Els retards i les incidències viscudes a la xarxa ferroviària catalana en els últims dies són, en gran part, causats per la manca d’inversions de l’Estat a Renfe, Adif i Adif-Alta Velocitat a Catalunya. En els últims vuit anys, l’Estat només ha executat una tercera part de les inversions ferroviàries previstes per al territori, segons les dades d’execució pressupostària del Ministeri d’Hisenda analitzades per l’ACN.
Més concretament, entre el 2015 i el primer semestre de 2022 es van projectar inversions a la xarxa ferroviària de les demarcacions catalanes per valor de 6.194 milions d’euros, però la despesa real va acabar sent de 2.171 milions d’euros. Això representa un 35,1% del total, i està per sota de la mitjana espanyola, que és del 41%. Sense comptar l’alta velocitat, les inversions executades d’Adif són menors, i equivalen a un 31,5% dels diners pressupostats.
El 2017, l’any amb més inversions
Les quantitats d’inversió han anat variant al llarg dels anys, però el compliment més alt es troba l’any 2017, quan les empreses ferroviàries espanyoles van executar un 78,5% dels 396 milions pressupostats per a aquell any; mentre el 2021 es van gastar dos euros de cada deu projectats i el 2022 —amb dades per al primer semestre de l’any— aquesta despesa es va reduir a només un euro de cada deu projectats. Aquest va ser l’any en què menys inversions en la xarxa ferroviària catalana va haver-hi.
Tot i que els més de 6.000 milions pressupostats per a Catalunya era la xifra més alta en nombres absoluts entre tots els territoris de l’estat, només el 35,1% d’aquests van ser executats. Aquesta xifra està deu punts per sota de la dada de la Comunitat de Madrid, amb un total de 45,8%. A més, en xifres totals, es va invertir més a Castella i Lleó -2.498 milions d’euros executats en total- comparats amb els 2.171 milions que s’han vist invertits finalment a Catalunya.
Les inversions a Catalunya, per sota de la mitjana estatal
Centrant-se només en la Renfe, que és l’operadora del servei de Rodalies, l’execució pressupostària dels últims anys es va quedar en el 42,2%, que és deu punts menor que la mitjana espanyola i es troba lluny del compliment que es troba a la Comunitat de Madrid (67,8%), Andalusia (55,7%), el País Valencià (51,7%), i el País Basc (66,3%).
Pel que fa a Adif, les dades del Ministeri de Transport mostren que només es va gastar un 31,5% dels diners pressupostats en aquest període a Catalunya. En xifres totals, va haver-hi una despesa de 838 milions dels 2.662 pressupostats. Tot i que va ser la quantitat més gran de tot l’Estat, es va situar per sota la mitjana de diners invertits, que en total es va trobar en el 35,4%.
Es tracta d’una circumstància que també es dona en les inversions d’Adif-Alta Velocitat, una empresa que depèn del mateix ministeri. Si arreu de l’Estat es van executar un 41,2% dels fons —una xifra pràcticament idèntica a la Comunitat de Madrid—, a Catalunya la xifra es va quedar en el 35,5% i 830 milions. Les ampliacions de la xarxa de trens ràpids al nord-oest peninsular van portar Castella i Lleó i Galícia a rebre més volum d’inversions, així com Extremadura, Andalusia i el País Valencià.