El Departament de Política Lingüística ha anunciat aquest dijous que Citroën ja ha publicat els primers manuals de propietari en línia en català i d’aquesta manera es converteix en la primera marca la multinacional Stellantis, que controla altres marques del mercat automobilístic com Opel, Peugeot, Fiat, Jeep, Alfa Romeo o Maserati, a posar-los a disposició dels seus clients. A hores d’ara, però, només es pot consultar en llengua catalana el del model elèctric AMI.
Amb la incorporació de la marca automobilística francesa, ja són setze les marques que disposen de manuals en línia en llengua catalana: Cupra, Ford, Hyundai, Jaguar, Kia, Land Rover, Lexus, Mazda, Nissan, Seat, Silence, Skoda, Tesla, Toyota i Volkswagen. De fet, Ford també s’hi va afegit recentment i va publicar en català els manuals digitals dels models Tourneo Custom, Tourneo Courier, Transit Connect, Transit Courier i Transit Custom.
Amb Citroën, ja són setze les marques que disposen de manuals en línia en català: Cupra, Ford, Hyundai, Jaguar, Kia, Land Rover, Lexus, Mazda, Nissan, Seat, Silence, Skoda, Tesla, Toyota i Volkswagen. pic.twitter.com/5IkEoilMwm
— Política Lingüística (@llenguacatalana) April 24, 2025
El Departament del conseller Francesc Xavier Vilà ha remarcat en el seu compte d’X, abans Twitter, que els usuaris podran tenir en català els manuals d’altres marques i models “en els pròxims mesos” i és que les previsions de Política Lingüística és que “com a mínim” aquest 2025 fins a “deu noves marques de vehicles afegeixen afegiran al seu catàleg la llengua catalana”.
📢 @Ford publica en català els manuals digitals dels models Tourneo Custom, Tourneo Courier, Transit Connect, Transit Courier i Transit Custom. Aquest 2025, com a mínim deu noves marques de vehicles també afegiran al seu catàleg la llengua catalana. pic.twitter.com/9jha6lDBGe
— Política Lingüística (@llenguacatalana) March 6, 2025
La presència del català creix al sector de l’automòbil
En el sector automobilístic hi ha marques que mostren un compromís real per la llengua. Per exemple, marques com Seat, molt arrelada a Catalunya, ofereix des de l’any 2018 els manuals de tots els seus models en català i, d’altra banda, Toyota ha passat de 7 manuals en català a 30 l’any 2024. D’altra banda, Skoda i Volkswagen han anat més enllà i, a banda d’integrar la llengua no només als manuals en línia, han inclòs la llengua catalana en les aplicacions mòbils i als sistemes d’entreteniment dels vehicles. D’altra banda, la primera marca mundial de cotxes elèctrics, la xinesa BYDCompany, va incorporar l’any 2024 el català entre els idiomes del seu sistema d’informació a bord.
En el sector dels cotxes elèctrics, però, la primera marca que va introduir la llengua va ser Tesla, que l’any 2020 va posar a disposició dels usuaris els manuals digitals en català de tots els seus models tret de la furgoneta tot terreny Cybertruck. A més, fa cinc anys va incorporar la llengua catalana com a opció al menú lingüístic de la pantalla digital. La decisió es va produir després que d’un treball conjunt entre la Plataforma per la Llengua i la companyia automobilística americana per afegir el català en la tecnologia de l’empresa i en la pàgina web.