“Sou aquí perquè heu sabut gestionar la incertesa, perquè sou gent valenta i decidida i us heu llançat a una piscina sense saber quanta aigua hi havia. Heu demostrat empatia i ganes d’assumir reptes. Aquí comença una aventura per a vosaltres, però també per a nosaltres”. Així descriu la Isabel Custodio, directora de recursos humans d’11Onze i directora de l’Acadèmia que ha organitzat el banc per formar els seus primers cinquanta agents, seleccionats entre més de 400 candidats i ara ja empleats del banc.
Des d’aquest dilluns són al campus de la Mola (Terrassa) per rebre una formació extensa en l’àmbit financer, però també en habilitats personals. Passaran tres setmanes a l’Acadèmia fent 250h de formació i convivint 24 hores amb els que ja són companys de feina. 50% dones, 50% homes. Júniors i sèniors, perfils provinents de la banca i persones que mai no han format part d’aquest sector, però totes amb una visió del sistema bancari que trenca els esquemes convencionals. I és que 11Onze neix com un banc ètic, una fórmula que el director legal de l’entitat, Arcadi Sala, remarca que “ja és una opció potent en molts països avançats del món, però que no existeix a l’Estat, i al qual hi afegim la vessant de ser també un banc comunitari, una fórmula que s’escau per sortir de l’atzucac en un sistema que està clarament en crisi. Els bancs convencionals estan arruïnats”, ha explicat davant de la cinquantena d’agents, que dormiran, dinaran, soparan i també “s’avorriran” fins el 2 d’abril en aquest campus.
Tots ells han arribat a l’Acadèmia després de mesos d’un procés de selecció en què la directora general, Natàlia Cugueró, ha reconegut que “hi ha hagut incertesa”, i és que “hi ha molta informació que, o bé no sabíem, o bé no podíem donar-vos perquè tots sabeu en quin context polític ens movem –11Onze serà el primer banc català que quedarà fora del control del Banc d’Espanya i que operarà amb llicència d’un altre país de la UE- de manera que encara té més valor que hagueu confiat en nosaltres i hagueu vingut aquí pràcticament a cegues”.
Sigui com sigui, després de tres setmanes, els cinquanta agents marxaran de la Mola no només amb la formació necessària per presentar-se als exàmens de certificació oficial, sinó també amb totes les eines per començar a treballar quan el banc comenci a operar des de casa, a l’espera que les restriccions per la pandèmia permetin començar a recuperar el contacte físic. Un mètode de pedagogia accelerada que no només busca formar-los financerament per atendre els clients d’11Onze sinó, i sobretot, formar-los com a persones perquè la relació amb els clients sigui “justa”.
Preparar l’Acadèmia ha estat un treball de moltes hores, on “tot està pensat i tot té un sentit”, ha explicat la directora de l’Acadèmia, que ha programat hores lliures perquè “també és important saber avorrir-nos”. Sigui com sigui, seran tres setmanes en què els empleats del banc faran un parèntesi en la seva vida personal per concentrar-se en la seva formació integral. Una decisió que no tothom està disposat a prendre, i que la direcció del banc valora especialment.
I si el banc proposa una revolució en la concepció dels serveis bancaris, com una eina per apoderar els ciutadans amb la seva economia i no com un simple negoci, també és una revolució en l’àmbit comunicatiu. “Hem de fer la revolució en tots els aspectes, i a nivell comunicatiu i de màrqueting, també som el primer banc a ensenyar com som, amb transparència. De fet, durant l’Acadèmia gravem un documental per mostrar-los per dins i que els clients descobreixin com s’han format i com són els agents amb qui volem que s’hi estableixi un vincle real”, explica la directora de màrqueting d’11Onze, Gemma Vallet.
“En realitat, aquí i avui neix 11Onze, perquè sense vosaltres no hi ha banc”, ha assegurat la directora de recursos humans per remarcar la importància que tindran l’empatia amb els clients i el tracte personalitzat malgrat que 11Onze neixi ja com un banc digital. Han de ser, en definitiva, els banquers del segle XXI.