Dilluns passat vaig coincidir amb el catedràtic Joan Queralt al programa Més324, on vam tenir un debat sobre la reforma del delicte de sedició i els “conceptes jurídics indeterminats” que contenen diverses lleis. Ell defensa que “intimidació” i “amenaça” són sinònims en dret, jo en discrepo radicalment: no perquè no conegui la jurisprudència i les interpretacions judicials, que les conec, sinó perquè si acabem dient que intimidar i amenaçar són sinònims perquè així ho diu el Tribunal Suprem, haurem de concloure que seran antònims quan ho digui també el Tribunal Suprem. I no: hi ha una cosa que es diu Institut d’Estudis Catalans, o Reial Acadèmia Espanyola de la Llengua, que, si bé no són infal·libles, poden ajudar molt a clarificar casos de conceptes indeterminats o fins i tot poden servir d’eina de mediació. O partim de la base que la terra és rodona i la lluna surt de nit, o no ens entendrem mai. I per mi el dret hauria de servir per entendre’s.

No: intimidar i amenaçar no volen dir el mateix perquè, si volguessin dir el mateix, es dirien exactament igual. Intimidar és “fer agafar por a algú”, i amenaçar és “donar a entendre a algú la intenció de fer-li mal”. I punt? Sí, i punt. Si no partim d’aquesta base, acabarem donant per bo que un semàfor verd vulgui dir aturar-se o que un delicte de sang ho sigui quan en lloc de sang hi hagi quètxup. Dit d’una altra manera, el dret ha de tenir els seus límits en el llenguatge si no volem que, per exemple, un dia algun tribunal (deixin-me posar imaginatiu) acabi considerant que violència és pujar a un cotxe patrulla o mirar malament un policia. En Queralt deia que és que ell no pot evitar que els jutges o els informes policials siguin imaginatius. Bé, doncs hi ha una manera d’evitar-ho: un legislador conscient de les paraules que escriu. La norma que fem servir per entendre’ns. La ciència. La comunicació humana. El diccionari.

En la seva llista d’exemples, l’amic Queralt enumerava conceptes com “menor”, “cosa”, “incapaç”, que no signifiquen el mateix en llenguatge comú que en termes civils o penals. Ho sé perfectament, però això no ho fa més just. Ni més proper a la veritat, que és el que busquem. M’hauria agradat tenir temps per dir-li que precisament la meva mare era una dona a qui vam anomenar tota la vida minusvàlida, o discapacitada, o amb disminució física, però que en un moment determinat vam haver d’anar a obtenir la seva declaració jurídica com a… “incapaç”. No hi ha res més fals, més injust, més barroer i més oposat a la veritat que dir que la meva mare era incapaç. I, així i tot, és l’única fórmula jurídica que (encara avui) es fa servir per aconseguir aquestes certificacions. Per tant, quan jo invoco el criteri del diccionari no és perquè ignori que la llei i els jutges van per altres camins: és, precisament, lamentant-ho. Ens hi va molt. Ens hi va que se’ns insulti legalment o no. Ens hi va entrar a la presó o no. Poca broma, amb la llengua.

Una de les proves més evidents del poder que té (i que encara hauria d’incrementar) el diccionari en les resolucions de conflictes legals són els conceptes politicojurídics. Vull pensar que l’eficientíssima taula de diàleg aviat abordarà el gran tema: què és una “nació”. A Catalunya ningú no té cap dubte que viu en una nació diferenciada i, malgrat tot, no hi ha cap norma jurídica (ni una, ni tan sols l’Estatut) que així ho disposi. Ho vivim com una evidència científica (que és el que és), però com que no se’ns reconeix jurídicament, resulta que hem d’entendre que no és veritat. I és justament al contrari. Aquí sí que jo admetria una possible llacuna en la meva tesi, que és quin diccionari agafem. Fem la prova: segons el Diccionari de l’IEC, una nació és una “comunitat de persones que participen d’un sentiment d’identitat col·lectiva singular, a partir d’una sèrie de característiques compartides en el camp cultural, jurídic, lingüístic o altre”; o bé, com a segona accepció, l'”organització política d’una comunitat amb identitat nacional”. I ara vejam què ens diu la Reial Acadèmia Espanyola: “conjunto de los habitantes de un país regido por el mismo Gobierno”; però, també, “conjunto de personas de un mismo origen y que generalmente hablan un mismo idioma y tienen una tradición común”.

No diuen exactament el mateix (una beu d’una tradició més governamental, l’altra més cultural) però crec que tenen prou semblances. Catalunya és una nació? Segons ambdós diccionaris pot ser-ho, segons el dret no. Evidentment, al cap del carrer aquestes coses depenen de si se’t reconeix o no (i sobretot de si te’n reconeixes o no), no ens mamem el dit. Però ara que són temps de suposada negociació d’un “conflicte” i d’arribar a “acords de claredat” (sic), ens pertoca veure si volem un dret ajustat a la veritat i a la justícia o bé ajustat al llenguatge dels juristes. Que, molt sovint, és un llenguatge per a totals incapaços.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Fabencio a novembre 17, 2022 | 23:13
    Fabencio novembre 17, 2022 | 23:13
    El joan Queralt es un impresentable. Tot i ser advocat i Profesor ha de anar a cobrar un sobresou a tv3 dien les consignes que li passen des-de ERC.
    13
    Icona de dislike al comentari de: Fabencio a novembre 17, 2022 | 23:13 10
    Respon
    • Icona del comentari de: Cristina Llaras a novembre 18, 2022 | 16:28
      Cristina Llaras novembre 18, 2022 | 16:28
      Si es note mola la presión d'ER. El candidato es brutal. Tanto pic cobre com a professor que ha d'anar a mes 324 a agenollar-se davant d'aquets traïdors.?
    • Icona del comentari de: Resposta a novembre 18, 2022 | 23:26
      Resposta novembre 18, 2022 | 23:26
      Joan Queralt és un expert en la matèria, i el que escriu l'article li manca bastanta formació.
  2. Icona del comentari de: Queralt i ERç a novembre 18, 2022 | 00:12
    Queralt i ERç novembre 18, 2022 | 00:12
    Queralt i ERC són diferents, però comunicativament són el mateix. Per això va cridar-te quan no li va agradar el que deies. I és evident que una cosa és acotar el significat i un altra canviar-lo. El que no entèn el Q-ERç, no vol de fet, és que els jutges i justícia són antònims: uns prevaricadors que inventen fets, inventen significats i lleis ès la pura definició d’arbitrarietat. Junt amb els col·legis d’advocats són una aitèntica organització criminal. Aquests dies es parlava de l’estafa en inversions on-line, com si fos diferent o pitjor que la practicada pels bancs, un altra màfia. Per això agraden les pelis de màfies, són més autèntics i honestos.
  3. Icona del comentari de: avia a novembre 18, 2022 | 07:41
    avia novembre 18, 2022 | 07:41
    Interesantissim article. Hi estic totalment d'acord s'ha de llegirlar tenint en conta la claretat del llenguatge. Per aqui es per on venen les trampes i ens venen el que volen. A la famosa tauleta hi haurien d'haver persones valides Hi son? jo crec que no. Hi ha negciacio o canvi de cromos? Fa llastima sentir segons quines justificacions deixant tota la utilitzacio del llenguatge als jutges que per segons tenen mes clara la utilitzacio del llenguatge i el fan anar com els interessa.
  4. Icona del comentari de: En Queralt és un expERC de TV3 a novembre 18, 2022 | 08:59
    En Queralt és un expERC de TV3 novembre 18, 2022 | 08:59
    En Queralt no pot evitar ser ell qui es posi imaginatiu en funció dels interessos d'ERC.
    14
    Icona de dislike al comentari de: En Queralt és un expERC de TV3 a novembre 18, 2022 | 08:59 11
    Respon
  5. Icona del comentari de: TV3, dictadura del Junqueras de España.Una a novembre 18, 2022 | 09:21
    TV3, dictadura del Junqueras de España.Una novembre 18, 2022 | 09:21
    Pobre Queralt, tothom sap que està a sou de TV3.ERC.GRASET D'ERC
    • Icona del comentari de: Cristina Llarás a novembre 18, 2022 | 16:29
      Cristina Llarás novembre 18, 2022 | 16:29
      Pobre te que ser per fer el que fa a mes 324. Vergonya
  6. Icona del comentari de: Cge a novembre 18, 2022 | 11:59
    Cge novembre 18, 2022 | 11:59
    Senyor Cabré suposo que ja sap en qui esta parlant, el senyor Queralt, es un del subvencionats per ER. no hi ha rés més a dir, bé si, vostè té raó.
  7. Icona del comentari de: Aurora a novembre 18, 2022 | 18:00
    Aurora novembre 18, 2022 | 18:00
    Queralt, qui t'ha vist i qui et veu!
  8. Icona del comentari de: Pèssima argumentació Cabré a novembre 18, 2022 | 20:05
    Pèssima argumentació Cabré novembre 18, 2022 | 20:05
    Per exemple, Catalunya no és una nació (ni ho ha estat mai) però tu creus que sí i que aquesta insensatesa és una evidència científica, ni més ni menys. Aquesta discapacitat cognitiva que pateixes no la té el Sr. Queralt. Els problemes semàntics no es resolen amb diccionaris si s'intenta discutir amb un endarrerit mental com tu.
  9. Icona del comentari de: Pasqual Sevol a novembre 18, 2022 | 22:59
    Pasqual Sevol novembre 18, 2022 | 22:59
    A la facultat ho dèiem: la ley es lo que manda el rey y el derecho lo que está bien hecho. Les lleis importants no estan escrites. Les que estan escrites s'han d'interpretar. La justícia és cega però no tonta i sap qui son els bons i qui els dolents. Digui el diccionari el que digui.
  10. Icona del comentari de: .Narcís ( en resum ' ser clars i catalans ' ! ) a novembre 19, 2022 | 09:15
    .Narcís ( en resum ' ser clars i catalans ' ! ) novembre 19, 2022 | 09:15
    Ras i curt : La intimidació és una ' sensació subjectiva ' i l' amenaça un ' fet objectiu ' .. aquí rau la diferència ( el que passa és el lligam d' ambdues o existència d' aquella per la coneixença d' aquesta ! ) ! Conclusió : parlar amb propietat és ( com bé diu l' autor ) no fer-hi sinonímia, no pas pel que fa a allò jurídic .. atès que hi ha massa en joc !
  11. Icona del comentari de: FOX.GAL.ERC a novembre 19, 2022 | 09:16
    FOX.GAL.ERC novembre 19, 2022 | 09:16
    Queralt d'españa.una, nomes es defensa el DR.VOX.ERC i la xusma del sanchez del GAL.MARAGAL. Grans temps de matar vascos por la gracia del Gonzalez y su perro Maragall del Gal
  12. Icona del comentari de: federalista a novembre 24, 2022 | 18:02
    federalista novembre 24, 2022 | 18:02
    hahaha queralt catedratic de dret penal dels millors penalistes de catalunya i de l'estat, l'altre un pobre tarat hiperventilat de junts per cash, es dir del pastisser fugit i amics i baixant a les enquestes ja no li donen ni vint escons a junts pel cash, en fi res a dir senyoria un mestre catedratic de dret penal i un tarat, minoritari i hiperventilat son 4 pero donen pel cul hahahahhaa.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa