura Borràs
Notícia: La Mesa del Parlament manté la suspensió de Laura Borràs
Comparteix
Junts va proposar la reconsideració de la decisió de la Mesa, i tot apunta que acabarà als tribunals europeus
El portaveu de CatComú, Joan Mena | ACN
Els Comuns insten ERC a apartar Borràs
Notícia: Els Comuns insten ERC a apartar Borràs
Comparteix
Els Comuns van en la línia del PSC i demanen a ERC que prengui una decisió
Eulàlia Reguant / Mireia Comas
Reguant: “Borràs fa mal als represaliats quan els compara amb el seu cas”
Notícia: Reguant: “Borràs fa mal als represaliats quan els compara amb el seu cas”
Comparteix
La diputada de la CUP avança que el seu partit votarà en contra de reconsiderar la suspensió de la presidenta

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Ben retratats a setembre 01, 2022 | 20:40
    Ben retratats setembre 01, 2022 | 20:40
    És ben curiós. Quan interessa, Borràs ha de ser inhabilitada perquè ho diu el reglament, però quan no interessa el reglament es pot substituir pel "democràtic" exercici de fer el que més convingui a la majoria espanyolista del Parlament. I això que la majoria suposadament la tenien els partits independentistes.
    • Icona del comentari de: Pere a setembre 01, 2022 | 22:27
      Pere setembre 01, 2022 | 22:27
      Penso el mateix.
  2. Icona del comentari de: El sexe dels àngels a setembre 01, 2022 | 20:50
    El sexe dels àngels setembre 01, 2022 | 20:50
    Si fóssim independents aquest problema no existiria, ja que la Borràs no hagués arribat mai a presidenta del Parlament. En un cas similar hagués dimitit immediatament. Ara només cal una substitució immediata, i deixar-se de discussions per imbècils.
    13
    Icona de dislike al comentari de: El sexe dels àngels a setembre 01, 2022 | 20:50 22
    Respon
  3. Icona del comentari de: Anònim a setembre 01, 2022 | 20:59
    Anònim setembre 01, 2022 | 20:59
    sociates i esguerrats a la forca
  4. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a setembre 01, 2022 | 22:26
    Doctor Strangelove setembre 01, 2022 | 22:26
    Bufff, experts i parla d,en Ridau que es va treure la tesis (per cert sobre el parlament, lamentable) amb més de 40 anys, quan els bons la teniem amb 28. En fi, la mediocritat al poder. Doc.
  5. Icona del comentari de: Jm Roca a setembre 01, 2022 | 23:54
    Jm Roca setembre 01, 2022 | 23:54
    Es molt duptós carregar-se la Laura Borràs sense dictament jurídic de la Mesa, a corre-cuita avanç d vacances, i per més inri amb el dictamen d l' ONU. Però el pitjor no es q ho demanin Ciudadanos o PSOE, o fins i tot la CUP, sinó q hi facin els companys d viatge.
  6. Icona del comentari de: Luisnomeacuerdo a setembre 01, 2022 | 23:57
    Luisnomeacuerdo setembre 01, 2022 | 23:57
    Mortadelo igual da pues al final los tribunales de vuestro país, España, serán los que echen a esta fascista independentista lazipija del cargo que esta deshonrado.
  7. Icona del comentari de: Pilar a setembre 02, 2022 | 08:21
    Pilar setembre 02, 2022 | 08:21
    A veure si la gent aprén a que votar a Ñerk o la CUP és exactament lo mateix que votar a l'R78 a efectes pràctics... Pitjor encara, perquè empren els vots indepes per "sacrificar" a altres indepes: Puigdemont, Torra, Borràs, etc. Quants dels "sacrificats" són de Ñerk?? Qui ajuda des de la Generalitat i el Parlament a l'R78 a "sacrificar" indepes?
  8. Icona del comentari de: Pilar a setembre 02, 2022 | 08:28
    Pilar setembre 02, 2022 | 08:28
    Quan arribi a la justicia europea, veurem com els genuflexors a l'R78 es disculpen públicament amb na Borràs i els indepes? O també faràn com si no anés amb ells, com amb el "sacrifici" dels MHPs Puigdemont i Torra??
  9. Icona del comentari de: fideli a setembre 02, 2022 | 09:12
    fideli setembre 02, 2022 | 09:12
    tenim un parlamentet... un collons de femer... i els seus partits, un merder... res, inutilitat total
  10. Icona del comentari de: Independentista a setembre 02, 2022 | 09:17
    Independentista setembre 02, 2022 | 09:17
    No, Pilar. La justicia europea no arribarà. Ja els va bé tot aixó.
  11. Icona del comentari de: Independentista a setembre 02, 2022 | 09:17
    Independentista setembre 02, 2022 | 09:17
    No, Pilar. La justicia europea no arribarà. Ja els va bé tot aixó.
  12. Icona del comentari de: ha, ha, ha, junquerisme de TODO POR LA PATRIA a setembre 02, 2022 | 09:48
    ha, ha, ha, junquerisme de TODO POR LA PATRIA setembre 02, 2022 | 09:48
    El femer ERC.VOX.Cs.GAL.PSOE.COMUNA.CUP todos a UNA, POR ESPAÑA UNA, GRANDE Y FRANQUISTA. Pobrets son españols, como Dios manda. Rabieu españols, es la vostra feina, FERROVIALES TODOS, com fa el gran ROGER JUNQUERAS, el amo de la manada de lladres d'ESQUERRA
  13. Icona del comentari de: Groc a setembre 02, 2022 | 10:44
    Groc setembre 02, 2022 | 10:44
    La fe mou muntanyes La fe fa la Borràs inocent La Borràs sus pixa a la cara
    • Icona del comentari de: ROBAR la feina del Junqueras.Ferrovial.155 a setembre 02, 2022 | 11:14
      ROBAR la feina del Junqueras.Ferrovial.155 setembre 02, 2022 | 11:14
      Mes lladre que el JUNQUERAS FERROVIAL, NO HI HA NINGÚ. VISCA EL GRAN QUINQUI, VIVA JUNQUERAS, ARRIBA ESPAÑA
  14. Icona del comentari de: federalista a setembre 02, 2022 | 11:08
    federalista setembre 02, 2022 | 11:08
    hahahah si i els indepres nomes esl de junts 32 escons de 135 aixo es diu minoria absoluta.
    • Icona del comentari de: psoe CARNICEROS HUMANOS SA a setembre 02, 2022 | 12:20
      psoe CARNICEROS HUMANOS SA setembre 02, 2022 | 12:20
      FEDERALISTA DEL GAL, femer o escorxador de carn humana, oi Maragall del Gal?
  15. Icona del comentari de: Guiru a setembre 02, 2022 | 12:42
    Guiru setembre 02, 2022 | 12:42
    En el moment que hi han discrepàncies es que alguna cosa no està neta. ER i els feixistes Ñols del mateix cantó, fa pena veure-ho.
  16. Icona del comentari de: LNG a setembre 02, 2022 | 12:47
    LNG setembre 02, 2022 | 12:47
    No ho entenc, o preval el reglament o la majoria de persones? Perque sent així catalunya ja tindria que ser independent. Es increïble tot això i demostra molta mesquinessa per part dels politics.
  17. Icona del comentari de: El 1-O, el CxR convoca a les 17:00 a l'Arc de Triomf a setembre 02, 2022 | 16:50
    El 1-O, el CxR convoca a les 17:00 a l'Arc de Triomf setembre 02, 2022 | 16:50
    El tripartit (i els ximplets de la CUP) s'han ficat en un parany al fer de titelles del clavegueram colonial. La Borràs que la va cagar amb l'assumpte Juvillà, ha recuperat prestigi i cada dia que passa el tripartit ensenya més el llautó de lacais dels colonialistes

Respon a Luisnomeacuerdo Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa