La Comissió de Cultura del Congrés dels Diputats ha aprovat una iniciativa d’ERC que reclama a l’Estat que “doni suport i defensi amb tots els mitjans i davant totes les instàncies internacionals oportunes el nomenament de la portalada romànica de Santa Maria de Ripoll com a Patrimoni de la Humanitat”. Per aconseguir l’aprovació, tanmateix, els republicans han hagut de fer caure un segon punt de la proposició, aquell que proposava la Generalitat com a defensora d’aquesta candidatura.
Per assolir la unanimitat, per tant, els republicans han acceptat una esmena transaccional del PP que estipula que la Generalitat haurà de sol•licitar la incorporació de la portalada al llistat que elabora l’Estat, via el Consell de Patrimoni Històric espanyol, que és qui redactarà la llista de candidats que el govern espanyol presentarà a la Unesco.
La diputada del PP, Concepció Veray, ha recordat que un cop dins d’aquesta llista, serà el Ministeri de Cultura “l’únic interlocutor davant la Unesco”, i ha instat la Generalitat a iniciar els tràmits de sol•licitud perquè finalment es pugui votar la inclusió de la portalada a la llista del ministeri de cultura.