El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
El somni suís per a Rodalies que el 155 va estroncar 

Si existeix algun tòpic és el de la puntualitat dels trens suïssos. Un sistema de gestió modèlic que ha fet de la xarxa ferroviària helvètica un paradigma de l’eficàcia i la gestió. Amb aquesta premissa, el govern de la Generalitat de Junts pel Sí va intentar fer les primeres passes per replicar el model suís a la sempre complicada xarxa de Rodalies de Catalunya. La conselleria de Territori, aleshores en mans de Josep Rull i la seva mà dreta en qüestions de mobilitat, Ricard Font, va demanar un estudi a la mateixa consultora que havia projectat la gran reforma de la xarxa de trens de proximitat de Suïssa, la prestigiosa MSA una empresa “líder de serveis de consultoria i programari per a la planificació de sistemes ferroviaris”.

L’estudi es va portar a terme com si fos una avaluació de mercat, i encara es troba als calaixos del departament de Territori. Una de les conclusions de l’informe era que la xarxa ferroviària estava en males condicions, però, així i tot, hi havia fórmules per millorar el servei amb la vista posada a fer inversions en un futur. “En conclusió, ens deien que calia resetejar la xarxa de Rodalies”, indiquen fonts coneixedores de l’estudi. De fet, MSA partia de la idea que calia canviar el model de Rodalies atès l’estat de la xarxa, l’orografia i el coll d’ampolla que suposa l’entrada a Barcelona. El projecte comportava la creació de subestacions per reduir el nombre de trens que arriben a la capital catalana i canvis per millorar la “velocitat comercial”. Tot va quedar dormint el son dels justos amb l’aplicació del 155. El projecte va quedar en un calaix i Territori va intentar acordar un traspàs de Rodalies consorciat amb l’Estat, on es podrien haver aplicat les mesures que proposava la consultora suïssa. Res va reeixir.

El conseller Josep Rull
El conseller Josep Rull

‘Minihubs’ per a la xarxa ferroviària, la novetat que proposava Suïssa

El projecte suís es basava en models “radicalment diferents” a l’actual. La base es fonamentava en la posada en marxa de “subestacions de repartiment o d’enllaç”, és a dir, “mihihubs” que repartissin els viatgers cap als destins habituals. En aquest sentit, la consultora MSA es va adonar de la impossibilitat material que tots els trens de Catalunya fessin cap a Barcelona. “Així és impossible la puntualitat”, alerten encara els tècnics de Territori consultats per El Món. Amb aquesta premissa, la consultora proposava “resetejar” el sistema.

En concret, ubicar estacions d’espera entre tres i cinc minuts coordinant les Rodalies amb els trens regionals. “Un tren que surt de Riba-roja no cal que arribi a Barcelona, pot aturar-se a Reus i aprofitar el tren de Reus que vagi cap a Barcelona, per exemple”, exposen coneixedors del projecte. És a dir, establir estacions d’enllaç a Reus, Lleida, Terrassa, Martorell, Figueres i Girona, amb transbordaments i nous horaris per no col·lapsar les vies centrals que es dirigeixen cap a Barcelona. Un sistema que implicava un canvi de mentalitat, reduint els trens que arriben als grans destins com són Barcelona, i així alliberar la via i millorar la puntualitat.

Imatge corporativa de la consultora suïssa MSA
Imatge corporativa de la consultora suïssa MSA

Velocitat comercial

Un dels índexs on més incidia la consultora era la millora de la “velocitat comercial” dels combois. És a dir que, a la vista de l’orografia dels terrenys, l’estat de les infraestructures ferroviàries i el nombre de trens disponibles, calia aplicar una nova fórmula per millorar la velocitat dels trens entre poblacions, que a l’argot es coneix com a “velocitat comercial”. El sistema d’estacions d’enllaç ràpides, amb un impàs d’entre tres i cinc minuts, permetia alliberar trens de la via i incrementar la velocitat. Ara bé, aquest sistema reduïa també el nombre de trens que acostaven a les estacions d’enllaç o intercanvi per fer horaris més raonables d’acord amb el context laboral i social de Catalunya.

Amb el pla sobre la taula, fins i tot, es va intentar que Renfe l’estudiés, però el va rebutjar, entre altres motius perquè, segons les fonts consultades, no tenia prou maquinistes per assegurar-lo. L’aleshores direcció tècnica i política de Territori comptava amb aquest pla com a guia si s’aplicava un projecte de traspàs progressiu. És a dir, línia a línia amb terminis anuals. Per exemple, calcular el traspàs de l’R1 el 2025, l’R2, el 2026 i així de manera progressiva. En aquesta línia, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya es veia amb cor d’assumir-ne la gestió. “Era una oportunitat per intentar canviar el model de mobilitat ferroviària de proximitat”, admeten fonts tècniques de Territori. Ara bé, també calia que Renfe complís el seu contracte programa d’inversions 2008-2015, que no es complia, per millorar la xarxa. El nou Pla de Rodalies, el pla Ávalos, del qual la Generalitat no n’ha decidit res ni en té cap control, tampoc permet fer càbales amb el projecte suís, perquè no contempla cap mesura de millora de la xarxa fins al 2030.

Més notícies
La presidenta de Junts, Laura Borràs, en un acte a Castelldefels / ACN
Junts critica el caos a Rodalies: “Cada tren que arriba tard, és amb el vot d’ERC”
Notícia: Junts critica el caos a Rodalies: “Cada tren que arriba tard, és amb el vot d’ERC”
Comparteix
Borràs retreu a la ministra Raquel Sánchez, exalcaldessa de Gavà, que no hagi resolt els problemes de Renfe des de Madrid
Núria Marín, Maria de los Llanos de Luna, Ana Pastor i Santi Vila, en una imatge conjunta en la inauguració de la L9/ACN
L’Estat només va complir el 18% de l’acord de mínims del 2013 per evitar el col·lapse a Rodalies
Notícia: L’Estat només va complir el 18% de l’acord de mínims del 2013 per evitar el col·lapse a Rodalies
Comparteix
El pla pactat per la ministra Ana Pastor i el conseller Santi Vila per prioritzar actuacions urgents va anar a parar a un calaix
La ministra de Transports, Raquel Sánchez, reprovada per segon cop en menys de 24 hores | EP
El Congrés també reprova Raquel Sánchez per la gestió del caos a Rodalies
Notícia: El Congrés també reprova Raquel Sánchez per la gestió del caos a Rodalies
Comparteix
La cambra baixa censura la gestió de la ministra l'endemà que el Senat també la reprovés a iniciativa d'ERC
Pedro Sánchez, Raquel Sánchez i Yolanda Díaz al Congrés dels Diputats / Europa Press
La ministra Sánchez, objectiu d’ERC per desgastar el PSC amb el desgavell de Rodalies
Notícia: La ministra Sánchez, objectiu d’ERC per desgastar el PSC amb el desgavell de Rodalies
Comparteix
Els republicans volen reprovar l'exalcaldessa de Gavà a tot arreu on sigui possible i fins i tot votaran a favor d'una moció del PP

Comentaris

  1. Icona del comentari de: fat boy a maig 15, 2023 | 20:23
    fat boy maig 15, 2023 | 20:23
    Veient a qui voten la majoria dels seus usuaris seria millor que es posessin en contacte amb la companyia SOTRAC, Societe des Transports de la Casamance, al Senegal, que els oferiria un servei perfectament en consonancia amb els seus desitjos i expectatives. Començant pels horaris de sortides i arribades que tambe estan penjats a totes les seus amb l'objeciu de fer bonic, igual que els d'aqui.
  2. Icona del comentari de: Gerard de sarria a maig 15, 2023 | 20:58
    Gerard de sarria maig 15, 2023 | 20:58
    Fer volar coloms per res. I gastar cales. Aixo si. Quin grapat de somiatruites aquests autonomistes. Llibertat o que mani el psoe 155 directament
  3. Icona del comentari de: Cucut a maig 16, 2023 | 00:14
    Cucut maig 16, 2023 | 00:14
    Quant de mal va fer el 155 i el continua fent.
  4. Icona del comentari de: Anònim a maig 16, 2023 | 00:15
    Anònim maig 16, 2023 | 00:15
    ¿ No se pueden escribir cosas más serias, y dejar de tonterías ? Quico nos trata de imbéciles.
    • Icona del comentari de: JordiP a maig 16, 2023 | 12:57
      JordiP maig 16, 2023 | 12:57
      Estic segur de que molts us ho mereixeu.
  5. Icona del comentari de: El cit campejador a maig 16, 2023 | 01:26
    El cit campejador maig 16, 2023 | 01:26
    En este panfleto no se habla del tren de Ferrocarrils de l Generalitat de Catalunya que tenia que ir a Terrassa y ha ido a Sabadell? Y piden la gestion de Cercanías? Limitados....
    • Icona del comentari de: Guaita-que-fan-ara a maig 16, 2023 | 09:42
      Guaita-que-fan-ara maig 16, 2023 | 09:42
      Campixador: des de Castilla solo se ve tres montados en un burro por sus campos. Vas harto de carajillos!
      • Icona del comentari de: El cit campejador a maig 16, 2023 | 13:03
        El cit campejador maig 16, 2023 | 13:03
        Siempre eres tan corto?
  6. Icona del comentari de: La nomenclatura, com totes les fetes pel nacionalista català, és pèssima a maig 16, 2023 | 16:29
    La nomenclatura, com totes les fetes pel nacionalista català, és pèssima maig 16, 2023 | 16:29
    A veure, Rodalies de Catalunya és només una marca comercial de la Generalitat per gestionar línies ferroviàries molt diverses, des de metropolitanes a trens de mitjana distància anomenats Regionals. A Catalunya hi ha una xarxa de rodalies a cada capital de província; evidentment la de Barcelona és més gran que les altres. Aquestes quatre xarxes interfereixen entre si, amb els Regionals (que inclouen regions com ara Aragó i València) i amb el metro de Barcelona. L'emmerdament és màxim i la nomenclatura pèssima. Una altra: quan parlem d'infraestructura sempre cal referir-se a ADIF, mai a RENFE Operadora. Per mi que als suïssos Josep Rull no els ho va explicar tot massa bé.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa