La Conselleria d’Educació de la Generalitat enviarà als docents i els centres educatius el marc d’orientacions i recomanacions sobre com incorporar la intel·ligència artificial (IA) a l’educació, i aquestes les enviarà a escoles i instituts públics de Catalunya. En una entrevista a Europa Press, Joan Cuevas, director general d’Innovació, Digitalització i Currículum de la Generalitat, ha afirmat que les orientacions van destinades a tota l’etapa educativa, però amb un èmfasi especial “per a l’últim cicle de Primària, ESO i Batxillerat, on el contingut de les orientacions segurament serà més aprofitable”.
Les recomanacions s’han elaborat gràcies a l’experiència dels centres educatius de Catalunya que ja havien incorporat la IA a les seves aules i segons Cuevas, aborden els “riscos ètics, el desplaçament de rols o funcions humanes o la seguretat de les dades”. De fet, Cuevas, ha destacat que la IA “no ha de ser una amenaça sinó una oportunitat”.

Es vol fomentar el pensament crític dels alumnes
Cuevas ha destacat que es podran crear imatges i discutir-les a classe, crear música, o fer per a matemàtiques, tot amb l’objectiu, entre molts altres, de “fomentar el pensament crític” de l’alumnat de Catalunya. El director general d’Innovació, però, no defuig de la preocupació que es té a la Conselleria d’Educació, ja que tenen constància que hi ha una certa “preocupació de les famílies” però no enfocada a l’aprenentatge amb IA, sinó que per la seguretat de dades, transparència i qüestions ètiques.
Pel que fa a l’ús de la IA a les universitats, diversos vicerectors ja han mantingut reunions informals per debatre l’ús d’aquesta tecnologia. Joan Gispets, vicerector de Política Universitària de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), assenyala que “no es pot posar barreres als avenços tecnològics i mirar cap a un altre costat”.
Gispets ha recordat que el juliol de 2023 ja va haver-hi una taula interuniversitària sobre l’aprenentatge del segle XXI i com abordar els reptes que representa la IA. El vicerector assenyala que s’ha de demanar un canvi pel que fa a l’orientació del focus, allunyar-lo del professor i “deixant de demanar als estudiants que donin respostes i, en canvi, que sàpiguen fer preguntes”.