L’expedient sancionador que l’Agència Catalana de Consum ha obert a Renfe per la mala gestió de l’avaria de l’R2 sud podria costar-li un milió d’euros a la companyia. Segons ha explicat l’ens, que depèn del Departament d’Empresa, durant les inspeccions a diverses estacions de Rodalies s’han “detectat infraccions que podrien tipificar-se com a molt greus, tenint en compte l’alteració social provocada pels fets”. Consum recorda que les infraccions molt greus poden comportar multes de fins a un milió d’euros.
La setmana passada, Consum va enviar inspectors a les estacions de Rodalies Barcelona-Sants, Passeig de Gràcia, Camp de Tarragona, Reus i l’Aldea-Amposta-Tortosa. L’ens havia detectat “irregularitats” en el servei d’informació i d’atenció al client de Renfe després del caos generat a l’R2 sud, que funcionarà a mig gas durant un mes i que ha obligat l’operador a oferir un servei alternatiu per carretera.

El Govern alerta que hi ha diversos agreujants per multar Renfe
En un comunicat, l’Agència Catalana de Consum acusa Renfe de “pràctiques comercials deslleials, així com l’incompliment de les obligacions d’atenció als consumidors”. L’operador ferroviari podrà presentar al·legacions abans de la resolució de l’expedient. L’ens alerta de “l’alteració social greu” que ha provocat l’avaria, que trigarà un mes a solucionar-se, perquè ha “generat desconfiança en els consumidors”, una circumstància que a més s’agreuja perquè Renfe té una posició “dominant” en el mercat.
Entre les irregularitats que ha detectat la inspecció de consum destaquen les “deficiències” en la informació que es facilita als viatgers sobre les alteracions del servei, els horaris i transports alternatius; el tancament de punt d’informació i d’atenció al client; la venda de bitllets a les màquines automàtiques per a trajectes que s’havien suprimit; o l’anunci de trens com a servei directe o amb parades en algunes estacions que després s’acaben aturant a totes les estacions.