El Govern ha multat a Renfe amb 900.000 euros per vulnerar els drets dels consumidors durant l’avaria a l’R2 sud a Gavà del maig de l’any passat. Segons ha pogut saber l’Agència Catalana de Notícies, el consell executiu va adoptar la decisió el passat dimarts tot augmentant en 200.000 euros l’expedient que ja havia obert l’Agència Catalana de Consum al novembre. Segons l’ens, Renfe “va fer pràctiques comercials deslleials, per acció o per omissió” en informar malament els consumidors a l’hora de decidir si compraven bitllets per aquella línia. La infracció es considera “molt greu” per la “desconfiança” que genera en els passatgers i la importància de Renfe al mercat ferroviari. Consum es va centrar des del principi en l’àmbit d’atenció i informació als consumidors i, en detectar negligències, va proposar una sanció de 700.000 euros al novembre que finalment el Govern ha elevat a 900.000 euros.
El 8 de maig del 2023, en plena avaria, la Generalitat va desplegar un equip d’inspectors a Barcelona-Sants, Passeig de Gràcia, Camp de Tarragona, Reus i l’Aldea-Amposta-Tortosa amb l’objectiu de comprovar si l’operadora complia amb les seves obligacions d’informar els consumidors. Així es van detectar alteracions dels horaris i transports alternatius, punts d’atenció al client tancats i trens anunciats com a directes que acabaven aturant-se a cada estació. Aquestes “deficiències” en el servei de la línia afectada per l’incendi en un quadre de senyals li han costat a Renfe prop d’un milió d’euros.

Cal recordar que la circulació de la línia va quedar molt afectada i durant tres setmanes els trens van circular amb moltes complicacions. L’avaria es va produir l’1 de maig i fins al dia 20 no va estar arreglada. L’origen de l’avaria també va resultar un punt polèmic, ja que originalment es va atribuir a un llamp, tot i que Meteocat negava que n’hagués caigut cap a la zona aquella nit. Finalment es va comprovar que es tractava d’un incendi al quadre de senyals.
Renfe sosté que no se li ha notificat la sanció i es defensa
Per la seva banda, Renfe assegura que encara no se li ha notificat aquesta sanció i es defensa al·legant que les modificacions al servei arran de l’avaria van ser consensuades en tot moment amb la Generalitat. Segons l’operadora, es va fer un esforç gran per garantir la mobilitat i mantenir informats els clients a través de tots els canals de comunicació i d’atenció al client.