Missing 'path' query parameter

La Comissaria General d’Informació dels Mossos d’Esquadra va detectar 175 possibles casos de radicalització violenta entre joves catalans EL 2022, la gran majoria en l’àmbit jihadista (84%), però també de l’extrema dreta (10%), segons les dades de la policia catalana recollides per l’Agència Catalana de Notícies (ACN). La detecció dels casos es fa a través del programa de prevenció d’extremismes violents (PREV), que normalment aconsegueixen intervenir a temps i desactivar el procés de radicalització violenta abans d’un any des de la identificació. El 15,5% es mantenen actius després d’un any i només tres joves van acabar a la Fiscalia, dos per protegir el menor implicat i l’altre per dur a terme una acció policial.

Les dades publicades pels Mossos suposen un increment important respecte a anys anteriors. Segons va explicar El Món ara fa un any, entre el 2018 i el 2021 el Protocol per la detecció del radicalisme i extremisme a les escoles catalanes (PRODERAE) va permetre identificar fins a 187 casos de radicalització violenta a les escoles catalanes. Igual que l’any passat, el jihadisme i l’extrema dreta van tenir un gran protagonisme. El mateix programa aplicat als centres penitenciaris catalans ha permès detectar 427 casos en sis anys. Des dels atemptats del 17-A a Barcelona, amb diversos joves catalans implicats, la Generalitat ha redoblat els esforços per millorar la detecció i la prevenció, en especial a les escoles.     

Pere Ferrer i Joan Ignasi Elena, en una compareixença al Parlament/Arxiu
Pere Ferrer i Joan Ignasi Elena, en una compareixença al Parlament/Arxiu

El cas més greu detectat l’any passat és del d’un jove que va amenaçar amb un ganivet de grans dimensions un alumne de la seva escola. Tot i que no han transcendit més dades, els responsables del centre sospiten que darrere de l’atac hi havia un rerefons ideològic i es va avisar els Mossos perquè fessin un seguiment del cas. Un altre jove va ser posat sota vigilància pel seu interès desmesurat per les armes i un tercer va ser investigat per què de manera recurrent celebrava accions terroristes comeses per altres persones. En aquests casos, els Mossos combinen investigació policial, al carrer i a les xarxes, amb iniciatives pedagògiques i amb una mirada més assistencial per incorporar professionals d’altres disciplines socials.

Vigilància a la xarxa amb un programa tipus Pegasus

Fa temps que els Mossos d’Esquadra fan servir el programa Voyager, un sistema sniffer (rastrejador) de les xarxes socials que utilitza la intel·ligència artificial per obtenir i revisar milions de dades virtuals per “prevenir” delictes. El motiu oficial és el jihadisme, però no hi ha cap tallafoc que permeti controlar si la policia catalana investiga altres moviments socials o fa perquisicions prospectives. “És una mena de gran germà de la xarxa”, explicaven fa un any a aquest diari fonts dels Mossos. El sistema està integrat en una xarxa a la qual també tenen accés la Policia Nacional i la Guàrdia Civil i on s’aboca, per exemple, el contingut dels registres legals fets amb Pegasus.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Jomateix a juliol 28, 2023 | 11:49
    Jomateix juliol 28, 2023 | 11:49
    Algu es creu una sola paraula d aquests carruselistes mutiladors d Ulls i testicles i col.laboradors dels villarejos? A vosaltres qui us vigila? Els rabocops? A cagar a la vía senyors “policies”.
  2. Icona del comentari de: ja ni ha prou a juliol 28, 2023 | 12:19
    ja ni ha prou juliol 28, 2023 | 12:19
    Cuando habla de la extrema derecha, debe aclarar qué extrema derecha es, porque de haberlas las hay, por ejemplo la extrema derecha independentista.
    • Icona del comentari de: som-hi: rebentem caps amb cadenes! a juliol 28, 2023 | 13:03
      som-hi: rebentem caps amb cadenes! juliol 28, 2023 | 13:03
      Tens raó. Molt indepes frisem per acabar amb els bonismes inútils i fer el que cal aquí i ara: tractar la fastigosa escatològica escòria espanyola com a negres i/o moros!
      • Icona del comentari de: ja ni ha prou a juliol 28, 2023 | 18:10
        ja ni ha prou juliol 28, 2023 | 18:10
        Quina por, ánims valent.
  3. Icona del comentari de: Albert a juliol 28, 2023 | 13:21
    Albert juliol 28, 2023 | 13:21
    “Catalans”????? o gent que viu a Catalunya i no es catalana ni de casualitat? Dingú nos noms, origen, context. Feu vergonya periodistica.
  4. Icona del comentari de: Sorbet a juliol 28, 2023 | 16:36
    Sorbet juliol 28, 2023 | 16:36
    Ara ens volen montar un Ulster promociónat desde dins. No caiguem en la trampa i la distrcció. Fixeu vos en l’insistencia a l’Europol, i als mitjans de convertir un moviment politic pacific amb violent. Es el que més els ha molestat a Europa i aquí desde el començament. No han tingut excusa per il.legalitzar partits politics catalans, institucions.
  5. Icona del comentari de: Vendeta a juliol 28, 2023 | 18:55
    Vendeta juliol 28, 2023 | 18:55
    Catalans diu el mamratxu aket no cal ke us integreu diu el cigronet akets catalans ni de conya, ke viuen a catalunya segurament o son inmigrantes cacanyols o moros o els seus fills de catalans res
  6. Icona del comentari de: Jordi a juliol 28, 2023 | 19:39
    Jordi juliol 28, 2023 | 19:39
    Si busquen dins el cos de Mossos, en trobaran moltisims.
  7. Icona del comentari de: PSCal viva fundadors del GAL.NARCISO SERRA a juliol 29, 2023 | 07:30
    PSCal viva fundadors del GAL.NARCISO SERRA juliol 29, 2023 | 07:30
    Elena del GAL, franquista perillós, amant del terrorisme PSOE, QUINA POR FA L'EXCRIMINAL DEL GAL del PSC.SERRA
  8. Icona del comentari de: Laura Fang a juliol 29, 2023 | 08:50
    Laura Fang juliol 29, 2023 | 08:50
    El cap de la caserna va anunciar a tots els Mossos que farien una detenció de gent radicalitzada i violenta. Quan els Mossos anaven a sortir de la caserna, el cap els va informar: -No, no. No hem pas de sortir de la caserna per fer neteja!

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa
Missing 'path' query parameter