L’Assemblea Nacional Catalana (ANC) ha aprofitat la seva participació a la 2023 ‘Warsaw Human Dimension Conference’ de l’Organització per la Seguretat i Cooperació a Europa (OSCE) per denunciar la “criminalització” que viu el moviment independentisme català per part de les institucions espanyoles. Tot i que fa poc el govern espanyol va sol·licitar a l’Europol que retirés el contingut incriminatori de l’informe que havien emès categoritzant l’independentisme de terrorisme, un informe elaborat a partir d’informacions que el mateix Estat havia propiciat, des de l’ANC consideren que la “criminalització” i “l’ús de la justícia com a eina de repressió” segueixen vigents.
En aquest sentit, des de l’entitat han fet una crida a les institucions de l’OSCE perquè facin un “toc d’atenció” a les autoritats espanyoles: “Demanem que es prenguin les mesures necessàries per al respecte dels drets humans dels activistes catalans”. Des de l’Assemblea també denuncien que “la pràctica d’utilitzar acusacions falses per reprimir l’independentisme català ha estat molt utilitzada per les autoritats espanyoles des del 2017”. Una pràctica que, segons asseguren, ha desencadenat amb represàlies contra més de 1.400 activistes i representants electes, incloent-hi l’empresonament de nou líders polítics i socials del moviment arran del referèndum de l’1-O. “Aquestes violacions dels drets humans han estat denunciades per diversos relators especials de drets humans de les Nacions Unides, pel Grup de treball de l’ONU sobre detenció arbitrària i per l’Assemblea Parlamentària del Consell d’Europa”, etziben des de l’ANC, demanant un nou toc d’atenció a Espanya.

El cas dels CDR
En aquesta conferència internacional, l’Assemblea ha volgut exemplificar la repressió i persecució del moviment independentista de Catalunya amb “el cas dels CDR”. El secretari nacional de l’ANC, Jordi Vilanova, ha exposat que una dotzena de CDR han sigut “acusats falsament” de terrorisme. “Un total de 12 membres dels CDR han sigut processats i estan pendents de judici, i alguns d’ells van passar entre tres i quatre mesos en presó preventiva abans de ser posats en llibertat perquè no tenien proves”, expressa. Per a Vilanova, la perpetuïtat d’aquesta mena d’actuacions d’Espanya “tenen un efecte esgarrifador general sobre els activistes catalans, creant un entorn on les persones tenen por d’exercir el seu dret a la llibertat d’opinió i expressió, i el seu dret a la llibertat d’assemblea i associació pacífica”.