La conselleria d’Educació prepara un nou decret de currículums que permetrà a les escoles adaptar la política lingüística a la realitat social de cada centre. L’objectiu del departament és que les escoles tinguin “autonomia” per decidir els “criteris per a l’aprenentatge de les llengües” en funció de si els alumnes i les seves famílies parlen més català o castellà i així reforçar l’ensenyament de l’altra llengua.
Segons han avançat El Periódico i l’ARA, l’esborrany preveu que el 20% de l’horari lectiu es pugui destinar a atendre les necessitats específiques dels alumnes segons l’entorn o les problemàtiques curriculars. “Si un centre, pel seu entorn sociocultural, detecta deficiències, per exemple en l’àmbit de la llengua, podrà dedicar aquelles hores a potenciar el seu projecte lingüístic”, va explicar fa uns dies el subdirector general d’Ordenació Curricular, Ramon Grau.
Aquest esborrany dona pistes sobre com el Govern respondrà a la polèmica sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que obliga les escoles catalanes a oferir un 25% de les classes en castellà. La setmana passada es va iniciar el compte enrere de dos mesos perquè Educació comuniqui al TSJC com té previst executar la sentència. A més, el Govern ha anunciat que a partir del 2024 tots els mestres i professors hauran de tenir el certificat C2 de català per millorar la competència lingüística dels docents.
Fiscalia arxiva les denúncies
La Fiscalia Superior de Catalunya ha arxivat quatre denúncies de diferents associacions defensores del bilingüisme contra el president de la Generalitat, Pere Aragonès, i el conseller d’Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, per suposats incompliments de la sentència del 25%. La fiscalia considera que no hi ha delictes a estudiar i que de moment la Generalitat no només no ha incomplert la sentència, sinó que sempre que s’ha requerit a una escola que adaptés el seu currículum per donar més hores de classe en castellà, la direcció ha complert.