El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Catalunya votarà el 30 de maig
  • CA

El Govern ha proposat ajornar les eleccions del 14F i traslladar-les a finals de maig, concretament al 30 de maig. Una data que ha estat finalment acceptada pels partits, tot i que el PSC volia que se celebressin al març. L’executiu ha explicat als partits que la nova data de les eleccions és la més propera al 14F que pugui garantir la seguertat sanitària. Aquest divendres a les 17h l’executiu aprovarà el decret d’ajornament en un consell extraordinari, després que els partits de l’oposició li hagin exigit que el 30 de maig es voti amb totes les garanties i que el Govern no torni a cometre errors en la gestió de la pandèmia. En aquesta data, les temperatures seran més altes i hi haurà un percentatge de població més alt vacunada.

En començar la reunió, el Govern ha plantejat una forquilla entre maig i juny, però sense donar una data concreta. Aleshores els partits han demanat que es fixés una data -que de fet el Govern hauria anunciat aquesta tarda-, i l’executiu ha donat el 30 de maig. El PSC ha insistit amb la data de març, però no ha tingut el consens de cap altra formació, i els Comuns proposaven el 16 de maig però s’han avingut al 30 de maig. I el PP ha insistit que calia mantenir les eleccions, i ha assegurat que la decisió d’ajornar les eleccions és una decisió teledirigida pel president a l’exili, Carles Puigdemont, per satisfer els interessos dels independentistes. Pel que fa a Cs, ha reconegut que l’ajornament “és de sentit comú” i ha celebrat que hi hagi un consens majoritari.

En la reunió de partits s’ha acordat que s’estableixin mecanismes de control parlamentari per al trànsit dels mesos que falten tenint en compte que el govern està en funcions, i també s’ha acordat que es matingui aquesta mesa de partits per supervisar l’evolució de la pandèmia i de les mesures sanitàries per contenir la pandèmia, amb reunions periòdiques en què es revisi el dispositiu de seguretat previst.

“El PSC-Units per avançar s’oposen a l’ajornament de les eleccions i més encara si és per portar-la al 30 de maig, més encara quan les dades epidemiològiques no ho justifiquen”, ha dit Miquel Iceta en una compareixença al Parlament, en què ha volgut fere una declaració breu justuficant que les dades que ofereix el Govern no són suficients per preveure un pic el 14F. “La dinàmica de canvi és imparable i la victòria de Salvador Illa es produirà el 30 de maig. Poden endarrerir el canvi, però no el poden impedir”.

El Govern ha explicat que les candidatures que ja han estat registrades per al 14F es mantenen vigents, però s’obre una finestra a noves candidatures que puguin en aquest temps recollir signatures suficients per tenir l’aval de la JEC. En aquest punt, el PSC també ha avisat que “una cosa és canviar les dates i una altra és fer una nova convocatòria”, en el sentit que no acceptarà que puguin presentar-se noves candidatures.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Ramon a gener 15, 2021 | 14:37
    Ramon gener 15, 2021 | 14:37
    No tota. No tota Catalunya. Els nostres compatriotes vallespirencs per exemple no podran votar. Cosa que, per cert, hauríem de plantejar-nos-la de cara al futur lliure. En lloc de ximpleries tipus que no tindrem exèrcit o que voldrem "canviar-ho tot", hauríem d'oferir la doble nacionalitat exprés a tot quant català del Nord li faci peça.
    • Icona del comentari de: Feina avançada a gener 15, 2021 | 18:21
      Feina avançada gener 15, 2021 | 18:21
      Això de la doble nacionalitat per als habitants de la resta dels Països Catalans, ja està previst, has llegir el llibre blanc sobre la transició nacional (del Consell Assessor per a la Transició Nacional (CATN)) ? Estaria millor que el llegissis, en comptes de carregar i insultar tothora ERC. No hem d'anar enrere, hem d'avançar i no cal donar voltes sobre el mateix si ja està previst de proposar-ho en la constitució del nostre futur estat. De res.
      • Icona del comentari de: Ramon a gener 15, 2021 | 19:03
        Ramon gener 15, 2021 | 19:03
        No entenc com en una mateixa línia es pot defensar ERC i proclamar que no hem d'anar enrere. Mira, jo el que em faig creus és com vaig creure'm que havien canviat. Em van tenir enganyat fins el 9N. I ara sincerament no crec que hi haguessin raons sensates per fer-los confiança. Suposo que hi va fer molt, la il·lusió.
        • Icona del comentari de: Gerko a gener 15, 2021 | 19:34
          Gerko gener 15, 2021 | 19:34
          A vegades cal donar un pas enrere o aturar-se un curta estona per agafar més embranzida, de tota manera gràcies per a escriure sobre partits polítics democràtics sense insultar el sentit comú ni ningú altre. La independència l'aconseguirem entre tots no pas amb un únic partit polític, una altra cosa seria una altra coalició o agrupació electoral. Quan tinguem l'estat propi serà l'hora de votar com es vota arreu del món, més estrictament segons l'ideologia política en l'eix conservadors / progressistes (ho sento pel mot que tant et fot) i el partit que s'adapti millor, no com ara que allò que importa en primer lloc és una àmplia majoria democràtica i independentista en vots i en escons parlamentaris.
          • Icona del comentari de: Ramon a gener 15, 2021 | 19:51
            Ramon gener 15, 2021 | 19:51
            Aquest és el relat d'ERC i, ho sento, però no el compro. Tot el que ha fet ERC sobretot des del 9N ens ha impedit créixer quantitativament. I el que per a mi és pitjor encara, ens ha fet anar enrere qualitativament. Totes dues frases poden desenvolupar-se molt a fons amb exemples a dojo però aquest fil ja l'han amagat. See ya.
  2. Icona del comentari de: Gonzalo a gener 15, 2021 | 15:12
    Gonzalo gener 15, 2021 | 15:12
    Ramoncito... Los del Vallespir ya votan en las elecciones celebradas en Francia.....
    • Icona del comentari de: Ramon a gener 15, 2021 | 16:25
      Ramon gener 15, 2021 | 16:25
      Si vols res, ja saps què et toca.
  3. Icona del comentari de: El PSC són irresponsables. a gener 15, 2021 | 15:14
    El PSC són irresponsables. gener 15, 2021 | 15:14
    El PSC demostra que és un partit que no està en condicions de governar. Vol fer les eleccions al marge de les conseqüències sanitàries, i de la possibilitat que moltes persones no puguin votar. No veig cap problema en un ajornament de 3 mesos.
  4. Icona del comentari de: Gonzalo a gener 15, 2021 | 16:30
    Gonzalo gener 15, 2021 | 16:30
    Ramon Sanglés, se dirige usted a mi? Le trato de usted debido a su avanzada edad, no porque genere respeto alguno.
    • Icona del comentari de: Jo a gener 15, 2021 | 17:18
      Jo gener 15, 2021 | 17:18
      Ei Gonzalito, ja has conegut al papa????? el teu papa. Mira que ets miserable a gent com tu si que la reventaria de bon grat, no pel que penses que m'es igual sino pel que dius, ets un impresentable.
      • Icona del comentari de: Gonzalo a gener 15, 2021 | 20:11
        Gonzalo gener 15, 2021 | 20:11
        Y la revolusió de las sunrisas quedó en esto... Jajajajajajajajajajaja!!!!!!
  5. Icona del comentari de: Ramon a gener 15, 2021 | 17:34
    Ramon gener 15, 2021 | 17:34
    La genial estratègia d'ERC per eixamplar la base consisteix a de tant en tant dir que cal eixamplar la base. I ja està. Això és tot. Això és tot el que fan per eixamplar la base. O sigui absolutament res. Algú recorda quan va ser el darrer cop que ERC hagi donat qualsevol argument per la independència? Jo crec que encara entrenava el Barça Luis Enrique.
    18
    Icona de dislike al comentari de: Ramon a gener 15, 2021 | 17:34 15
    Respon
  6. Icona del comentari de: És molt fàcil de capir a gener 15, 2021 | 18:09
    És molt fàcil de capir gener 15, 2021 | 18:09
    Prats de Molló i la Presta és un municipi català de la comarca del Vallespir. Molló és un altre municipi català de la comarca del Ripollès. El primer està situat en territori de sobirania francesa i el segon en territori de sobirania espanyola. La qüestió és si els catalans podrem i sabrem desempallegar-nos de l'estat espanyol i de l'estat francès aviat o algun dia. No estic d'acord ni en Ramon que és un paranoic malaltís en carregar sempre contra ERC, un partit que representa una part de gent sense la qual no és possible obtenir la independència, ni´és clar, amb el negacionista i xovinista espanyolista, i doncs "nonacionalista", Gonzalo, que fa part dels que no accepten ni els agrada que hi hagi una part de Catalunya que no és de sobirania espanyola, i doncs, que ja hi ha catalans que no son espanyols, no cal esperar la independència d'Espanya per a adonar-nos o saber que hi ha catalans que no son espanyol. Cosa que no sabem, o sí, perquè emprenya a molts espanyolistes. Prou que accepten que hi ha el País Basc francès, no ? Però això, és una altre afer. Salut i independència.
    • Icona del comentari de: Ramon a gener 15, 2021 | 18:57
      Ramon gener 15, 2021 | 18:57
      Doncs al meu parer i sense respondre insults crec que amb l'actual ERC no es pot comptar per a res. Però per a res de res. També crec que l'única sortida si mantenim l'intent d'independència i MÉS ENCARA si pleguem veles per tornar al de sempre és captar-ne quant més electorat, millor. A veure si així implosiona i se'n salva el salvable. Via que canviï la línia amb algú de dins que es rebel·li contra aquesta vergonya. O via foc nou (que és la que preferiria per no haver d'arrossegar ja més unes sigles que han set una llosa des de sempre però mai tant com ara).
    • Icona del comentari de: Ramon a gener 15, 2021 | 19:17
      Ramon gener 15, 2021 | 19:17
      Jo m'ensumo que la teva posició en relació amb ERC passa perquè en canviï la cúpula. Ja saps, Sol i companyia. Vaig bé? Doncs lamentablement això no passarà sense rebregada electoral. I no crec pas que fent-los la gara-gara malgrat tot el que fan i diuen, s'ajudi a la rebregada. Ben a l'inrevés. Em dol que ERC hagi acabat sent això. Però és un fet. Jo ja dic, per mi el millor seria foc nou. Sigles amb menys llast negatiu bé que també han passat a la història.
  7. Icona del comentari de: Ramon a gener 15, 2021 | 19:06
    Ramon gener 15, 2021 | 19:06
    Jo d'ERC exigiria menys presència mediàtica de Pere Aragonès.
  8. Icona del comentari de: Tripartit no, gràcies a gener 16, 2021 | 14:50
    Tripartit no, gràcies gener 16, 2021 | 14:50
    El títol de l'article hauria de ser: "Catalunya votarà el 30 de Maig (si el PPSOEVOC'S no disposa una altra cosa) Per escollir un Parlament (si el PPSOEVOC'S no disposa una altra cosa) que escollirà (si el PPSOEVOC'S no disposa una altra cosa) el president de la Generalitat que presidirà (si el PPSOEVOC'S no disposa una altra cosa)el país i formarà (si el PPSOEVOC'S no disposa una altra cosa) el govern que dirigirà (si el PPSOEVOC'S no disposa una altra cosa) Catalunya i les seves institucions, d'acord amb les disposicions del PPSOEVOC'S fins que el PPSOEVOC'S disposi. ...Potser sí que seria massa llarg aquest titular.. De tota manera, com que tindrem un tripartit, faran bondat i probablement el PPSOEVOC'S els deixarà fer, tret d'algun recurs per dissimular..

Respon a Jo Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa