Els grups parlamentaris de Junts, ERC, PSC i En Comú Podem han registrat aquest dimarts al matí una proposició de llei per tal que els delictes greus de pederàstia, és a dir, els que comporten penes iguals o superiors als cinc anys, no prescriguin. Una reclamació molt demandada per víctimes i plataformes contra els abusos infantils. La CUP també dona suport a la proposició de llei, però no ho fan Ciutadans, el PP i Vox. L’objectiu de la iniciativa és que la Mesa del Parlament, presidida per Anna Erra, accepti la proposició de llei i la cambra l’aprovi de cara a l’inici de l’any vinent. Un cop aprovada per l’hemicicle, el Parlament hauria d’enviar el text, de caràcter no retroactiu, al Congrés dels Diputats perquè es prengui en consideració i, en cas favorable, s’acabi modificant el Codi Penal espanyol.
El text de la proposició de llei centrada en la imprescriptibilitat dels abusos sexuals a menors d’edat ja estava força tancat a finals de la setmana passada, i ha sigut durant les últimes hores d’aquest dimarts al matí que els grups parlamentaris han aclarit els últims serrells de l’acord per impulsar la llei. Tot i que la Comissió d’Investigació sobre la Pederàstia a l’Església del Parlament ja va preveure el passat 2 d’octubre que els grups impulsarien aquesta proposició de llei, les paraules del president del govern espanyol, Pedro Sánchez, durant el seu discurs d’investidura, en les quals expressava la importància que aquesta mena de delictes no prescriguin, han accelerat les negociacions i converses dels grups parlamentaris.

Modificació del Codi Penal
Actualment, segons estipula l’article 183 del Codi Penal, qui realitzi actes de caràcter sexual amb un menor de 16 anys se’l condemna com a responsable d’abús sexual a un menor amb la pena de presó de dos a sis anys. El mateix article determina que els delictes que prescriuen al cap de 10 anys són els que reben una pena màxima, és a dir, d’entre 5 i 10 anys, per la qualsevol delicte greu ja ha quedat prescrit un cop finalitzada la condemna.
Les víctimes de pederàstia, que han reivindicat històricament la necessitat que les condemnes d’abusos sexuals a menors no puguin prescriure, han celebrat des del Parlament la proposició de llei registrada aquest matí. En una atenció als mitjans, Miguel Hurtado, el primer denunciant del cas Montserrat, ha destacat la importància d’aquest pas a la cambra catalana: “Per fi se’ns escolta”. Després de reunir-se amb els grups, Hurtado i altres activistes i víctimes de la pederàstia han reclamat que l’Estat s’homologui a la majoria de països de la UE, on 14 dels 27 membres tenen la imprescriptibilitat inclosa als codis penals, com a mínim pels delictes més greus. Hurtado ha advertit Espanya que, “si vol ser l’excepció a Europa, ho haurà d’explicar”.