Indignació a Cantàbria i Astúries per l’error garrafal que els obliga a haver d’esperar anys per rebre la nova flota de trens de Rodalies i mitjana distància. Un mal càlcul en la mida dels combois que Renfe va prometre per al 2020 provoca que no passin pels túnels perquè són massa amples. El Ministeri de Transports ja ha reconegut l’error i ha assegurat que la companyia ja està treballant amb el fabricant per disposar de nous vagons “com abans millor”. Així i tot, les dues regions afectades hauran d’esperar fins a tres anys més per rebre els nous trens.
Cantàbria és la més afectada, ja que era la destinatària de 21 de les 31 unitats promeses. Les altres 10, a més d’Astúries, són Euskadi, Galícia, Castella i Lleó i Múrcia. La informació l’avançava El Diario Montañés i Renfe culpa Adif de l’error per haver donat unes dades dels gàlibs ferroviaris errònies. L’administrador d’infraestructures ferroviàries ha parlat amb el fabricant dels combois, Construccions i Auxiliar de Ferrocarrils (CAF), i han pactat una solució que endarrereix el projecte entre dos i trens anys.

“Una broma del dia dels innocents”
El president de Cantàbria, Miguel Ángel Revilla, s’ha mostrat molt enfadat amb aquest error que els deixa sense poder renovar els trens de la xarxa ferroviària de la regió. Revilla ha lamentat que sembla “una broma del dia dels innocents”.
El procés per licitar l’adquisició de 31 trens per part de Renfe i que s’havien de destinar al nord de l’Estat espanyol finalitza el juny del 2020, amb l’adjudicació de la fabricació a CAF. En aquell moment, la companyia va entregar la informació per als nous combois i de la seva amplada mètrica tenint en compte els gàlibs que recollia la declaració sobre la xarxa d’Adif. El problema, però, és que la infraestructura per on haurien de passar aquests ferrocarrils no compleixen amb els gàlibs publicats per Adif -són dels anys 60- i els trens fabricats són massa amples i no passen pels túnels. El cost d’aquesta operació era d’uns 250 milions d’euros.