Una cinquantena de vehicles han participat aquest diumenge en la marxa lenta a la C-32 per exigir-ne la gratuïtat per als viatges d’anada i tornada que es facin en un mateix dia. La protesta, convocada pels principals agents polítics, econòmics i veïnals del Garraf i el Baix Penedès, ha transcorregut en sentit nord entre Vilanova i Sitges i ha col·lapsat la via durant mitja hora. L’objectiu de la mobilització és denunciar que els veïns i empreses de la zona són els únics de Catalunya que han de pagar de manera forçada per fer ús d’una via ràpida i rebutgen que la C-31 sigui una alternativa vàlida. Els convocants han assegurat que es plantegen portar la seva protesta a Barcelona.
La gratuïtat de la via és una petició del territori, que consideren que és qüestió d’igualtat en el dret a la mobilitat. L’alcalde de Cunit i portaveu de la plataforma Penedès Marítim, Jaume Casañas, ha recordat que la mobilització no és “un caprici”. “No pot ser que haguem de pagar fins a 25 euros per anar i tornar de Barcelona, i no es tracta de pagar més o menys, es tracta de no pagar, com a la resta del país”, ha afegit
La C-32, col·lapsada durant 30 minuts
La concentració ha arrencat a Vilanova i la Geltrú, des d’on els vehicles han entrat a la C-32 fins a Sitges. Un cop allà, han ocupat tots els carrils en sentit nord i han anat reduint la velocitat fins a provocar un tap que ha durat uns trenta minuts.

Abans de donar el tret de sortida a la convocatòria, els Mossos d’Esquadra i els convocants han acordat les condicions de la marxa lenta, entre les quals, no rebaixar els 60 km/h en una via que té un límit de velocitat màxima de 120. Així i tot, el nombre de cotxes que s’han sumat a la protesta -que ha començat poc després de les cinc de la tarda- han provocat un efecte dominó i, a poc a poc, la marxa ha anat alentint-se a mesura que avançaven per la C-32.
Territori rebutja alliberar el peatge de la C-32
Després de la marxa lenta a la C-32, el Departament de Territori ha rebutjat alliberar els peatges encara existents a Catalunya i que depenen de la Generalitat per l’impacte pressupostari de la mesura i pel fet que “es desviaria de les polítiques de descarbonització de la mobilitat” i d’incentiu del transport públic. A més, la conselleria ha defensat els descomptes que preveu aplicar a partir del mes de març a aquesta via i que faran que els usuaris del peatge de Vallcarca, a Sitges, paguin “menys del que pagaven l’any 2005, fa gairebé 20 anys” i que el tram de Cubelles (Garraf) a Calafell (Baix Penedès) sigui gratuït.