La Plataforma per la Llengua ha posat en marxa una campanya per advertir que el català es troba en situació d’emergència lingüística i que en conseqüència es podria extingir. La nova campanya vol advertir que la situació de la llengua requereix un grau de conscienciació social com la generada per l’emergència climàtica.
El president de la plataforma, Òscar Escuder i de la Torre, ha explicat a ‘El Món’ que fa un any que aquesta campanya s’estava preparant, motivada per les xifres d’enquestes oficials que “van sent continuadament negatives” pel que fa a la situació del català. La campanya consisteix en un vídeo i missatges a les xarxes socials.
Escuder recorda que diferents lingüistes han determinar que una llengua, quan només la parla el 30% dels seus potencials parlants “és quan començar a estar seriosament amenaçada de desaparició”. Això, diu Escuder, no vol dir que hagi de passar “demà passat”, però si adverteix que “entra en un procés en què, si no ets hàbil per revertir-lo, la llengua es converteix en residual”.
La Plataforma per la Llengua avisa que en el context dels Països Catalans “estem en el 32%” per tant “a fregar” de la situació en què es pot iniciar un procés d’extinció. “No cal arribar al 29% per posar el crit al cel”, manifesta Escuder. Per això la campanya que inicien “fa una crida a tothom: a la ciutadania per ser conscients i que cadascú aporti el seu granet de sorra en el seu dia a dia”.
La campanya també és un toc d’atenció per les institucions, “que tenen obligacions i han de fer la seva part de feina per mantenir la llengua i fer-la millorar, que deixin de fer veure que tot està bé, quan no ho està, perquè veiem retrocessos”.
La Plataforma avisa per exemple de la poca presència del català en plataformes digitals com Netflix, que només tenia quatre títols en llengua catalana. “Reclamem que volem ser ciutadans europeus normals, com els eslovens o els danesos: per què hem de ser menys?”, es pregunta Escuder.