El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Musulmans, ací, quatre segles després
  • CA

No és categoria. És anècdota. Però es tracta d’una anècdota que constata la categoria i que ocupa una part gens insignificant del debat que suscita la nova convivència amb musulmans en aquesta part del món. És curiós constatar la passió que provoca l’ús del mocador -per no dir del xador o del burca, que, sortosament, són anecdòtics- entre les dones ací i encara ara. Encara ara perquè de fa anys i panys que això ens ocupa. Per tot allò del bec i les oques.

Fa quasi cinc segles, el 1525, davant la imposició reial de batejar i convertir els musulmans hispànics a la força, alcadis i alfaquins es dirigeixen a l’emperador Carles V i, juntament amb altres prerrogatives i excepcions, li demanen: “Item por quanto los dichos moros tienen bestidos moriscos los quales son differentes de los bestidos de los christianos señaladamente en lo de las mugeres a las quales sería muy grave averlo de mudar y se perderían porque ningún provecho se podría sacar dellos, suplican por ende que por espacio de los dichos quarenta años no puedan ser forzados de mudar los dichos bestidos”. Una petició que tenia més de resistència al canvi cultural que la conversió forçada comportava -“señaladamente en lo de las mugeres”- que no d’estalvi com addueix el text.

Un dels episodis més dramàtics de la història dels Àustries a l’Espanya de la Contrareforma va ser l’expulsió dels anomenats “moriscos”. És a dir, dels musulmans més o menys convertits, aiguabarreig ètnic però supervivents religiosos, que encara persistien a la Península Ibèrica segles després de les ofensives successives que la historiografia imperial espanyola va definir com a “Reconquista”. Cal dir “persistien” perquè una gran majoria d’aquells “moriscos” que havien estat obligats a convertir-se al cristianisme no van abandonar mai ni la llengua -l’àrab- ni la religió -l’Islam-. Al sud de Catalunya i al regne de València amb prou faenes s’expressaven en català i no perdien cap oportunitat per mantenir enceses, ni que fora en la clandestinitat, la fe en Al·là i les prescripcions de l’Alcorà.

A l’entrada del XVI, nou segles després de la primera gran invasió, la presència de musulmans peninsulars era copiosa al Regne de València, un territori en decadència després del seu apogeu tardomedieval dins la corona catalanoaragonesa. Havien passat quasi quatre segles des de la conquista de la capital per Jaume I i encara un terç -més de cent mil- dels valencians se’n sentien d’una altra manera i no estaven disposats a canviar per molt coactives que foren les mesures que pretengueren diluir-los en la majoria cristiana.

El model de colonització, per “capitulacions”, que Jaume I va articular al Regne de València va ser diferent del que els seus antecessors havien marcat a la Catalunya dita “nova” -tret del cas de Tortosa- i a la que ell mateix va determinar a Mallorca. Allà els musulmans havien estat exterminats o havien fugit cap a les terres peninsulars que encara controlaven les diferents taifes. Al Regne de València, però, l’extensió del territori va plantejar de seguida un problema demogràfic. Massa “moros” i pocs “cristians”, encara que els segons foren molt superiors militarment.

Jaume I, doncs, es va decantar pel pacte, per la negociació, amb la majoria musulmana. L’assassinat en massa o l’expulsió plantejava un problema de buit immens -almenys així ho entenien els nous ocupants- que no es podia resoldre sense patir-ne unes greus conseqüències demogràfiques i econòmiques. Una mesura tan dràstica, però imposada en tots els altres territoris, equivalia a la despoblació del regne cristià estrenat. Els nous Invasors van decidir mantenir una part essencial de la població musulmana amb una relació que, si en principi era de respecte i d’un cert equilibri, a la llarga va esdevenir semiesclavitud. “Mà d’obra barata”, molt barata, en diuen alguns historiadors, sobretot per a la noblesa catalana i l’aragonesa, que són les que en treien el màxim profit. I així van anar escolant-se els segles.

A començament del segle XVII la situació ja s’havia fet insostenible. De poc van servir les queixes dels nobles valencians que veien perillar amb raó un exèrcit de vassalls productiu, servil i quasi regalat. La Inquisició -que trobava traves per actuar contra els conversos-, la jerarquia eclesiàstica, la Corona i, també, el poble, alteradíssim per les incursions dels corsaris algerians que atiava l’imperi turc a la costa, van decidir posar punt final dràstic a quasi quatre segles de convivència accidentada. Una solució tan radical evaporava per sempre l’anomalia religiosa en una Espanya dominada pel zel obscurantista i desmantellava “la quinta columna-en accepció de Joan Reglà- que feia encara més porós el territori davant el perill turc.

L’arquebisbe i virrei de València, Joan de Ribera, i Felip III van certificar-ne l’acta d’expulsió, que es va concretar per a tot el regne l’any 1609. Les conseqüències van ser calamitoses per a l’economia del territori. Però, finalment, s’imposava la tranquil·litat de la simetria. La discrepància cultural i, sobretot, religiosa quedava fulminada en una Espanya, la dels dos Felips, intransigent amb les diferències.

Com ens podem mirar aquella magna expulsió des de l’actualitat? Com podem apamar-ne els motius i les conseqüències quatre segles més tard? Resulta il·lustradora en aquest sentit l’opinió de Joan Fuster, continguda a Nosaltres els valencians, que ha estat poc destacada, i encara més si considerem la polèmica que podria suscitar el seu criteri anys més tard: “Algun erudit ha comparat la situació valenciana del XVI amb la d’Algèria del 1961: comparança prou exacta, sí. Els moriscos eren un poble colonial a la pròpia terra -al capdavall, ells eren uns valencians més antics que els altres-, i els cristians eren una mena de pieds-noirs sobrevinguts i explotadors. Però, com que l’antagonisme dels dos pobles no podia transformar-se en integració completa, perquè era una realitat irreductible -religió, llengua, mentalitat-, el més fort va eliminar el més feble. Més ben dit, els reis i els seus consellers va resoldre el problema eliminant els moros. Potser els cristians indígenes no ho haurien fet mai per pròpia iniciativa. Si el plantejament nacional del XVI hagués perdurat dins els nostres dies -i hi hauria perdurat, si no hagués mitjançat l’expulsió-, avui el País Valencià potser seria una altra Algèria. No ens hem pas d’enganyar. I no seria una perspectiva massa convincent, penso.”

Òbviament, la situació actual del País Valencià, de Catalunya i de les Illes encara és lluny de l’algeriarització si es consideren els percentatges ètnics, però era inimaginable fa només sis dècades fins i tot per a un observador agudíssim com Fuster. Les darreres dècades ens han aportat un percentatge prou significatiu de nous moros” perquè els problemes de convivència que es van arrossegar en aquest territori del segle XIII al XVIII tornen amb una altra virulència. Algunes de les actituds, alguns dels arguments, alguns dels odis són molts semblants a aquells, sinó els mateixos. Hi ha una profunda desconfiança entre les dues comunitats. Una part de la majoritària, la cristiana -ara, en aparença o no, majoritàriament, legalment, laica-, s’enerva amb la presència dels rituals de l’Islam, amb la construcció de noves mesquites, amb la vinguda d’imams potencialment quinta columna, amb la por al salafisme i el pànic a les incursions terroristes dels corsaris actuals.

La perspectiva, sí, és diferent, i cal admetre-ho. Ja no es tracta de contraposar una religió excloent a una altra. La majoria de les reticències que aquests dies desgranen els més crítics amb allò que consideren la “islamització” del país -“reislamització”, n’hauríem de dir- es fan des de la trinxera de la modernitat, del progressisme, del laïcisme. Els valors que ara s’hi oposen majoritàriament no són els de la fe -els de l’altra fe-, sinó els republicans, els que es van instaurar en la part més avançada d’aquest món arran de la il·lustració i la revolució francesa. Es fan també en nom de la igualtat de gèneres. En una societat que llisca cap a noves formes de relació humana, ni que siga a bacs i redolons, resulta ofensiva la relació entre mascle i femella que consagra l’Alcorà, i insultant l’aparició de mocadors i burques que imposa la interpretació severa de la llei islàmica.

Per complicar-ho tot una mica més, no tot el laïcisme ni tota la presumpta esquerra comparteix aquesta visió crítica. N’hi ha, també, que, en nom d’alts conceptes com la tolerància cultural i fins i tot el feminisme, deixa a les dones qualsevol opció que els afecte i que accepta, per tant, algunes d’aquestes pràctiques. Si més no, les aparentment més inofensives, com ara les relacionades amb els vestits.

Cal recordar també que només fa quatre dies -literalment, quatre dies- alguns d’aquests valors que ara practiquen els musulmans a les nostres terres eren els nostres valors. Polítics, civils i religiosos. Només cal donar una ullada al codi civil franquista per a comprovar amb estupor -amb estupor jove- quin paper tenien reservat les dones en aquella societat. Un paper de caràcter subaltern i dependent. Més enllà encara hi havia les imposicions catòliques: exclusió de les dones de les pràctiques sacerdotals i, òbviament, de la jerarquia eclesiàstica, temples amb bancades separades, vestimentes obligades de dol… La part més important d’aquella exclusió confessional no ha patit gaires variacions. Potser no estem en condicions, doncs, de jutjar amb excessiva arrogància les societats que els mantenen, aquests valors, fins i tot en un grau més ofensiu, per bé que això no vol dir que no les puguem criticar o repudiar.

La majoria de les crítiques, sí, es fan des d’una perspectiva d’interès pel progrés social. Des de la necessitat de preservar els avanços que hem viscut en les darreres dècades per a totes les dones. Aquests dies, com a anècdota, Lluís Llach ha penjat dues vegades a Twitter una fotografia -pel que sembla, procedent d’un anunci- on apareix una aparella a la platja. Ell, amb banyador occidental; ella, amb burca. Acompanya la imatge un text lacònic: “Fa pensar”. Qualsevol imatge que presente una situació anòmala -anòmala als nostre ulls- es mereix una reflexió. Ningú pot afirmar que aquest no siga el cas. Siga un anunci o no. Per desgràcia, no es tracta de cap excepció rebuscada.

El tuit ha desencadenat durant dies algunes intervencions, des del món polític i el civil, que retrauen al cantant l’”oportunitat” o l’”encert” de la publicació. Fins i tot algú -algú musulmà- l’acusa d’atiar la “islamofòbia”. Vet ací la primera intransigència. En nom d’una cultura que es pot sentir agredida no es pot recusar ni la reflexió ni la crítica. Qui demana “comprensió” n’ha de fer un esforç. De comprensió, exactament. Ha d’admetre el debat i la crítica, ni que qüestione els seus valors més sentits.

A l’altre plat de la balança -al crític amb vels i vestimentes- hi ha hagut reaccions sensates i crispacions insensates. Tan insensates com la d’aquells, per exemple, que demanen la repatriació “dels que no es volen integrar”. Contra els autòctons que tampoc ho volen fer, que tampoc es volen integrar, i que acusen altres reticències, no apliquen la mateixa cataplasma. Què ràpid que tenen alguns a la boca l’expulsió. Com a anècdota aspra, una de les persones que pretén fer front al “perill islamista”, i que s’ha sumat al llarg rosari de comentaris pourpenser que ha suscitat el tuit de Llach, reprodueix la imatge central del retaule de la batalla del Puig de Marçal de Sax. Amb uns rampants Jaume I i Sant Jordi esclafant reietons musulmans. Qui l’ha reproduït en una mostra d’ignorància temerària no sap quina política real va imposar el monarca a les terres que ocupava.

Serà difícil. Serà molt difícil conciliar dues sensibilitats tan separades, en uns graus d’evolució cívica, social, tan distants. A la pregunta si paga la pena intentar-ho de bona fe cal respondre taxativament que sí. Si no, quina n’és l’alternativa? El dilema cristià que es va anar imposant des del primer moment en les terres parcialment ocupades -“O conversió o expulsió”- és suïcida.

Els partidaris de la intransigència es poden llegir el decret d’expulsió dels moriscos que va enviar Felip III al virrei de València: “Que cualquiera de los dichos moriscos que, publicado este bando y cumplidos los tres días, fuere hallado desmandado fuera de su propio lugar por caminos o otros lugares hasta que sea hecha la primera embarcación pueda cualquier persona, sin incurrir en pena alguna, prenderle y desvalijarle, entregándole al justicia del lugar más cercano; y si se defendiese, le pueda matar”. Memòria històrica en estat pur.

(Hi ha una pila de llibres interessants i necessaris per a entendre el context del drama dels moriscos en aquestes terres. Per exemple, Nosaltres els valencians o Poetes, moriscos i capellans, de Joan Fuster; Estudios sobre los moriscos, de Joan Reglà; Moriscos i agermanats, de Ricard Garcia Càrcel i Eduard Ciscar Pallarés; Contra moros i jueus, de Dolors Bramon; Bandolers, corsaris i moriscos, de Sebastià García Martínez…  Considere Vida i final dels moriscos valencians, de Joan Francesc Mira, el més divulgatiu, aclaridor i sintètic, amb unes il·lustracions que el doten encara de més interès. Just és reconèixer-los la informació també en la confecció d’aquest article).

Més notícies
Llúdriga Girona
VÍDEO | Albiren una llúdriga al riu Onyar de Girona
Notícia: VÍDEO | Albiren una llúdriga al riu Onyar de Girona
Comparteix
S'ha pogut veure entre el viaducte del tren i el pont de Pedret
Alex Salmond amb el Canigó de fons, abans de pronunciar la conferència a la Universitat Catalana d'Estiu/UCE
Salmond insta Catalunya superar el “fracàs institucional de l’1-O”
Notícia: Salmond insta Catalunya superar el “fracàs institucional de l’1-O”
Comparteix
L'exprimer ministre escocès participa a la Universitat Catalana d'Estiu
Rierol format per l'acumulació d'aigua de pluja que desemboca en un pas que creua les vies del tren a Girona el 3 de setembre de 2021 / ACN
Llamps i trons en un diumenge que s’espera amb pluja
Notícia: Llamps i trons en un diumenge que s’espera amb pluja
Comparteix
Les comarques del Montseny seran les més afectades pels xàfecs de demà
El nou líder del PP, Alberto Núñez Feijóo, en un acte del partit / PP
Feijóo aposta per tipificar al Codi Penal el referèndum il·legal
Notícia: Feijóo aposta per tipificar al Codi Penal el referèndum il·legal
Comparteix
El líder del PP afirma que si arriba a Moncloa mantindrà una postura oberta amb la Generalitat

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Ella a agost 21, 2022 | 06:37
    Ella agost 21, 2022 | 06:37
    No s'amoini Sr. Sanchis a Valencia no sé, però a Catalunya el president Aragonès els hi ha dit ben clar: "No cal que us integreu a Catalunya. Sou Catalunya". Malament rai, com si ho necessitessin que ell els hi digui, quan es l'inrevés. Ara els necessiten per "eixamplar la base".
  2. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a agost 21, 2022 | 08:55
    Doctor Strangelove agost 21, 2022 | 08:55
    Llach té raó en aquest tema. En aquesta vida per tenir drets s,han de complir les obligacions, i molts musulmans no ho fan. És lamentable que els esquerranosos ens alliçonin sobre el feminisme i en canvi consenteixin que la dona musulmana vagi totalment tapada, fins i tot a la platja, quan ells van com els occidentals. I si volen una mesquina que ens deixin construïr a nosaltres una església al seu país, així li va dir Putin als musulmans que volien posar una mesquita a Russia. La reciprocitat és fonamental en aquest cas, i ens hem de deixar de multiculturalisme i històries progres. Si l,extrema esquerra continua per aquesta via, la dreta continuarà pujant a occident, i potser és el que ens cal per realment arribar a una igualtat efectiva entre cultures i sexes. Doc.
    • Icona del comentari de: David a agost 21, 2022 | 11:52
      David agost 21, 2022 | 11:52
      Llach no té rao perquè no ha dit res, no ha fet cap afirmació. Només diu que fa pensar.
      • Icona del comentari de: No és pas poc a agost 21, 2022 | 13:02
        No és pas poc agost 21, 2022 | 13:02
        Doncs que a alguns els faci pensar ja és molt més del que fa el govern.
    • Icona del comentari de: kodi a agost 22, 2022 | 20:14
      kodi agost 22, 2022 | 20:14
      Aquesta és la resposta d'aquell q viu instal·lat en la inòpia i la intolerància
    • Icona del comentari de: Anònim a agost 25, 2022 | 21:02
      Anònim agost 25, 2022 | 21:02
      “Amb tant d’imbècil amb carnet d’opinador, els savis callen…”(Pepe Rubianes )
      • Icona del comentari de: Tanmateix la va encertar a agost 26, 2022 | 00:08
        Tanmateix la va encertar agost 26, 2022 | 00:08
        I això que no et va conèixer.
  3. Icona del comentari de: adolf a agost 21, 2022 | 09:46
    adolf agost 21, 2022 | 09:46
    De l'entrevista amb el politòleg Francis Fukuyama es transmet part de l'entrevista : "Trobo que s’equivoquen. Hi ha expressions del nacionalisme que són compatibles amb un sistema democràtic. És més, penso que sense sentiment d’identitat nacional no hi pot haver democràcia. Altrament no tindríem res en comú amb la gent amb qui compartim un mateix àmbit geogràfic. En poques paraules, els musulmans de Catalunya només els interessa els nostres calés.
  4. Icona del comentari de: adolf a agost 21, 2022 | 09:46
    adolf agost 21, 2022 | 09:46
    De l'entrevista amb el politòleg Francis Fukuyama es transmet part de l'entrevista : "Trobo que s’equivoquen. Hi ha expressions del nacionalisme que són compatibles amb un sistema democràtic. És més, penso que sense sentiment d’identitat nacional no hi pot haver democràcia. Altrament no tindríem res en comú amb la gent amb qui compartim un mateix àmbit geogràfic. En poques paraules, els musulmans de Catalunya només els interessa els nostres calés.
  5. Icona del comentari de: Narcís a agost 21, 2022 | 11:13
    Narcís agost 21, 2022 | 11:13
    Ras i curt : 1. Per què tantes lleis, i lleis, i més lleis .. i patatim patatam .. i que si això, que si allò, si el de més enllà.. en pro la ' igualtat ' de gènere i mateixa discriminació positiva . . . . . . . . . . si després acceptem dones vagin/ siguin amb costums de països endarrerits pel que fa a aquesta igualtat rere excusa tergiversada de ' llibertat religiosa ' ( i quan immensa majoria hi va així tot obligada pels seus ! ) ? I 2. Millor seria saber què passa amb els magrebins ( sobretot, marroquins ), ço és, perquè aquest estat sempre n' és subordinat a allò que fos originari d'allà .. encara que n' és fàcil d' imaginar ! PD : pel que fa als falsos/ farsants que s' esmenten d' esquerres quan no ho són gens ni mica, ni poc ni gaire, de ca nostra .. sense comentaris !
  6. Icona del comentari de: Arenga bonista que eludeix el problema d'arrel a agost 21, 2022 | 11:26
    Arenga bonista que eludeix el problema d'arrel agost 21, 2022 | 11:26
    Segons l'autor sembla com si la immigració massiva patim amb la irresponsabilitat dels polítics bonistes, només fos problemàtica si atempta contra drets bàsics i valors democràtics. Que la cultura, la llengua, les creences, valors i costums autòctons estiguin en fase d'extinció no importa. Seria racista preocupar-se per aquestes coses de la identitat d'un poble (tot respectant la dels de fora) i mirar de posar-hi límits, oi?
  7. Icona del comentari de: Una a agost 21, 2022 | 12:49
    Una agost 21, 2022 | 12:49
    Fuster a Nosaltres els valencians diu textualment que l'expulsió dels moriscs " des de un punt de vista nacional va ser una sort" No ho endolceixi. No veig la Cup ni Esquerra titllant de racista i islamòfob a en Fuster. Ben al contrari el tenen com a referent i a més acusen de tou o traïdor el que planteja dubtes sobre això dels " Països catalans" Algú em digué que la independència de Catalunya era lamentable, doncs no calia fins alliberar tota la nació. En Partal també va dient sempre que Andorra és PPCC, i no, Andorra és una nació amb gairebé 8 segles d'història independent. Que parlin català és com Liechtestein on parlen alemany i poc volen saber de pertanyer-hi, a Alemanya.
  8. Icona del comentari de: Pensava que la participació era important en aquest diari. a agost 21, 2022 | 15:45
    Pensava que la participació era important en aquest diari. agost 21, 2022 | 15:45
    És normal que trigueu cinc o sis hores a publicar un comentari o fins i tot no el publiqueu? Si us fa mandra llegir-los, elimineu la secció de comentaris i punt. Això és un desastre de gestió de fòrum.
  9. Icona del comentari de: Stort a agost 21, 2022 | 16:20
    Stort agost 21, 2022 | 16:20
    S’acosta octubre , començem el curs independentista cap a la DUI
  10. Icona del comentari de: joandoménec a agost 21, 2022 | 18:52
    joandoménec agost 21, 2022 | 18:52
    Llach ha dit que la imatge "fa pensar". Els lladrucs que ha rebut de l'esquerra boja i d'algun musulmà, només indica que pensar els fa mal. El "cuento xino" de la islamofòbia és un altre mantra a repetir quan no tens alguna cosa seriosa que oferir. L'extrema esquerra que encara espera una revolució, perduda la lluita de classes, tenen l'esperança que la revolució vindrà de l'islam, són així de pobres mentals. L'odi que els corca el cap contra la societat occidental els duu a abraçar-se a una ideologia ancorada en l'edat mitjana, on no ha arribat la il.lustració ni les revolucions burgeses.
  11. Icona del comentari de: Un altre comentari no publicat . Cada cop val menys la pena llegir el diari. a agost 22, 2022 | 09:53
    Un altre comentari no publicat . Cada cop val menys la pena llegir el diari. agost 22, 2022 | 09:53
    Fet ahir de bon matí. Era una resposta enraonada i amb dades acadèmiques sobre l'article. I n 'hi van uns quants ja. No us interessa publicar opinions que contradiuen o afegeixen informació als articles? A canvi, publiqueu un munt de comentaris que no aporten arguments, només els mateixos insults dia darrera dia. No sé qui gestiona això, però això, de fòrum i intercanvi d'idees no en té res.
    • Icona del comentari de: Lamentable a agost 22, 2022 | 13:39
      Lamentable agost 22, 2022 | 13:39
      A mi em va passar el mateix. Un comentari enraonat la mateixa tarda que va sortir l'article i que no va ser publicat. Quan més poses en evidència les limitacions o biaixos de l'autor menys probabilitats hi ha que et publiquin el comentari. Els insults sí que els publiquen perquè saben que no qüestionen cap argumentació i es desqualifiquen sols.
    • Icona del comentari de: Pere LLimonera i Citronell a agost 22, 2022 | 15:56
      Pere LLimonera i Citronell agost 22, 2022 | 15:56
      Me pernocto con vuestras OpiniOnciTAS de taberna de pueblo, sin sentido algunO, CataluÑÑA es EspaÑÑa, como TaiWWWán, con www de Internet, es China. Y los musulamanes fuera de España. Apa Adéu!
  12. Icona del comentari de: Visca Puigdemont i visca el Consell! a agost 22, 2022 | 12:38
    Visca Puigdemont i visca el Consell! agost 22, 2022 | 12:38
    Cada cop fot més caguera aquest digital controlat pel PSOER-exC: ara mateix, declaracions o noticies sobre Illa, Granados, Vilalta, Rufián, Pedret i en Patufet.
  13. Icona del comentari de: LlunyDeCat a agost 22, 2022 | 18:44
    LlunyDeCat agost 22, 2022 | 18:44
    Article d'historiador que malhauradament no té pas cap mena de relació amb la situació actual a Europa. A Brussel.les hi ha un partit musulmà i el seu dirigent ha declarart públicament que acabaran manant ells perquè es reprodueixen molt més que els altres. "Ells" són tots estrangers de països musulmans i els "Altres", els nacionals. El cas català és diferent perquè si prenem el Principat és ja una país colonitzat massivament pels Espanyols, pels Llatins d'Amèrica, pels Magrebins i els Paquistanesos. Sentir parlar Català és gairebé un treball d'antropòleg.
    • Icona del comentari de: No t'assabentes ia més arribes molt tard a agost 25, 2022 | 15:36
      No t'assabentes ia més arribes molt tard agost 25, 2022 | 15:36
      Abans de dir qualsevol cosa per no callar llegeix-te a Oriana Fallaci: 2001 - La rabbia e l'orgoglio (La ràbia i l'orgull), 2004 - La forza della ragione (La força de la raó) i 2005 - Oriana Fallaci intervista sè stessa - L'Apocalisse (Oriana Fallaci s'entrevista a si mateixa - L'Apocalipsi). De res, curtet.
      • Icona del comentari de: A c. a la via a agost 26, 2022 | 00:26
        A c. a la via agost 26, 2022 | 00:26
        Has llegit algú més o potser tu ets el curt sectari que només veu d'una sola font. El comentari de LlunyDeCat excel·lent. El teu, una tifa amb pretensions.
        • Icona del comentari de: Fas riure caganer a la via a agost 26, 2022 | 09:25
          Fas riure caganer a la via agost 26, 2022 | 09:25
          I molt.
          • Icona del comentari de: Inventiva demolidora a agost 26, 2022 | 15:53
            Inventiva demolidora agost 26, 2022 | 15:53
            Que potent!
  14. Icona del comentari de: Jordi (Català i Suís) a agost 22, 2022 | 18:51
    Jordi (Català i Suís) agost 22, 2022 | 18:51
    Recordo una dona estrangera musulmana que me la vaig trobar a les sessions de fisioteràpia. Feia 9 anys que vivia a Suïssa i mai no eixia sola de casa. El marit la tenia tancada com la majoria de musulmans. I ni un borrall de francès. Més exemples: el rector de la mesquita de Lausanne va refusar fa molts anys encaixar la mà de la batllessa de la ciutat perquè era una dona. Després aparegué a la tv justificant-se i dient totes les collonades que ningú es creu. A Suïssa vàrem votar fa anys que aquesta gent no poguessin construir Minarets. Tenim milers de casos que nenes i noies són prohibides d'anar a la piscina amb l'escola. Sort que tenim una esquerra que no és pas la miserable que teniu a CAT.
  15. Icona del comentari de: Jordi (Català i Suís) a agost 22, 2022 | 18:56
    Jordi (Català i Suís) agost 22, 2022 | 18:56
    L'Islam, -a part les sectes Sufi i els Ismaelians (Aga Khan) que curiosament són considerats infidels per les altres - és una cultura religiosa altament perillosa per al món occidental i democràtic. No cal pas ésser historiador ni Premi Nobel per saber-ho. Informeu-vos del que diuen els Sunnites i Xiites dels Sufis i dels Ismaelians. I al Paquistan es maten tots entre ells. Tots els grans personatges Sufis de la Història han estat assassinats pels seus "cosins" sunites i xiites. Són com els Papistes i els Protestants que es mataven en massa. O el milió d'assassinats pels Francesos i la Secta Catòlica a Occitània al segle XIII.
  16. Icona del comentari de: Jordi (Català i Suís) a agost 22, 2022 | 22:39
    Jordi (Català i Suís) agost 22, 2022 | 22:39
    En francès tenim una expressió "se voiler la face" que s'aplica perfectament al comportament amb els musulmans i amb l'Islam en general a Europa. A CAT les elits hi tenen molta pràctica perquè ho han fet i ho fan amb la llengua catalana i amb la immersió lingüística. Aquests miserables ens han dut a la catàstrofe actual i llur traïció i covardia l'Octubre 2017 i després amb la vergonya dels indults han abandonat els patriotes perseguits. Però amb això també hi tenen pràctica: mai han defensat els Catalans de les agressions dels Espanyols per la llengua. I evidentment no ho faran pas ara amb els musulmans. Els insults a en Lluís Llach fan palesa la profunda maldat i baixesa de tota aquesta púrria que control.la la Colònia amb permís dels Espanyols.
  17. Icona del comentari de: Jordi (Català i Suís) a agost 22, 2022 | 22:43
    Jordi (Català i Suís) agost 22, 2022 | 22:43
    Tunísia abans de la caiguda del Dictador: la majoria de les dones vestides a l'occidental i amb accès a les Universitats. Tunísia enguany: després de l'arribada massiva dels predicadors sunites del Golf Pèrsic, el que predomina són les dones tapades. I el mateix a Algèria i al Marroc. Molts Francesos d'origen algerià i marroquí fa anys que avisen de la islamització d'aquests dos països. I no és pas a nivell polític sinó social: hi ha una gran pressió social per tornar la dona a la tradició islàmica que el Colonialisme Francès sense voler-ho va trencar.
    • Icona del comentari de: Tipa de tanta estupidesa en forma de correcció política. a agost 25, 2022 | 13:00
      Tipa de tanta estupidesa en forma de correcció política. agost 25, 2022 | 13:00
      Egipte viu, fa anys un retrocés similar pel que fa a drets de les dones. Aquí discutim si és una animalada vestir de blau als nens (cada cop hi ha menys gent que mira això dels colors) o si donem nines a les nenes, i gasten fortunes en ministeris i conselleries per "aconsellar" en aquest sentit, contra aquestes "rèmores culturals", però llavors el vel, anar tapada, no fer gimnàstica i d'altres, són "aspectes culturals enriquidors" Els països musulmans prohibeixen l'homosexualitat, està penada amb presó, o pena de mort! És que ens hem begut l'enteniment? Encara no hem après que hi ha costums que cal respectar i conservar i d'altres que han de quedar enrere? Tornarem a cremar bruixes? Casarem les nenes a dotze anys? Cremarem vius els "blasfems"? Això no és qüestió de racisme. A mi m'és igual la pell i llengua de qui sigui, el que no tolero són pràctiques que ha costat segles deixar enrere. Tampoc no les acceptaria del cristianisme!
  18. Icona del comentari de: Jordi (Català i Suís) a agost 22, 2022 | 22:48
    Jordi (Català i Suís) agost 22, 2022 | 22:48
    Un dels testimonis més freqüents a CAT pel que fa als musulmans estrangers que s'hi instal.len és aquesta frase que diuen: "aquesta terra era la nostra fa segles". Fins i tot musulmans magrebins de França i de Suïssa ho saben i ho diuen. "Se voiler la face" significa "fer l'orni". És el que fan les nostres miserables elits i gran part de les elits dels països europeus. Però la patacada final arribarà i com sempre ho pagaran els més febles.
  19. Icona del comentari de: Ok Corral a agost 22, 2022 | 23:13
    Ok Corral agost 22, 2022 | 23:13
    No entenc la majoria dels comentaris. Com diu l’article, durant el franquisme hi havia molt poca diferència amb els antics valencians. Bona part de la societat segueix encara en el franquisme, d’esquerres i dretes votants. El problema no ve de fora. I com diu el suís, qui paga mana, i aquí paguen el petrodòlars, els xinesos i els ianquis. No tenim ni veu ni vot en res internacional. Nosaltres som racistes, els anglesos són racistes-xenòfobs de nosaltres i etc. Sense baixar quasi mai del 15% de l’atur, hem tingut mega migracions. Per un costat, a fer cues a l’inem, i per l’altre entrant milions de migrants d’arreu amb zero interès, en un 99,99%, pel lloc on entraven. Millor ens preocupem de què no ens expulsin a nosaltres, hem de fer amistat amb els jueus, que en saben.
  20. Icona del comentari de: Observador a agost 23, 2022 | 07:00
    Observador agost 23, 2022 | 07:00
    Jordi, una vegada més queda demostrat que Karl Marx es quedà curt quan digué que "La religió és l'opi del poble". És el cianur, així de toxica i mortal. Quants milions de morts, quants crims esgarrifosos s'han perpetrat en nom de Déu?.
  21. Icona del comentari de: Jordi (Català i Suís) a agost 24, 2022 | 17:37
    Jordi (Català i Suís) agost 24, 2022 | 17:37
    El més vergonyós del comportament de les elits amb l'Islam és que durant segles tots els progressistes i demòcrates havien lluitat contra la dictadura de la Secta Papista i la seva imposició a la gent. I ara quan aquesta Secta ja no té pas cap mena d'influència social, els progressistes accepten totes les barbaritats de l'Islam considerant que les dones tapades i les nenes i noies prohibides pel pare de fer gimnàstica o piscina és simplement un "Tret Cultural a respectar". Quina barra ! L'Islam és al mateix nivell que la Secta Papista fa pel cap baix 100 anys. Insultar en Llach per la foto que mostra la vergonya de l'Islam és típic de les miserables elits catalanes.
    • Icona del comentari de: gerarad de sarria a agost 25, 2022 | 18:05
      gerarad de sarria agost 25, 2022 | 18:05
      Si. som uns miserables. Ara bé, aixó de les elits em sembla massa adulador. Els massovers del guetto i encara...Les elits son nyoles i estan per altre coses. Això els hi permet generar brega i tenir mad'obra barata. I als espanyols, en total col·laboració d'aquests masovers, minoritzar nos encara més. En fi...
  22. Icona del comentari de: Gerard de sarria a agost 25, 2022 | 10:11
    Gerard de sarria agost 25, 2022 | 10:11
    Perdoneu pero aixo mateix va passar als anys seixanta amb l arribada d uns altres estrangers que venien de la ma de militars policies togats capellans i burocrates. Som uns desgraciats perque a sobre els hi fem homenatges
  23. Icona del comentari de: De què ens queixem? a agost 25, 2022 | 15:51
    De què ens queixem? agost 25, 2022 | 15:51
    El nacionalista català Artur Mas, líder del Partit Demòcrata Català (PDC), va crear i va presidir el 2012 l'associació Nous Catalans per atraure la immigració, especialment la musulmana, a l'independentisme català. Aquell mateix any va prendre la presidència d'aquest putiferi l'ínclit Angel Colom després d'uns quants canvis de jaqueta política. Nous Catalans estava vinculada al partit polític CDC, a la Fundació Catalanista i Democràtica (CatDem) i al Departament de Benestar Social i Família de la Generalitat. Al final tot se'n va anar a passeig però els musulmans atrets, que a més van passar i molt del nacionalisme català, són aquí. I algun dia parlarem del que volen pagar alguns empresaris als seus empleats.
    • Icona del comentari de: Tergiverses a agost 26, 2022 | 00:15
      Tergiverses agost 26, 2022 | 00:15
      No diguis bestieses. Àngel Colom procurava per la integració dels immigrants, no com ara, que els d'ERC els diuen que no s'han d'integrar, que els eduquen en la seva llengua, cultura i religió, i que exigeixen que ens adaptem nosaltres si no volem passar per racistes.
      • Icona del comentari de: No diguis xorrades @Tergiverses a agost 26, 2022 | 09:50
        No diguis xorrades @Tergiverses agost 26, 2022 | 09:50
        "Nous catalans" va ser un xiringuito convergent que inicialment va rebre finançament de Fèlix Millet, a través del Palau de la Música. De la hipercorrupta CatDem ni en parlem. L'objectiu de l'antiga Convergència era, per una banda, evitar que els immigrants, sobretot els musulmans, acabessin votant majoritàriament a l'esquerra com passa al Regne Unit oa França, segons reconeixien llavors fonts nacionalistes. D'altra banda, es tractava d'impedir que fessin fracassar una hipotètica consulta independentista com va passar al Quebec (Canadà) el 1995. Una curta majoria de 54.000 sufragis, emesos sobretot per immigrants que havien adquirit recentment la nacionalitat canadenca, va avortar llavors la secessió de aquesta província francòfona de Canadà. Colom va recórrer oratoris i mesquites de Catalunya predicant les virtuts de l'Estat propi. “L'Estat català, que recaptarà els seus impostos, us pot proporcionar més benestar”, repetia. També organitzava xerrades a l'auditori de la fundació. Anunciava al seu públic que en una Catalunya sobirana, “l'atur baixaria un 10%”. Els convidava a “posar-se en sintonia amb el procés de Catalunya”. Els animava a ser fundadors de "l'Estat català". És a dir, no es tractava d'integrar immigrants musulmans sinó de nacionalitzar-los a allò que és secessionista. I el secessionisme català no representa Catalunya.
        • Icona del comentari de: Quin tifa espanyol que estàs fet a agost 26, 2022 | 15:50
          Quin tifa espanyol que estàs fet agost 26, 2022 | 15:50
          No, a Catalunya la representeu els colons espanyols catalanòfobs com tu.
        • Icona del comentari de: Gerard de sarria a agost 26, 2022 | 20:06
          Gerard de sarria agost 26, 2022 | 20:06
          A no? Aixi els rusos d Estonia son els vers estonians. El falangisme dels socialistes us ha fet molt mal
  24. Icona del comentari de: Gironí. a agost 26, 2022 | 05:58
    Gironí. agost 26, 2022 | 05:58
    A mi l'Islam em cau pèssimament; el considero una aberració. Una meva cunyada- ja fa temps- va llegir l'Alcorà i em comentava amb entusiasme aquella doctrina. "Si" li vaig respondre, "Molt bé, però a tu aixó no t'afecta perquè ets dona. Les dones, en la doctrina islàmica no sou altra cosa que objectes vivents a disposició dels homes". Va quedar aclaparada. Crec que la millor posició es la que adoptà un creient- libanés per més detalls- que jo coneixia i que deia (i practicava): "L'Alcorà prohibeix beure vi. I jo no en bec; ara, del whisky poc que en parla". I l'home se'n clavaba unes tilles impressionants.
  25. Icona del comentari de: Un article que fa pensar... a agost 26, 2022 | 17:10
    Un article que fa pensar... agost 26, 2022 | 17:10
    ... i a alguns bordar. Gràcies.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa