Els resultats de les proves PISA (Programme for International Student) continuen empitjorant a Catalunya amb dades molt preocupants, sobretot pel que fa a la lectura, l’àmbit on més cau el país. Tot i que les proves analitzen principalment les matemàtiques, en lectura Catalunya només està per sobre d’Andalusia, Melilla i Ceuta i és la comunitat que més ha empitjorat en els darrers deu anys (-38 punts) seguida del País Basc i Navarra (-32 i -31 punts).
Pel que fa a les matemàtiques, l’àmbit on posen el focus aquestes proves, Catalunya ha caigut 24 punts entre el 2012 i el 2022, mentre que l’Estat espanyol ha baixat de mitjana 11 punts. Per distingir si aquesta caiguda tan acusada es pot atribuir a la pandèmia, l’estudi ha analitzat la baixada de resultats en els últims quatre anys, on s’ha empitjorat 21 punts. Les matemàtiques s’analitzen en aquestes proves des de diverses subcategories o habilitats. En totes elles Catalunya es troba entre les pitjors comunitats autònomes, sempre per sota de la mitjana espanyola i de la Unió Europea.
Les matemàtiques, cada cop pitjor en totes les categories
Els alumnes catalans no saben formular les situacions matemàtiques correctament. Catalunya es troba en la posició 12 del rànquing, amb 464 punts, només per sobre de les Illes Balears, Castella-La Manxa, Múrcia, Andalusia, Canàries, Melilla i Ceuta. La situació no millora quan es demana als estudiants que facin servir conceptes, fets o procediments matemàtics: Catalunya continua a la mateixa posició just per davant d’Extremadura, Castella-La Manxa, Múrcia, Andalusia, Canàries, Melilla i Ceuta i per sota de la mitjana espanyola.

La interpretació i avaluació de resultats matemàtics ha tingut uns resultats similars, amb la mateixa posició al rànquing poc per sobre de les Balears, Múrcia, Castella-La Manxa, Andalusia, Canàries, Melilla i Ceuta, que sempre ocupen els llocs més baixos de la llista. En raonament matemàtic l’alumnat català està per sota de la mitjana espanyola, de la Unió Europea i de l’OCDE -els 80 països que participen en les proves-.
Les proves PISA també analitzen els continguts en quatre subcategories: canvi i relacions, on Catalunya per primer cop està per sobre de la mitjana de l’OCDE i al mateix nivell que la UE, però per sota de Castella i Lleó, Astúries, Cantàbria, Madrid, Navarra, La Rioja, Aragó, Galícia, País Basc, Illes Balears i País Valencià; espai i forma, on el país torna a estar en dotzena posició; quantitat, on Catalunya està per sota de la mitjana espanyola, però per sobre del País Valencià, Castella-La Manxa, Múrcia, Andalusia, Canàries, Melilla i Ceuta; i incertesa i dades, on el país està per sota de la mitjana espanyola, de la UE i de l’OCDE.

Lectura, l’àmbit més preocupant, només per sobre d’Andalusia, Melilla i Ceuta
Malgrat els mals resultats en matemàtiques, l’àmbit que més ha empitjorat i que presenta una pitjor situació és la lectura. Catalunya, amb 462 punts en aquest camp, té un nivell més baix que la mitjana espanyola (474 punts) i que el conjunt de l’OCDE (476). Només hi ha tres llocs a l’estat espanyol que empitjorin els resultats catalans: Andalusia, Melilla i Ceuta. A més, és la comunitat que més ha empitjorat en els últims deu anys, amb 38 punts menys. La mitjana espanyola, en canvi, ha baixat 14 punts i la de l’OCDE 21. En lectura, el país amb millor nivell sense cap mena de dubte és Irlanda, amb una puntuació de 516 punts, molt lluny dels 474 de l’Estat espanyol.

Catalunya, la que més cau en ciències després de Madrid, Navarra i el País Basc
En ciències no hi ha millors notícies per a Catalunya. El país se situa, de nou, en la part baixa del rànquing, només per sobre de Castella-La Manxa, Andalusia, Canàries, Melilla i Ceuta. A més, Catalunya ha estat la comunitat que més ha caigut després de Madrid, Navarra i el País Basc. Els mals resultats en les PISA han obligat la conselleria a convocar una roda de premsa aquest dimarts en la qual explicaran els resultats i les mesures a adoptar per evitar que la situació sigui pitjor d’aquí a un any.