Una setmana després de la sortida de Grupo Norte de la gestió del 112, els treballadors estan disposats a mantenir la guerra oberta per la seva situació laboral, si bé reconeixen que les aigües “s’han calmat” un cop l’empresa, que va sortir de manera precipitada, ha pagat les nòmines, han explicat fonts sindicals aquest dimecres a EL MÓN. Ferrovial ha assumit la gestió del servei per un període màxim de 10 mesos, el temps que els treballadors volen aprofitar per aconseguir millores laborals. Per això decidiran demà en assemblea si finalment convoquen una vaga, que probablement sigui aquest mes de juny en un dia destacat en el calendari. Des de la CUP, aquest conflicte, que afecta centres de treball a Reus i l’Hospitalet de Llobregat, és seguit de ben a prop, ja que implica un servei que consideren “essencial”, segons ha explicat la diputada anticapitalista Laura Estrada a EL MÓN.
La diputada considera que l’entrada de Ferrovial en la gestió no soluciona “en cap cas” la situació del servei, del qual la CUP en reclama la “internalització”. De totes maneres, en l’acord de govern amb ERC els cupaires només hi van incloure el transport sanitari i el 061 —que també gestiona actualment Ferrovial—. “El 112 no estava dins de l’acord però nosaltres fa molts anys que diem que és essencial, perquè és un servei d’emergències, i la manera de garantir una bona qualitat de la prestació del servei és fer-ho de forma directa”, apunta Estrada. La CUP considera que ara “la situació està al límit per culpa de l’empresa que ha fet fallida”. La sortida de l’adjudicatària ha provocat que caigui el servei de traducció durant tres setmanes. Grup Norte no va pagar l’empresa que se n’encarregava, però amb Ferrovial s’ha pogut recuperar el servei, amb la contractació d’una nova empresa, han indicat fonts dels treballadors aquest dimecres.
El transport sanitari i el 061 es van incloure a l’acord de “mínims”, subratlla Estrada, però la CUP entén que el 112 hauria ser considerat igual. “La solució improvisada d’urgència de donar-ho a Ferrovial no resol res, el que necessitem és engegar el procés d’internalització, com reclamen els treballadors i treballadores ara mateix”. Aquests canvis s’haurien d’anar fent a mesura que s’acabin les concessions actuals, sosté Estrada: “Algunes acaben a finals d’any, o sigui que estem en un bon moment: per a nosaltres, aquelles coses que no estiguin dins de l’acord però que entenem que són necessàries per al país no deixarem de reivindicar-les, ara bé, no tenim el compromís per part del Govern per fer-ho efectiu”.
Els treballadores del 112 es reuniran aquest dijous a les 15.30 hores per “ratificar” la voluntat de fer vaga. Fonts del comitè d’empresa expliquen que més enllà del cobrament de nòmines, volen aconseguir millores laborals. El seu ideal seria que les persones que treballen en aquest servei passessin a ser personal laboral o com a mínim que sortissin del conveni que regula l’activitat de telemàrqueting i tenir-ne un de propi.
Interior posa en valor l’entrada de Ferrovial
Fonts del Departament d’Interior han indicat a EL MÓN que amb el 112 s’ha aconseguit que la situació d’impagament i aturada que podria produir-se per la desaparició de l’empresa que tenia la concessió, Grupo Norte, no es produís. Les mateixes fonts diuen que hi ha hagut “una comunicació constant” amb els representants dels treballadors i s’ha aconseguit mantenir les condicions i la plantilla. “No era un objectiu fàcil”, subratllen. A partir d’ara, han apuntat, “es treballarà com sempre per millorar tot allò que sigui possible per donar el millor servei públic a la ciutadania”. El nou conseller de l’Interior, Joan Ignasi Elena, i el seu equip “estan analitzant la situació del Departament en el seu conjunt”, conclouen.