El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) ha avisat la Generalitat que l’única manera d’aplicar íntegrament la immersió lingüística a les escoles catalanes és que hi hagi dos sistemes educatius paral·lels, un amb el català com a llengua vehicular i l’altre amb el castellà com a llengua preferent d’aprenentatge. Així ho diuen els magistrats del tribunal en les tres sentències sobre el 25% de castellà a les escoles que han acabat amb tres grups concrets obligats a fer almenys una assignatura troncal no lingüística en castellà. L’argumentació del TSJC es basa en sentències anteriors del mateix tribunal i del Tribunal Constitucional, que parteixen de la sentència que va retallar l’Estat d’Autonomia del 2010.
En el text íntegre de les sentències, publicat aquest dimarts pel mateix TSJC, el tribunal considera “insuficient” la presència del castellà a les escoles examinades. Els magistrats creuen que tant la llei com el decret llei aprovats per garantir la vehicularitat del català a les escoles i el castellà com a llengua curricular són inconstitucionals, però matisen que els casos tractats no s’està plantejant un canvi general del sistema educatiu, sinó que es planteja “una situació individual en un centre concret”. A més, asseguren que la impartició d’una assignatura troncal addicional en castellà es pot satisfer “prescindint de qualsevol mena de paràmetre numèric, proporció o percentatge a l’ensenyament i l’ús de les llengües”.

Pel que fa a la immersió lingüística, les sentències recullen que el sistema “podria tenir viabilitat en un ensenyament gratuït binari o d’opció lingüística, però presenta uns límits en un model únic integral d’ensenyament gratuït per a tots els alumnes, com és el sistema educatiu de Catalunya”. En aquest context, els magistrats del TSJC recorden que s’ha de “respectar la cooficialitat de les llengües i el dret dels alumnes a rebre un mínim d’ensenyament en castellà”. El tribunal també insisteix que no es pot obviar que existeixen “situacions de mobilitat d’alumnes que només estan transitòriament en el sistema educatiu català, i per això no poden crear-se etapes educatives d’immersió que puguin perjudicar aquests alumnes”.