El Parlament, en el punt de mira de la repressió

Alguns diputats independentistes estan investigats i la Fiscalia obre curs parlamentari amb una querella contra els anteriors membre de la Mesa per desobediència

Quan encara no s’ha constituït el nou Parlament, ja s’ha situat en la diana de la repressió judicial de l’Estat espanyol. El curs polític començarà amb un avís per a navegants: una querella per desobediència de la Fiscalia, a petició del Tribunal Constitucional, contra els membres independentistes de la Mesa de la passada legislatura. La raó? Haver tramitat resolucions a favor de el dret a l’autodeterminació i per reprovar la monarquia malgrat els advertiments de l’alt tribunal que les resolucions ja havien estat anul·lades. La querella s’adreça a l’aleshores president del Parlament, Roger Torrent, als dos vicepresidents, Josep Costa i Eusebi Campdepadrós, i la secretària quarta, Adriana Delgado. Costa ja ha anunciat que n’ha enviat una còpia al Tribunal d’Estrasburg, on tenen una demanda presentada contra l’Estat per la persecució a la qual els sotmet.

Amb aquesta querella, el poder judicial espanyol escalfa motors per afrontar una nova legislatura catalana en què l’independentisme ja ha donat pistes que vol convertir el Parlament en l’epicentre de la confrontació de legitimitats democràtiques amb l’Estat, per la vida de resolucions, mocions, lleis socials i debats de tota mena. Hi ha consens entre JxCAT, ERC i la CUP que la cambra catalana ha de tornar a ser la institució clau per crear “escenaris de confrontació de legitimitats, recuperant, de fet, l’esperit de la legislatura de la presidenta Carme Forcadell, marcada per aquesta confrontació de legitimitats per la via legal i política que va desembocar en la celebració del referèndum el 2017.

Ple de la desconnexió el 2017

Des de la legislatura de Carme Forcadell, marcada per les lleis de la desconnexió i per les querelles contra la Mesa per haver propiciat un debat democràtic a l’hemicicle sobre qüestions relaciones amb l’autodeterminació, que en el cas de la presidenta republicana han acabat una condemna d’una dècada de presó, fins a la de Roger Torrent, en què si bé la confrontació amb l’Estat per la via legal o de debats parlamentaris no va ser tan intensa –ja amb presos polítics, exiliats i la sentència del Suprem contra els líders independentistes, i amb una divisió estratègica evident entre ERC, JxCAT i la CUP sobre com fer front a la repressió- sí que hi va haver una repressió directa contra molts diputats de la cambra. De fet, 17 dels 135 diputats escollits el 21D van patir la repressió de l’Estat per l’1-O, de forma directa, veient suspesos alguns dels seus drets, pressionats fins a tal punt per la justícia espanyola que van renunciar a l’acta, o en el cas de dos diputats d’ERC, mantenint els seus drets i la seva acta de diputat, però investigats per la justícia espanyola arran del setge a la conselleria d’Economia el 20 de setembre del 2017 per intentar impedir el referèndum. A més, es va impedir la investidura de Carles Puigdemont i Jordi Sànchez, tot i tenir la seva acta de diputats, i es va empresonar Jordi Turull abans que pogués ser investit. I al final de la legislatura, el president Torra perdia el seu escó després que la justícia espanyola l’inhabilités pel cas de la pancarta a la Generalitat a favor de la llibertat d’expressió.

Inhabilitacions de diputats

Aquesta legislatura l’Estat espanyol no podrà impedir la investidura més que probable del candidat d’ERC, Pere Aragonès –que ja va estar en el punt de mira de la repressió  arran dels fets del 20 de setembre del 2017, quan era conseller d’Economia i vicepresident de l’executiu de Puigdemont-, però hi ha diversos diputats de la cambra catalana que continuen en el punt de mira de la justícia espanyola. La cap de files de JxCAT, Laura Borràs, un dels noms que té sobre la taula el partit per presidir el Parlament, està investigada acusada de frau, prevaricació en l’administració, malversació i falsedat documental, per, presumptament, fraccionar contractes quan estava al capdavant de la Institució de les Lletres catalanes. Podria ser inhabilitada i fins i tot empresonada, una decisió que quedarà en mans del TSJC com a diputada al Parlament. Una investigació que si bé no té a veure directament amb la repressió de l’independentisme, els junters atribueixen directament a la persecució del moviment.

registre a la conselleria d'Economia el 20 de setembre
Registre a la conselleria d’Economia el 20 de setembre

També estan sota el punt de mira els diputats d’ERC Josep Maria Jové i Lluís Salvadó, la causa dels quals segueix oberta. Tots dos van ser detinguts el 20 de setembre del 2017 arran del setge a la conselleria d’Economia com a alts càrrecs del departament. Si bé van ser exclosos de la causa per rebel·lió que instruïa Pablo Llarena al Suprem, a hores d’ara continuen investigats. El seu processament es va confirmar l’abril del 2020, per desobediència, prevaricació, malversació i revelació de secrets per la seva participació en l’organització de l’1-O. Les llistes d’ERC també s’han vist alterades per la recent inhabilitació del conseller Bernat Solé, per la seva participació com a alcalde l’1-O, que li ha impedit formar part de les llistes dels republicans.

A les files de la CUP, el diputat Pau Juvillà també podria quedar inhabilitat. La Fiscalia demana 8 mesos d’inhabilitació per no retirar llaços grocs del despatx de la Crida-CUP de la Paeria quan Juvillà era regidor l’abril del 2017. Se l’acusa d’un delicte de desobediència per autoritat o funcionari públic.

Altres diputats represaliats

A les files de la CUP hi ha altres diputats en el punt de mira de la repressió de l’Estat. Es tracta de la diputada Laia Estrada, que té procediments en marxa que no tenen la transcendència suficient per a una inhabilitació, però sí per posar pressió. El 2017, quan era regidora a Tarragona, va ser condemnada pel cas Bershka a tres mesos de presó per protestar davant de la botiga de moda per la pressió estètica que reben les dones, una protesta que va acabar amb aldarulls amb la Guàrdia Urbana. Després, va tenir dues causes arxivades per la vaga del 3-O i del 8-N per desordres. I ara està essent investigada per desordres –s’ha sol·licitat el trasllat al TSJC per la seva condició de diputada- per la protesta pel consell de ministres que es va celebrar a Barcelona el 21 de desembre del 2018.

El també diputat Dani Cornellà, alcalde de Celrà, té una denúncia a la Fiscalia de Cs com a alcalde per no haver retirat llaços grocs de la façana de diversos edificis públics en la campanya electoral del 14F, que fonts de la CUP no descarten que pugui acabar complicant-se. Finalment, la també diputada Eulàlia Reguant contina tenint una causa oberta per haver-se negat a declarar davant de Vox durant el judici del procés al Suprem, que implicaria una causa penal per desobediència. Es va demanar l’arxivament de la causa però un jutjat d’instrucció de Madrid la va denegar. El diputat Carles Riera va ser investigat per la protesta a les escales del TSJC el 2018, però la seva causa ha estat arxivada.

Meritxell Serret (ERC), diputada i exiliada
Meritxell Serret (ERC), diputada i exiliada

El vot dels exiliats, garantit?

Per altra banda, Meritxell Serret (ERC) i Lluís Puig (JxCAT) són diputats aquesta legislatura, però per la seva condició d’exiliats no podran exercir el seu vot presencialment. El cas del president Puigdemont no serà problemàtic perquè no ha pres possessió del seu escó i posteriorment hi renunciarà, tal i com han confirmat fonts de Junts. Sobre el vot dels exiliats, fonts jurídiques del Parlament expliquen a El Món que “els grups no han plantejat encara la possibilitat del vot delegat”, però recorden que “hi ha acords de la Mesa que permeten la delegació del vot a causa de la Covid-19”. Aquestes fonts recorden que quan el jutge Llarena instruïa la causa al Suprem “es van produir autoritzacions de delegació de vot via interlocutòria”. Altres fonts consultades per aquest diari asseguren que el vot dels exiliats estarà garantit justament gràcies a la delegació de vot forçada per la restricció de plens a 21 diputats.

Comentaris

    Andeuza 01/03/2021 9:41 pm
    La derrota electoral és de mal pair per l'estat. L'unionisme només el veurem junt amb els funcionaris togats. Cal un parlament fort i unit al servei del poble.
    Genís 01/03/2021 9:45 pm
    Aquest espanyols són uns cabrons i a més a més són uns fabricants d'independentistes. Salut i república.
    47
    14
    Respon
      Una pregunta 02/03/2021 12:03 am
      Tú conoces a tú padre?,para llamar cabron a nadie.
      44
      35
      Respon
      Gonzalo 02/03/2021 1:42 am
      Pues para fabricar tanto separatista, 700.000 votos menos en estas elecciones autonomicas....
      35
      48
      Respon
        Perros de presa de la “democracia española” 02/03/2021 9:24 am
        Se les ve venir de lejos, babeando de rabia...
        ¿Y cuantos votos unionyordos menos? 02/03/2021 9:25 am
        Pues eso...
        Tomeu 02/03/2021 10:23 am
        Això és un exmple de supremacia, "obviar" els vots "annexionistes" "perduts". És clar els trolls espanyolistes solament serveixen per això per a fer bullir l'olla amb poca-soltades... la feina grossa els hi fa l'estat espanyol, inclosos "fiscalia que afina", clavegueram, fons reservats, lawfare espanyol, tacitos...
        Joanka 02/03/2021 10:36 am
        Y una pérdida todavía más grande de voto fundamentalista espanyol. Así están las cosas..
        Doctor Strangelove 02/03/2021 11:05 am
        T'equivoques colon, un catidràtic mai parla amb un batxiller, ni en la barra d'un bar, collons! Doc.
          Un catidratic que es? 02/03/2021 12:14 pm
          Doctor en literatura no ets, no?
      Lisa 02/03/2021 8:36 am
      Tens raó amb que són uns cabrons! per no dir-ho més gros... però com que no tenen res al cervell, com dius, el govern, la fiscalia afinadora, la monarquia, són una fàbrica d'independentistes!!
      Anònim 02/03/2021 9:12 am
      genis,genis...
      Pol 02/03/2021 10:19 am
      No insultis a molta de gent, soc independentista des de fa dècades per conviccions i no pas pel que fa o diu l'ocupant. Una mica de respecte. És més, la majoria volem un estat com altres d'Europa, Dinamarca, Eslovènia, Lituania, Txèquia, Països Baixos, Àustria, Eslovàquia... i agrairem que els veïns espanyols es modernitzin i es democratitzin d'una vegada, quan nosaltres serem un estat independent.
        Jo 02/03/2021 11:35 am
        Amb aquesta actitud els jueus ja no tindrien estat. Serás gamarús.
    d'això se'n diu "XANTATGE" 01/03/2021 10:45 pm
    això q practica l'estat nyol =ibex35=règim 78, és un xantatge en tota regla....volen q l'Illa sigui el president o q erc faci grup amb els comuns/podemus (marca blanca del sucialistus) amb l'ajut dels sucialistus nyols .....també estan fent xantatge, pel mateix, amb el tercer grau dels presos (ells q es pensaven estar-hi uns pocs dies o alguna setmana a presó, i sortir com uns herois)......
    GAVANENC 01/03/2021 10:53 pm
    Querella que ja esta a Estrasburg... Seguim
      Veterà antifranquista. 02/03/2021 3:22 pm
      A Gavanenc: La querella ja està a Estrasburg. I allà es qurefdarà, dormint els sòn dels justxos.
    Raül 02/03/2021 12:03 am
    En aquest cas Parlament = Democràcia. La democràcia representativa en el punt de mira de la repressió.
    Ramon 02/03/2021 1:00 am
    Els espanyols ens tenen més por de la que ens mereixem que ens tinguin. Estan cagats per la majoria absoluta en vot.
    60
    49
    Respon
      Tomeu 02/03/2021 10:03 am
      Més que por, els espanyols volen fer creure, a propis i estranys, que sense Catalunya, Espanya no pot "existir". Una bajanada si tenim en compte que la monarquia Hispànica, perd territoris sense aturador des del 1587... i cada vegada ( o bugada ) que han perdut territori han seguit defensant la "unitat" (més reduïda) d'Espanya... Si en som molts i ho volem, els catalans assolirem la independència política d'Espanya.
    El que diu Costa és un reconeixement de deliberada culpabilitat 02/03/2021 1:03 am
    S'ha posat la bena abans de la ferida sabent que anava a fer alguna cosa il·legal quan es va presentar una demanda a Estrasburg abans de la querella de TC, per si de cas.
    fideli 02/03/2021 1:20 am
    España, tropell invasor que practica terrorisme d'invasió
    jau 02/03/2021 9:17 am
    això és el segell de dèbil democràcia i del relat perdut de l'espanyolisme. Es la força de la toga castrense. Aguantar i redoblar!
    Perros de presa de la “democracia española” 02/03/2021 9:23 am
    Se les ve venir de lejos, babeando de rabia...
    Ricard 02/03/2021 9:49 am
    El nacionalisme castellà, històricament histèric, no para mai l'orella. No té temps. No té valentia. No té intel.ligència. No coneix els catalans, perquè mai ha gosat fer-ho. La seva actitud és de permanent canonada, encara que hi hagi morts pel mig. Amb la UE per ells la guerra és diferent, però continua sent guerra. Sense morts es veuen els matisos. I un dels matisos és que queda clar que el seu nacionalismes té una base racista.
    16
    12
    Respon
      Tomeu 02/03/2021 10:12 am
      No diguis que no "coneixen" els catalans... porten més de 300 anys fotent-nos. Una altra cosa és que al segle XXI moltes coses han canviat i no poden seguir fent el mateix que feien durant els segles XVIII, XIX i XX, cada vegada wue volien reprimir catalans, per exemple amb canonades com dius. Cal dir que un dels principals esculls que patim son els catalans renegats o botiflers que sempre, i encara, remen a favor dels interessos d'Espanya, això si que és una xacra interna, i els espanyols també ho coneixen, malgrat que tampoc s'en refien gaire d'aquesta mena de catalans, que per una altra banda quan assolirem la independència segurament diran que sempre havien estat "independentistes"...son efectes col·laterals de l'alliberament nacional.
        trasto 02/03/2021 10:27 am
        ¡bravo
    Gonzalo 02/03/2021 9:56 am
    LaZis, hasta que no gobierne, el único gobierno plenamente español, en vuestro parlamento autonomico el ganador, el PSOE con el segundo partido constitucionalista, VOX, no cesarán las investigaciones fiscales !!!!!!!!!!!!!!!!!!Zanahorios!!!!!!!!!!!!!!!!
      Pepet 02/03/2021 10:29 am
      T'equivoques "pastanago": el PSOE (exacte !:PSOE, no psc) va quedar primer, però no va guanyar; la prova és que no presidirà res i el pocavergonya de l'Illa es dedica només a fer propaganda per sortir a les teles espanyoles. I les investigacions fiscals (caldria posar persecucions mafioses) s'acabaran aviat, quan siguem independents)
    Amill 02/03/2021 10:12 am
    Titular: Catalunya en el punt de mira de la represió.
      . 02/03/2021 10:26 am
      Repressió.
    trasto 02/03/2021 10:23 am
    Mas inocentes que un niño de cuatro años. Nos ponemos en "guerra" contra el Estado, y la "santa inocencia" ¿no les permite ver que el Estado neofranquista no se quedará con los brazos cruzados? Mas que inocencia es ser independentista de sofá y vermut. Se propusieron aniquilar la semilla del independentismo y lo estan consiguiendo, no cejarán en su empeño. Mas cuando tienen un Gobierno colaborador en la Generalitat.
    vendetta 02/03/2021 11:06 am
    declarar la independencia y estar dispuesto a defenderla nomes aixo y aixo es per lo ke us teniu ke preparar aliancas reconaxaments ajut economic y militar de ki sigue y mala llet molta mala llet lo demes?? procesisma mes plors mes fer el ridiculo mes humillacions ke el poble no ens merexem
    Independència 02/03/2021 11:42 am
    És important que hi hagi molts de ciutadans que s'animin a fer propostes i a dir-hi la seva, perquè són els que son amb la gent del carrer, els que viuen el dia a dia i tenen més necessitats.
    Luisnomeacuerdo 02/03/2021 11:52 am
    Que Illa vuelva a Madriz a ocupar el ministerio de sanidad de EspaÑa. Con él el tema covid iva como un aguazal de aceite. Ahora apenas nos acordamos de quien ocupa su lugar que dejo vacante hasta que no fue substituido con el susodicho cambio de maletines, en los derroteros de Madriz.
    16
    15
    Respon
    Al principio se tienen que poner los signos de exclamación abiertos. 02/03/2021 12:11 pm
    ¡¡¡¡¡¡ZANAHORIO!!!!! Asi, cateto español! ¡Uy! perdona por lo de español...
    Juli Vert 02/03/2021 12:51 pm
    A vuere, ¿que collons de repressió? Ja està bé de prendre'ns el pèl Es te que cumplir la llei, el que no la cumpleix es un presumpte delinqüent i, com a tal, se li ha de jutjar i condemnar, si és el cas.
    Que maca és Aguilera la pastissera 02/03/2021 1:21 pm
    És clar que es reprimeix al Parlament. Perquè està ple de delinqüents que es fan passar per demòcrates. També es reprimeix el narcotràfic, els maltractaments contra la dona, el tràfic il·legal d'òrgans, la pederàstia, la prostitució, l'homofòbia i altres moltíssims delictes. Quin problema veus?.
    Miquel 02/03/2021 7:25 pm
    Estem en un Estat amb dictadura camuflada. Res democràtic. Felipe VI es posa de Cap d'Estat sense cap vot, això ja demostra la democràcia que hi ha en dit Estat.. a Catalunya les últimes votacions 14f tornen a demostrar que la gent vol la independència i república. Els catalans haurem de seguir pagant la monarquia? 14f es com votar no la constitució del 78. En fi, a veure 26març? Espero sigui a la primera el futur President Aragonès. I a partir de dita data ja veurem...
    Miquel 02/03/2021 7:29 pm
    Libertas o muerte com deia en William Wallace!!! Por la Libertad!!!! XD DUI ja!!!! Es que haurà de ser així al final.. es trist. Lo seu és amb democràcia..

Nou comentari