El Departament d’Educació i Formació Professional, en mans de la consellera Esther Niubó, ha aturat l’estudi encarregat per l’anterior govern a l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua) per recuperar la sisena hora a l’escola pública, segons ha avançat El País i han confirmat fonts de la conselleria a l’Agència Catalana de Notícies (ACN). Aquesta decisió, doncs, es contraposa amb un dels punts estipulats pels Comuns en els acords que van permetre convertir Salvador Illa en l’actual president de la Generalitat. Segons detallen les mateixes fonts de la conselleria, en aquests moments la cartera d’ensenyament ha prioritzat altres estudis que, segons indiquen, eren “més urgents”. En aquest sentit, des de l’administració catalana afegeixen que encara han d’avaluar si reprenen l’anàlisi encarregada per l’anterior titular de la conselleria o no.
La decisió de l’actual consellera, doncs, contradiu l’acord d’investidura segellat amb els Comuns. Cal tenir en compte, però, que des que Esther Niubó es va posar al capdavant del departament ja va rebaixar les expectatives dels seus socis de legislatura sobre recuperar la polèmica sisena hora a l’escola pública: “No és que no sigui una prioritat, però si aquest és un gran consens que d’alguna manera podem construir, hem de trobar la mesura concreta i més quirúrgica per fer-ho”, explicava la consellera el passat mes de setembre, gairebé un mes més tard de prendre possessió del càrrec. Unes paraules, doncs, que ja aixecaven el peu de l’accelerador i refredaven un dels punts de l’acord d’investidura.

Una proposta troncal pels Comuns
Malgrat que des de l’inici de curs els Comuns han intentat evitar la confrontació amb la conselleria en relació amb la sisena hora, aquesta és una de les qüestions més truncals per a la formació que encapçala Jèssica Albiach en matèria d’ensenyament. De fet, durant la campanya electoral, i tal com ja van repetir coincidint amb l’inici de curs, consideren fonamental “que a tot el sistema educatiu es facin les mateixes hores lectives”. De moment, però, aquesta mesura estipulada en l’acord d’investidura queda lluny de complir-se, ja que des de la conselleria defensen que hi ha estudis “més urgents” per abordar els reptes del sistema educatiu.


