Ofensiva policial d’alta volada contra els lladregots de fil de coure de les línies de tren d’Alta Velocitat que passen per Catalunya. Els Mossos d’Esquadra han començat la licitació, per valor de 250.000 euros, per adquirir un dron d’ala fixa, d’enlairament i aterratge vertical i que a més pot ser multirotor, per altres funcions més arriscades. Una aeronau sense tripulació i amb més autonomia dels que tenen l’actual flota de la força aèria dels Mossos i que serviria, com una de les seves funcions estrella, vigilar que no robin el cablejat de coure de l’AVE o les lleres fluvials per controlar les plantacions de marihuana o vessaments al mar.
Segons, la memòria de la licitació, a la que ha tingut accés El Món, aquest dron també hauria de tenir tasques ISR, l’acrònim d’Intelligence/Surveillance/Reconnaissance (Intel·ligència/Vigilància/Reconeixement). Unes característiques que els tècnics de la Unitat Central de Vehicles Aeris No Tripulats (UDRON) consideren indispensables per complir el que anomenen “missions estratègiques” per a la “lluita i repressió de noves activitats delictives i per l’ajut i atenció al ciutadà”. Atesa la documentació de la contractació, aquest dron de doble funció corregiria “les mancances d’autonomia de vol i d’abast que limiten la continuïtat i simultaneïtat en el temps de les operacions de vol”.

“Patrullatge d’infraestructures crítiques”
En principi, l’adquisició d’aquesta mena de dron respondria primordialment a un “pla de patrullatge sobre infraestructures crítiques”. En aquest sentit, la policia identifica com a principals riscos “la línia de l’AVE per detectar possibles sostraccions de cablejat i altres anomalies que posin en risc la circulació de trens”. En segon terme, ressalten la necessitat de cobrir la “línia de costa per detectar i preveure situacions de perill a conseqüència de fenòmens meteorològics, comprovacions de besaments de residus al mar o als marges dels rius”. I en tercer lloc, la “possibilitat de fer línies de treball sobre rius fluvials, estanys, llacs, pantans amb l’objectiu de detectar cultius de marihuana, ja que aquests cultius necessiten un sistema de reg constant”.
Aquest dron hauria de permetre “la detecció, la identificació i el seguiment automàtic sobre el terreny per garantir la seguretat i l’eficiència de la missió i de les unitats que participen en el dispositiu”. Fins i tot, aquest tipus de dron podria oferir vol estable il·limitat de manera captiva, és a dir, alimentat constantment amb un fil de 70 metres. Un ús que permetria “donar cobertura i seguretat en manifestacions o concentracions, quan hi ha un incident en una infraestructura crítica (central nuclear, elèctrica, petrolífera, química), per garantir la seguretat quan hi ha un esdeveniment públic (carnestoltes de Sitges, curses al Circuit de Montmeló, concerts, Festes Majors,…)”. És a dir, en aquells serveis o incidents on la seva durada superi les dues hores i es poden allargar fins a més de 24 hores. Així mateix oferiria imatges en temps real durant tot el dispositiu segons descriu el plec de condicions tècniques signat pel veterà Intendent Josep Saumell, cap de la divisió tècnica de Planificació de la Seguretat.

Una unitat en creixement
La licitació d’aquest dron, que es pot enfilar a més de 320.000 euros, amb IVA inclòs, mostra el creixement de la unitat de drons dels Mossos.La UDRON és l’equip encarregat de gestionar els 9 drons que té a l’hangar la policia catalana. Una unitat, que segons va avançar El Món, realitza uns 300 serveis l’any, a més dels usos per a formació i entrenament. La UDRON, que compta amb 14 membres habilitats per l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), resta adscrita a la Comissaria General de Recursos Operatius i ubicada al Complex Central d’Egara, a Sabadell, i es va posar en funcionament el 27 de juny de 2021.
Operacions de control i vigilància, ordre públic, reconstruccions forenses, recerca de desapareguts o descoberta de plantacions de marihuana són alguns dels serveis de la Unitat que a poc a poc s’ha integrat en els protocols d’investigació, recerca i prevenció. Amb aquesta adquisició s’obre el ventall de possibilitats com la retransmissió 24 hores de serveis o bé “vigilància intel·ligent de grans infraestructures com l’AVE”.