La falta de comprensió lectora dels alumnes catalans té moltes causes, però una de les més preocupants és que part dels mestres que els han d’inculcar l’amor per la lectura detesten llegir. Els referents són crucials a l’hora de transmetre als nens i adolescents la importància de llegir per entendre el món, però la cadena de transmissió falla sovint en la primera baula: els docents. 

El lingüista Gerard Furest creu que l’explicació està en la “baixada del nivell de la cultura de l’esforç” a l’educació secundària en les últimes dècades, un sistema educatiu en el qual els nous mestres han crescut. “Amb aprovats per a tothom, sense fer repetir alumnes que han suspès vuit assignatures, amb professors desmotivats que exigeixen poc als estudiants s’ha creat un núvol enrarit que ha fet que el nivell educatiu caigui en picat”, afirma l’expert sense mossegar-se la llengua. 

Els mestres que surten de les universitats s’han educat en aquest sistema i en un món amb molts estímuls. “Han llegit poc i ni tan sols han après a llegir durant la carrera. Si no els han fet agafar el gust per la lectura, no el poden transmetre ells als seus alumnes”, raona. Furest creu que fins ara s’ha donat per descomptat que els professors sabrien promoure la lectura, però “com que ells no gaudeixen de llegir, els seus alumnes tampoc no ho interioritzen”. 

Professors de català que no llegeixen

“He conegut molts professors de català que no llegeixen!”, explica el lingüista indignat. En aquest sentit, assegura que hi ha un segment de docents que s’hi dediquen perquè ho veuen com una feina segura i no pas per vocació. “Són aquests els que moltes vegades no saben ensenyar a llegir als alumnes, principalment perquè a ells no els agrada llegir”, denuncia. 

Furest creu que aquest mecanisme és el mateix que ha arraconat la immersió lingüística. “Si no s’ensenya als professors la metodologia de la immersió lingüística, per quin motiu l’han de fer, per a qui està pensada i per què es va començar a fer, et trobes que no es va deixant córrer i que els mestres no tenen ni idea de què és ni de per què és important que l’apliquin”, assegura. 

Un professor fent classe amb una pantalla / Pixabay

Un cercle viciós de difícil sortida

Tot això fa que l’educació catalana estigui “en un cercle viciós” del qual no serà fàcil sortir. “Si no es comença a revertir la situació des de les universitats, la qualitat de l’educació i el nivell cultural dels alumnes continuarà baixant”, adverteix l’expert, que creu que sense una intervenció decidida aquest cercle viciós “no es convertirà pas en un cercle virtuós”. 

Precisament aquest concepte de “cercle viciós” el fa servir Eloi Planas, mestre de primària, màster en promoció de la lectura, filòleg i membre de l’executiva de la Plataforma per la Llengua. Creu que en la formació dels docents s’ha posat el focus en altres aspectes. “Hi ha hagut una renovació pedagògica i a les facultats el focus s’ha posat més en aspectes metodològics com el mètode científic o el treball per projectes”, explica Planas. Això ha fet que la llengua i la cultura hagin quedat “en un segon pla” i les noves generacions no estiguin conscienciades de tot el que implica. 

“No es pot generalitzar, però a les aules hi ha molts docents que no saben la importància de la lectura i això ho transmeten als alumnes”, adverteix abans d’assenyalar que aquests alumnes que aprenen que no és important llegir seran, en el futur, mestres d’altres alumnes i el cercle es mantindrà. “En algun moment l’hem de trencar i un bon principi seria apujar l’exigència en aquest àmbit a les facultats d’educació i repassar els plans docents de les universitats per posar més èmfasi en la lectura i l’escriptura”, explica. 

Un problema sistèmic i no només dels mestres

Planas considera, això no obstant, que no es tracta únicament d’un problema amb els mestres, que sovint són criticats per la mala deriva de l’educació. Insisteix que és un problema “sistèmic”. “Per què tenim mestres no motivats per la lectura? Perquè el sistema ha fallat des de l’inici, a la primària o a l’ESO”, explica. Per tant, considera que cal pensar com el sistema educatiu pot revertir aquesta situació. “Resignar-se és l’opció fàcil, però també s’ha de dir que el Govern ha de comprometre’s en l’objectiu que cada escola tingui una biblioteca amb un fons viu i que valgui la pena”, apunta. 

El filòleg considera “clau” posar biblioteques escolars amb bibliotecaris responsables del fons que també puguin fer formació als mestres sobre la importància de la lectura, que permet “incrementar la capacitat d’argumentació, el vocabulari i el pensament crític”. Només d’aquesta manera, creu, es podrà abordar un problema que ja està demostrat amb dades. I tot això, apunta, ha d’anar lligat a la protecció de la llengua: “És una mena de lot en el qual hem de posar el focus d’ara endavant”. 

Exigir més en els ensenyaments previs a la universitat i en la selectivitat

L’educadora i assessora Alba Castellví creu que a la carrera per ser docents ja no haurien d’arribar-hi nois i noies amb un nivell massa baix d’escriptura i lectura. “Una exigència més alta tant als ensenyaments previs com a les proves d’accés ho hauria d’evitar. Si han de ser mestres, han de llegir habitualment o almenys haver gaudit d’algunes lectures, o com a mínim comprendre bé el que han de llegir”, explica l’experta. També insisteix que han de saber escriure correctament o, com a mínim, no fer tantes faltes d’ortografia i de gramàtica. 

L’altra manera d’evitar que mestres amb molt baix nivell de comprensió lectora arribin a les aules per formar nous alumnes és que “no superin la carrera si no tenen el nivell necessari per poder ensenyar altres persones a llegir bé, a trobar el gust per la lectura i a escriure correctament”. 

L’experta assegura que la falta de comprensió lectora dels alumnes de primària es deu, en part, a “l’aprenentatge deficitari que fan a l’escola”. “Si es dedica prou temps i atenció a cada alumne per assegurar que aprengui a llegir bé, són pocs els que no ho acaben fent per falta de capacitat”, assegura Castellví. Ara bé, creu que “mentre que hi ha mestres que hi donen molta importància i ho fan molt bé, n’hi ha d’altres que no tenen temps, que no hi donen tant de valor i que no coneixen els mètodes per ensenyar-ne perquè no els han après a la carrera”. L’experta insisteix que hi ha alguna universitat catalana on hi ha alumnes de mestre de primària que surten sense haver-ne après

Castellví assenyala també que hi ha “altres causes del dèficit de comprensió lectora” que “no tenen a veure amb l’escola sinó amb l’entorn”. I és en aquestes on l’escola ha de “parar una atenció especial per compensar les mancances dels nens i nenes que no tenen un entorn estimulant sinó al contrari”. 

Un problema que s’ha d’abordar “amb urgència”

“És urgent que s’abordi aquest problema. A l’escola s’hi va a aprendre, i saber llegir (i entendre el que es llegeix) és bàsic per aprendre moltíssimes altres coses”, adverteix l’experta, que no entén “com no s’ha fet abans” tenint en compte la “repercussió” que té per al futur dels nens i del país. “No penso que sigui difícil de resoldre, però els que hi poden fer alguna cosa des de les altes instàncies haurien d’interessar-se per solucionar-ho i això de moment no està passant, o almenys jo no en sé res”, conclou. 

Més notícies
Notícia: Suspens en comprensió lectora: el problema d’un món que arracona la paraula
Comparteix
La polarització entre l'educació tradicional i la postmoderna, el baix nivell de lectura dels professors i la influència de les pantalles, darrere el daltabaix català en comprensió lectora
Notícia: Els GEI dels Mossos ferits es querellen contra l’atrinxerat de les Llosses
Comparteix
Els agents que van intervenir per desallotjar-lo l'acusen d'un homicidi en grau de temptativa
Notícia: Així serà el nou programa d’Ana Rosa: nom i primers detalls
Comparteix
La periodista estarà al capdavant de l'espai de les tardes a partir del setembre
Notícia: El PP atrapa el PSOE i Sumar supera Vox, segons el CIS
Comparteix
L'últim baròmetre deixa socialistes i populars a només mig punt de diferència després de les municipals

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Podria dir molt més però callo a juny 25, 2023 | 16:03
    Podria dir molt més però callo juny 25, 2023 | 16:03
    Teniu tota la raó. Crec recordar que abans dins de l'horari escolar hi havia una hora de biblioteca, és llegia en silenci, si s'havia acabat el llibre és canviava. Uns alumnes feien de bibliotecaris i junt amb el mestre ajudaven els alumnes. Molts mestres llegien en veu alta. Hom feia llegir els alumnes en veu alta. És va deixat tot, calia innovar, a més costava de controlar el comportament dels alumnes, aquests perdien el punt, no llegien el llibre, no callaven a la biblioteca... La formació dels mestres és un zero a l'esquerra... Els sindicats sols busquen rebaixar horaris i nombre d'alumnes. A l'escola pública sembla que està de moda no fer aprendre res, tot cortar i pegar... Molts mestres no saben català, és creen modes, res d'un estudi cronològic de la literatura, sols un text saltajat... No aprenen res
    • Icona del comentari de: Ramon a juny 27, 2023 | 13:52
      Ramon juny 27, 2023 | 13:52
      Com sempre, delegar la culpa als altres i agafar als mestres com a cap de turcs s'està tornant a posar en pràctica després de començar a recollir els fruits que la privatització i la innovació educativa estàn generant. Aneu a fer punyetes amb les vostres inculpacions externes i feu un exercici de mea culpa....
  2. Icona del comentari de: Albert Berrio a juny 25, 2023 | 16:14
    Albert Berrio juny 25, 2023 | 16:14
    A parer meu aquest article està desenfocat perquè confon la comprensió lectora amb el gust per la lectura.
    • Icona del comentari de: JordiP a juny 25, 2023 | 22:45
      JordiP juny 25, 2023 | 22:45
      Ambdues coses són dues cares de la mateixa moneda.
  3. Icona del comentari de: Albert Berrio a juny 25, 2023 | 16:20
    Albert Berrio juny 25, 2023 | 16:20
    A parer meu aquest article està desenfocat perquè confon la comprensió lectora amb el gust per la lectura. El gust per la lectura s'associa a la literatura. Per tant l'article dona per fet que llegir és llegir literatura quan, en realitat, els textos que més llegeix i menys entén la majoria de la gent no són literaris sinò instructius, argumentatius, expositius i d'altres menes.
  4. Icona del comentari de: Ferran Jordan a juny 25, 2023 | 17:24
    Ferran Jordan juny 25, 2023 | 17:24
    Quan una persona fa un article amb un titular i contingut com aquest, desacreditant un grup professional, ha de donar proves taxatives i científiques del que exposa. "He conegut professors de català que no llegeixen" o "hi ha un segment de docents que s’hi dediquen perquè ho veuen com una feina segura i no pas per vocació" i diverses frases similars que hi ha escrites, no són un argument contrastat, sinó un argument del nivell d'una discussió de sobretaula amb la família. El col·lectiu de mestres i professors, que no són paraules equivalents, tot i que a l'article es barregen com si ho fossin, està sota un constant atac pels resultats escolars, que certament, i és amb l'únic que coincideixo amb l'article, són preocupants. Si el baix rendiment escolar fos un problema tant simple i de fàcil solució com el de fer llegir més als docents, no creieu que ja s'hauria fet? o potser és que es tracta d'un fet molt complex, on hi ha moltíssims factors, interessos i actors implicats, i que no té una fàcil solució? A casa tenim un infant que no vol llegir de cap de les maneres. Ambdós pares som grans lectors. Fins ara ho havíem atribuït a la societat de la immediatesa en la que vivim, i al contingut digital en que viuen inversos els xiquets, per molt que intentem limitar-lo. Òbviament, com l'autor de l'article, tampoc en tinc proves científiques que l'origen del problema sigui aquest. Per això no ho publico en un diari. Ara però, ja se que la culpa és de la seva professora .... ves per on! Sent el final de curs, i en agraïment a la seva dedicació vers els nostres fills, li regalarem un bon lot de llibres. A veure si l'any vinent, tot plegat millora!
    • Icona del comentari de: Ni fu ni fa a juny 26, 2023 | 09:23
      Ni fu ni fa juny 26, 2023 | 09:23
      Probablement tinguis raó amb lo de no generalitzar però que l’educació estigui tan malament és per culpa de, per exemple, els taxistes? Serà culpa dels professors i el sistema educatiu, no? I tenint en compte que en l’educació hauria de ser on més s’invertís, probablement hauríem de canviar el sistema sencer i fer fora a la majoria de dropos que només volen fer 3 mesos de vacances l’any i rascar-se la panxa, però son funcionaris i és impossible fer-los fora! Aprovar un examen (oposicions) no t’hauria de donar el dret a no perdre la feina si no la fas o no la fas bé!
      • Icona del comentari de: Ferran Jordan a juny 26, 2023 | 15:11
        Ferran Jordan juny 26, 2023 | 15:11
        Hi ha un problema de desconeixement de com funciona educació. Els professors no decideixen els currículums, ni la metodologia que s'aplica a les aules. Ni tampoc decideixen el número d'alumnes per classe, ni el grau de digitalització, ni si es fan servir llibres de text, o no, ni moltes altres coses que penso, tenen molt més pes en els resultats educatius, que no pas si un sector de professors, que estic segur que no deu ser significatiu, tenen poques ganes de treballar.
  5. Icona del comentari de: Gerard de sarria a juny 25, 2023 | 18:24
    Gerard de sarria juny 25, 2023 | 18:24
    Amb aixo tambe en drogues grafittis i especialistes en recollir ferralla amb carretons de ferro som liders. Anem com un tro
  6. Icona del comentari de: Català a juny 25, 2023 | 19:27
    Català juny 25, 2023 | 19:27
    Si una persona detesta llegir que no exerceci de mestre. Així de clar.
  7. Icona del comentari de: fat boy a juny 25, 2023 | 20:13
    fat boy juny 25, 2023 | 20:13
    L'important es que els nens siguin felicos, que creixin com a rucs rematats no importa.
  8. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a juny 25, 2023 | 21:42
    Doctor Strangelove juny 25, 2023 | 21:42
    A veure, com a intel.lectual us puc garantir que llegir està molt sobrevalorat. Fixeu-vos en el masover Torra o na Hagrid Borràs, diuen que llegeixen molt, però realment ho entenen? Aquesta és la qüestió! No cal llegir gaire,però això sí s'ha d'entendre el que es llegeix, però és clar, això sí que requereix un gran esforç. I una altra cosa important, no val llegir qualsevol cosa, s'han de llegir els grans: Bohr, Einstein, Newton, B. Russell, Wittgenstein, Nietzsche.... i no pas carallotades que pot escriure el primer que passa pel carrer! Doc.
    • Icona del comentari de: fat boy a juny 26, 2023 | 08:35
      fat boy juny 26, 2023 | 08:35
      D'allo que no es pot parlar mes val guardar-ne silenci.
  9. Icona del comentari de: Joan a juny 26, 2023 | 09:04
    Joan juny 26, 2023 | 09:04
    I encara més important, exigir un bon nivell i estima per les matemàtiques als futurs docents. Com a prof.uni de magisteri, el nivell acadèmic amb el que arriben, i la por vers les matemàtiques que he vist als meus alumnes, és alucinant. Té un efecte directe en la seva qualitat com a futurs docents i en seguir alimentant la roda de la incompetencia matemàtica. Tots saben llegir i escriure, amb més o menys traça, però alguns tenen un nivell ridícul de lògica i matemàtica.
    • Icona del comentari de: Fat boy a juny 26, 2023 | 11:54
      Fat boy juny 26, 2023 | 11:54
      El dia, ja fa molts anys, que per la tele vaig veure que proposaven als vianants fer una divisió, amb paper i llapis, amb un quocient d,una sola xifra i no se,n sortien, ja vaig llençar el barret al foc. Si els ensenyen que fer divisions és per saber un resultat i no un exercici de lògica és que estem en mans d,idiotes rematats.
      • Icona del comentari de: Doctor Strangelove a juny 26, 2023 | 14:06
        Doctor Strangelove juny 26, 2023 | 14:06
        Serà amb el divisor d'una sola xifra (el quocient és part del resultat de la divisió junt amb el reste), talòs! És que als analfabets numèrcis se'ls veu d'una hora lluny! Dit això, el comentari d'en Joan és dels més assenyats (treient els meus, of course) que s'han fet en aquest digital. Doc.
        • Icona del comentari de: fat boy a juny 26, 2023 | 16:27
          fat boy juny 26, 2023 | 16:27
          Per una vegada tens rao, m'he confos, pero tambe els rellotges espatllats donen l'hora correcta dos cops al dia. Per cert, continua mirant el dit quan t'assenyalo la Lluna.
          • Icona del comentari de: Doctor Strangelove a juny 26, 2023 | 18:37
            Doctor Strangelove juny 26, 2023 | 18:37
            Com m'agrada crear escola i que la gent usi les mateixes expressions que un servidor! Doc.
        • Icona del comentari de: fat boy a juny 26, 2023 | 16:29
          fat boy juny 26, 2023 | 16:29
          Els analfabets numercis son del comerci o del beberci?.
          • Icona del comentari de: Fat boy a juny 27, 2023 | 00:55
            Fat boy juny 27, 2023 | 00:55
            Home, això del dit i la Lluna és més vell que el cagar ajupit, nen. Per cert que entre els numercis i el Borh vols dir que no tens un problema de dislèxia?.
  10. Icona del comentari de: Observador a juny 27, 2023 | 08:26
    Observador juny 27, 2023 | 08:26
    Doncs si: avui molts no saben fer operacions aritmétiques. I no en saben per la mateixa raó que les mestresses de casa d'avui no saben fer bugada filar i teixir. Perquè no els cal, ja hi ha les calculadores.
  11. Icona del comentari de: Jo a juny 29, 2023 | 20:02
    Jo juny 29, 2023 | 20:02
    Just veig aquest article i al cap d'una estona la meva filla de 6 anys em diu que el llapis l'agafa malament perquè la seva mestra l'agafa malament. Sincerament, el nivell és patètic, els professors no saben atendre la diversitat de nens que tenen, a una aula i poden haver nens que només saben escriure el seu nom a nens que es devoren els llibres i s'avorreixen. Al final estic arribant a la conclusió que tot plegat no és manca de recursos, si no d'interès a ensenyar, molts professors volen plaça fixa amb el mínim esforç i 3mesos de vacances, sap greu pels pocs que no són així, però és la realitat de la majoria.

Respon a JordiP Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter