Infraestructures ideològiques

"La societat catalana es mereix un debat madur i serè sobre el futur de la principal infraestructura del país"

A Espanya s’han construït aeroports, estacions d’AVE, carreteres i ports amb un criteri purament ideològic, partidista i electoralista, sense avaluar el benefici social net d’una inversió a càrrec dels comptes públics. Per això hi ha aeroports sense avions i estacions d’alta velocitat en poblacions com Tardienta, a l’Aragó, amb menys de mil habitants. Els responsables polítics de torn han tret les infraestructures d’allà on mai no havien d’haver sortit en un país avançat: l’àmbit de la viabilitat tècnica i la rendibilitat econòmica i social.

I ara és Catalunya qui es troba immersa en una batalla mediàtica i política, empesa a decidir precipitadament, en menys d’un mes, com ha de ser l’aeroport de Barcelona a partir de l’any 2031. AENA, liderada per una figura rellevant del PSC –Maurici Lucena aspirava a ser el conseller d’Economia de Salvador Illa-, promet una inversió de 1.700 milions d’euros per ampliar la tercera pista del Prat. Sense cap informe tècnic que avaluï el benefici social net de l’operació i els  costos ambientals per a la societat catalana d’un projecte pagant amb diners públics. El gestor aeroportuari s’ha limitat a esbombar unes xifres sobre creació d’ocupació d’un estudi de la Universitat de Barcelona i a dissenyar tot un pla mediàtic per convèncer els catalans de la generositat d’AENA amb Catalunya. Una Catalunya que fa quinze anys que reclama una gestió individualitzada per a l’aeroport català i que AENA nega en nom de la solidaritat entre autonomies per alimentar una xarxa aeroportuària ineficient. O el que és el mateix, en nom de la unitat d’Espanya.

Certament, el gruix d’experts –i del món econòmic i empresarial- assenyalen que l’ampliació de la tercera pista és clau per evitar el col·lapse d’una infraestructura sempre maltractada per AENA com la germana pobra de Barajas. Però els qui s’hi oposen, especialment els Comuns, la CUP i, fins ara, també JxCAT i ERC, remarquen encertadament el cost social i ambiental que tindria envair un espai natural protegit per la UE en nom del creixement del tràfic aeri.

Que l’ampliació d’un aeroport generi tanta controvèrsia i debat social demostra que no hi ha una informació transparent sobre els costos i beneficis de l’operació, per voluntat expressa d’AENA, que pretén imposar el seu projecte per oposició a l’aposta que ha mantingut fins ara la Generalitat de convertir l’aeroport de Girona en una terminal satèl·lit. Però els ciutadans tampoc no tenen informes tècnics solvents que avalin aquesta alternativa. A hores d’ara, l’aeroport és també una infraestructura ideològica, com ho ha estat l’AVE a Espanya i els aeroports fantasma que van construir el PSOE i el PP.

La societat catalana es mereix un debat madur i serè sobre el futur de la principal infraestructura del país. I això passa per tenir sobre la taula totes les dades i no amagar-les o manipular-les per interessos partidistes. A una banda i a l’altra.

Comentaris

    Narcís 05/06/2021 4:10 pm
    No sé si cal o no ( imagino que sí ) .. però el que sí sé és que AENA no cerca nostra bé ( altra cosa és sigui demanat per resta d' inversors o 48 % ) i ni de bon tros per na Colau .. és obvi ens hi volen de ' capital de província ' , província broixa ! PD : a Catalunya ens deixen fer mateixos vols transoceànics que mardid ?
    Ella 05/06/2021 3:34 pm
    Barcelona s'ha de descentralitzar. Es podrian desviar vols als aeroports de Girona que fa 8 mesos que no treballava, Lleida, Tarragona i escampar la feina. Hi estic d'acord, la gestió individualitzada ha de pertanya a Catalunya i no a Madrid. No sé a que venen aquestes corre cuites ara. Es molt suspitòs
    fat boy 05/06/2021 1:44 pm
    La manca d'inversions a Catalunya tambe es una decisio ideologica, no se si s'hi ha fixat. I si vol voste viure com als temps dels Apostols vagi-se'n a las Hurdes o, millor encara, a la Republica Centreafricana i deixi'ns en pau als que no volem viure a l'Africa.
    Manel 05/06/2021 11:45 am
    Mentre decideixin la CUP i els Comuns, Catalunya avança poc a poc cap a una decadència ja evident...
      Un de pas 05/06/2021 6:17 pm
      Mentte mantingem un model caduc i de dependencia, si que anirem de corcó. Aquesta pista farà mes nosa que servei, portarà els avions que puguin aterrar amb el permís de madrid, o sia, la xocolata del lloro... (Si foten els cuartos a rodalies, en tindriem molt mes retorn social...) No en volem mes d'engrunes, volem el pa sencer... Salut i dues repúbliques, aquí i a Ñ
    Gonzalo 05/06/2021 11:39 am
    Si no invierten en Cataluña, malo. Y si invierten, peor.... laZisnaZis, parecéis la gata Flora, que cuando se la meten grita, y cuando se la sacan llora.....CANSINOS!!!! SOIS MUY CANSINOS!!!!!!!
    adolf 05/06/2021 8:19 am
    L'antic departament de política territorial i obres públiques va passar a departament de territori i sostenibilitat i ara a departament de Polítiques digitals, territori i agenda urbana, es a dir que la política territorial i obres públiques de Catalunya ja no te categoria de Departament, caldrà fer un nou organigrama i serà una simple Secretaria, aquesta es la importància que el nou govern li dona. Això si la política de igualtat de gènere per la seva immensa complexitat requereix ser Departament de feminisme, es clar els recursos tecnològics i humans que requereix solucionar la igualtat de gènere es infinitament superior a projectar i construir la línia 9 del metro , tercera pista del prat, corredor mediterrani.........
    Avia 05/06/2021 7:17 am
    Totalment d,acord, ens tracten com a subdits que som. Un caramel i a callar. Amb el tranvia de Barcelona passa el mateix i TOTHOM calla.

Nou comentari