La Fiscalia enllesteix un nou front judicial contra el Procés

Un equip de la policia espanyola investiga des de fa dos anys les despeses en Exteriors i el Diplocat del 2011 al 2017

Va començar el març de 2019 i encara s’està posant en solfa, però aviat s’enllestirà. Un equip del Cos Nacional de Policia espanyol investiga per ordre de la Fiscalia de Barcelona les finances del departament d’Exteriors de la Generalitat, del Diplocat i de les delegacions a l’estranger entre el 2011 i el 2017. Són les diligències 309/19 de la Fiscalia, secretes, que acumulen centenars de llibres de comptabilitat, discretes declaracions i un informe de 722 pàgines del Tribunal de Cuentas, que esperona les perquisicions. Segons ha pogut saber EL MÓN, la policia intenta cosir una acusació per malversació que podria imputar desenes de càrrecs i funcionaris de l’administració catalana durant aquell període.

Aquesta investigació, que és independent a la macrocausa oberta al jutjat 13 de Barcelona, va néixer a principis d’abril de l’any 2019. En concret, quan el poderós Tribunal de Cuentas va encetar una “fiscalització” de la política exterior de la Generalitat a instàncies del Senat, arran de l’aplicació de l’article 155 de la Constitució. A finals de març del 2019, el Tribunal va emetre un extens informe de fiscalització de 722 pàgines on concloïa que els diferents governs de la Generalitat del 2011 al 2017 havien gastat “com a mínim, 416,8 milions d’euros” en acció exterior. Així mateix, afegia que les delegacions de la Generalitat en el mateix període van superar els 27 milions d’euros i de 15,8 milions del Diplocat, l’institut de diplomàcia pública que sempre ha despertat les sospites de l’Estat. Una investigació que té tots els números per esdevenir una macrocausa i que comença a neguitejar alguns dels investigats i els testimonis que simplement apareixen a l’expedient, que es compten per desenes.  La investigació pot convertir-se en un calaix de sastre general a imatge del que ha passat en la causa del jutjat 13, que té gairebé una trentena de processats. 

Un cop el Tribunal de Cuentas va enllestir aquest informe, va enviar aquests números a la Fiscalia que, en poques setmanes, va començar, a les ordres d’un inspector, a preparar la instrucció del cas. Des de l’abril del 2019, la policia ha cridat a declarar diversos responsables de l’administració, d’Exteriors, del Diplocat i de les delegacions. Així mateix, diversos representants d’entitats de cooperació o que actuen internacionalment també han passat durant els darrers dos anys pel despatx que la Fiscalia té a la Ciutat de la Justícia, que va acumulant milers de documents comptables i convenis de col·laboració amb la Generalitat o el Diplocat. 

La policia treballa amb les mateixes conclusions del Tribunal de Cuentas, és a dir, que es va destinar diner públic a l’acció exterior de la Generalitat per internacionalitzar el Procés a través de diverses partides de l’entramat administratiu o consorciat. Els investigadors han posat la lupa en suposades irregularitats i manca de documentació que avali o acrediti despeses o pagaments durant gairebé tots els exercicis. A més, segueixen el fil dels informes de gestió de l’activitat a l’exterior que es van deixar de fer el 2016 i el 2017, contractacions de lobbies, viatges del Govern o d’estudis geopolítics. 

També ressalten que, a les memòries del programa pressupostari del 2016 i el 2017 de Relacions Institucionals i Exteriors i Transparència, es declarava la “necessitat a la qual fa front el programa” que “l’actual legislatura té com a objectiu establir les bases que facin possible la declaració de la independència de Catalunya, a partir de la creació d’unes estructures d’estat i de l’impuls d’un procés de desconnexió nacional i popular amb l’estat espanyol. Perquè aquest objectiu de país sigui possible, cal reforçar la projecció exterior de Catalunya i aconseguir el seu reconeixement “. Una declaració escrita en el pressupost del Govern que ha servit de coartada als investigadors policials per relacionar projecció exterior amb el Procés al Tribunal Suprem, en el judici per sedició. 

La policia també intenta aclarir si els 45 viatges internacionals del president i dels consellers, per un import total de a 479.633,38 euros, tenien, com afirmava el Tribunal de Cuentas, “la finalitat principal vinculada a la promoció de l’anomenat procés sobiranista en l’àmbit internacional, sense ser justificat l’ús de fons públics per a aquestes finalitats”. En les mateixes diligències, la policia inspecciona diverses despeses registrades que sospiten que van dirigides “a donar a conèixer, impulsar, fomentar, promocionar, publicitar i tractar d’aconseguir el suport internacional del procés sobiranista”. 

Els lobbies i els observadors

Una de les carpetes més gruixudes és l’actuació de les delegacions. Els investigadors segueixen el corrent del Tribunal de Cuentas i parteixen de la idea que feien tasques “encaminades directament en molts casos a promoure, donar a conèixer, promocionar, fomentar, debatre, publicitar, impulsar i aconseguir reconeixement i suports per al procés de secessió”. Una activitat que sospiten que hauria tingut un cost com a mínim de 736,34 euros. També desglossen 302.793,51 euros de despeses sense “documentació justificativa”. Inclouen “pagaments injustificats per diversos motius, per import de 171.612,90 euros” i projectes d’assessorament i informes per un import conjunt de 515.675,43 euros

Una de les obsessions dels analistes és el pagament que la delegació dels Estats Units va fer a dos lobbies, de 92.843,61 euros els anys 2013 i 2014 i 52.554,21 euros en un trimestre del 2017, “sense que constin les activitats que van desenvolupar”. Així com els 243.200 euros pagats a una empresa holandesa que hauria tramitat “observadors”. Aquest és un dels fets en què més va insistir la sentència del Procés del Tribunal Suprem. Hi afegeixen a la investigació taules rodones, conferències, xerrades, contactes amb periodistes, reunions amb líders polítics i fins i tot articles i reportatges a premsa. 

Un altra part del gruix de la investigació és el Diplocat. En concret, els policies analitzen tres contractes de serveis entre els exercicis 2013 i 2015, que tenien com objectiu ajudar el Govern de Catalunya a avançar en els seus “objectius diplomàtics”, en el marc de el procés per a l’exercici de el dret a decidir, pels quals s’haurien abonat un total de 1.392.300 euros. Uns contractes que, a priori, consideren sospitosos perquè es van justificar en la “perícia de la consultora en qüestions de secessió i autodeterminació”. En el mateix calaix, escruten 13 contractes menors de serveis a persones per un import total de 206.371,49 euros relacionats amb un equip d’observadors, un workshop que hauria tingut un cost de 34.763,43 euros i un de 64.654,09 euros, abonats a un grup de líders i eurodiputats que van visitar Barcelona durant el referèndum del Primer d’Octubre. 

Portada de l’informe del Tribunal de Cuentas amb què treballa la policia/QS

Comentaris

    Luisnomeacuerdo 22/03/2021 1:27 pm
    El estado ha de emplear todas sus herramientas para eliminar a los fanáticos fascistas independentistas. Una ostia a tiempo evitará males mayores. Estáis pidiendo otro 155 plus forte, a gritos y vuestro deseo será cumplido. Luego veremos a ver donde huyen las ratas lazinazis.
    61
    207
    Respon
      Quim 22/03/2021 2:33 pm
      Espanyol o merda seca.
      141
      8
      Respon
    👁 22/03/2021 12:05 pm
    A ERC : això no va de venjança, ni de dretes ni d’esquerres( per cert, sou de veritat d’esquerres? us sona ferrovial?) no es un soufle, ES LA INDEPENDÈNCIA , IDIOTES!!!
    joansjosepsiases 22/03/2021 11:57 am
    De manual, amenaçar i atemorir perquè la presa no es mogui....
    RAMON A 22/03/2021 11:21 am
    Aixo de borbonia nomes entenen un llenguatge com el de Cuba sudamerica i Africa
    vendetta 22/03/2021 10:01 am
    cigronet pere aixo deu ser la taula no?? a tu tb tu pregunto mossen amo ejpanya
    L'OBSERVADOR ASTORAT 22/03/2021 8:53 am
    La Judicatura Ñ amb la seva "sucursal colonial" TSJC, són instàncies político-jurídiques de part, totes englobades en el "Deep State Ñ (Borbónic-Franquista 2.0)", hereu i continuador d'un Estat Genocida-Feixista. Sempre han tingut la finalitat i objectiu, de donar forma jurídica a la "Causa General" contra l’Independentisme. I sens cap tipus de dubte, amb totes les seves sentències i resolucions ja dictades “afinades”i ratificades.
    Españitaelpaísimaginario 22/03/2021 8:37 am
    España, estat de merda. I qui vol que el seu país vulgui se part d'un estat de merda? Doncs cada cop menys gent.
    Doctor Strangelove 22/03/2021 6:52 am
    Els txiringuitos dels indepes! Però és clar, els catalans mai robem ni malversem res de res, tot és culpa dels "fatxes" espanyols! En fi, continueu pensant i votants aquests bandarres i així acabareu d'enfondrar aquest país nostre! Doc.
    51
    305
    Respon
      JR 22/03/2021 11:23 am
      Però tú t´escoltes quan parles. Has vist les quantitats de les que parlen sinó n´hi ha ni per pagar-se els viatges. Tot això la diplomacia espanyola s´ho gasta en una sola nit en cubates i en putes..Però aquesta malversació no et deu afectar a la butxaca no ?Español gnorant
        Anònim 22/03/2021 1:26 pm
        Tú veo que lo sabes muy bien y debes estar muy bien informado,pues coge todas las pruebas que tengas y denuncia al canto,y si no es así,es mejor estar callado y mirar bien lo que hay en casa.
      Jordi 22/03/2021 8:37 am
      Aiiissshhhhh , que malament que ho passareu ben aviat..... quan es quedeu sense la "gallina d'or"..... llavors us pagareu la festa dels Ñordos vosaltres mateixos
      GAVANENC 22/03/2021 8:03 am
      I els gilipolles com tu, vas i et creus tot el que diuen el ñols... No es pot ser mes tros d'ase
        Visca Catalunya lliure d'independentistes 22/03/2021 8:07 am
        Gavanenc, ets un pipiolo babau, que et creus tot el quw expliquen aquest bandarres de la gencat, fes-to mirar, també te estan enfonsant a tu, malgrat no t'ho creguis.
        17
        156
        Respon
    Català 22/03/2021 6:08 am
    I els nostres flamants representants, elegints per nosaltres, barallant-se com infants al pati del col·legi. Mereixen que els engarjolin a tots per ineptes i babaus.
    11
    113
    Respon
    Manel 22/03/2021 2:31 am
    A l´igual que l´estat espanyol no ha demostrat cap gest de bona voluntat cap a ETA tot i abandonar les armes, tampoc mostraran cap gest de bona voluntat cap a la Generalitat per rendirse, n´hi ha que no n´aprenen de la història.
    Ramon 22/03/2021 2:20 am
    No és "contra el Procés". És CONTRA CATALUNYA. Diguem-ho així!
      Juli Vert 22/03/2021 8:10 am
      No, es contra els delinqüents, que tal així?
      92
      124
      Respon
        Ramon 22/03/2021 1:27 pm
        No, no, perquè els delinqüents sou vosaltres.
        JR 22/03/2021 11:26 am
        Delinquents?? Que vagin i que mirin totes les altres comunidades autonomas de una mierda de pais que hace llamar españa, a vore lo que trobes de malgastat. Ah però com allí encara que es tirin els diners no van contra la unidad patria tot va be. Ignorant. No ho saps que Roma no paga traïdors, Madrid tampoc i mal que et pessi segueixes sent català per a ells.
          JordiP 22/03/2021 12:34 pm
          Madrit i Castilla-La Mancha, sense anar més lluny, tenen cadascuna mès "ambaixades" que Catalunya. I als pressupostos respectius la partida de "ambaixades" supera la de la Generalitat. On és la malversació? NOTA: Catalunya genera mès del 30% de les exportaciones espanyoles. Quin cost ha de tenir el suport a l'exportaciò? I la tasca d'atreure inversions estrangeres? Cap comunitat autónoma, excepto Catalunya, supera la relació cost-benefici dela Generalitat. La majoria de les seves "ambaixades" no són més que llocs de treball (molt ben pagats, per cert) pel cunyat o neboda de torn. Tanmateix, el Gobierno ni la Fiscalia ni el Tribunal de Cuentas gosen inmiscuir-se en el tema. Per què?
    Pepet de Vallmanya 22/03/2021 1:16 am
    I mentrestant erÑ llepant els culs dels feixistes ! I la cuPP amb la caraja ...
    53
    157
    Respon
    Albert Berrio 22/03/2021 12:32 am
    I mentrestant els partits barallant-se pels càrrecs de la comunitat autònoma i ka gent a casa mirant Netflix.
    L'OBSERVADOR ASTORAT 22/03/2021 12:22 am
    De qué us estranyeu!! És la praxi d’un “Estat-Claveguera (Borbònic-Franquista 2.0)”, hereu i continuador d’un “Estat Genocida-Feixista” que creu fermament que no és “la Unidad de Ñ” qui està subordinada a la Declaració Universal dels Drets Humans, sinó que són els Drets Humans els que estan subordinats “a la Unidad de Ñ”. Capisci!!
    143
    1
    Respon
    Jordi 21/03/2021 11:51 pm
    Quico,el Cuerpo Nacional de Policía,todo el mundo en Catalunya,hasta el más tonto sabe que es español,creo que todos sabemos quién son el CNP,GC,los Mossos y la Policía Local,el colocarle detrás lo de española es una incorrección o mala leche. Ahora,si tú estás tratando a tus lectores como subnormales,eso es otra historia.
    31
    73
    Respon
    D 21/03/2021 11:25 pm
    Pretender que mas de 2 millones de catalanes se traguen la represión y violencia que se esta haciendo contra ellos sin que pase nada es de ilusos. A quedado demostrado que los españoles están en contra de Cataluña si no es como ellos quieren que sea, no quieren respetar la voluntad de los catalanes. Eso solo puede traer enfrentamiento, discordia y malestar entre Cataluña y España, saliendo todos perjudicados.
      Gonzalo 22/03/2021 11:21 am
      De 2 millones nada. 1300000. Y si les quitamos los de erc, que según vosotros no es separatista..... Por cierto... "a quedado" va con h. ¿Ha quedado claro, analfabeto?
        Mas bien son ¡2.300.000! ¡Gonzalo Facha Subnormal! 22/03/2021 1:20 pm
        ¡COMEME EL OJETE ESPAÑOL DE MIERDA! ¿Está bien escrito así?
          Anònim 22/03/2021 1:32 pm
          No,es ¡INDEPENDENTISTA COMEME LA MIERDA DEL OJETE!,está bien escrito así?
    Clara 21/03/2021 11:04 pm
    Que facin presidentet el Perico no és només una desgràcia en si mateixa sinó pel grau de covardia i d:aplanament que significa davant de tanta ignomínia Ñ. Alguns ja varem avisar, com més submissos més ostiats.
    128
    70
    Respon
    Ricard 21/03/2021 11:00 pm
    Se'ls acabaran les presons als castellans. Però els nostres vots no s'acabaran. I votarem Independència, fins a fer-los fora per sempre.
    357
    48
    Respon
      Anna Pascual 21/03/2021 11:16 pm
      No Ricard, no cal . Només cal que totes aquestes persones que han malbarat millions i millions els tornin a tots els catalans i que ho facin amb el seu patrimoni personal . S ´ho tenen merescut , els diners son per la sanitat i per altres coses que importen veritablement
      24
      218
      Respon
        Albert Berrio 22/03/2021 2:04 pm
        Suposo que estàs demanat la desaparició del Ministeri d'afers exteriors espanyol, no? Saps què passa, que a un li interessa una cosa i a un altre una de diferent. Per això es fa les eleccions. I les eleccions diuen que al 52% dels catalans ens importa molt el Diplocat, Els diners del Diplocat son irrisoris comparats amb els que es gasta el.ministeri espanyol del ram.
        Ricard 22/03/2021 10:09 am
        Presumpció castellanista la teva. Què és això que han malbaratat diners? I tu que saps? Au, denuncia-ho, que és l'única cosa que sabeu fer, paràsits. Els demés penquem. No oblidis, persona que ens pren per idiotes (incapaços de saber el que volem sense el papa castellà que tot ho sap i. sobretot, tot ho castiga sense aportar res de positiu), que els diners són els que els catalans volen gastar com els volen gastar. Vosaltres, els castellanistes teniu altres prioritats, el benestar dels castellans, i sobretot molta malla llet.
        Que ho torni també el teu rei, l’emerit... 22/03/2021 9:04 am
        I només nombro un tema...
    Caspanyol fotut 21/03/2021 10:47 pm
    Han de trobar merda a on sigui. I sinó se l'inventaran o en posaran de seva, que per cert en tenen tant que en podrien fer una república espanyola independent de merda. Comencem a dir les coses pel seu nom: SOM UN putX COL·LÒNIA de CASPANYA. És hora de deixar de tenir la Síndrome d'Estocolm! I els primers a deixar aquesta droga han de ser ERC i la colla de trepes i mentiders que fan veure que volen la llibertat plena del nostre país. Estem arreglats si ens ha de governar l'escolà del mossèn. El govern de Catalunya no es mereix tenir tita-fredes, escolanets, i babaus al cap davant!
    234
    131
    Respon
    JordiP 21/03/2021 10:35 pm
    Normal. Aviat investigaran si van utilitzar paper higiènic de dues o tres fulls. A més, a la vista del afirmat per les quatre saberudes d'Hisenda que van declarar al judici del procés, qualsevol despesa no legal (a ulls de Madrit) és malversació, encara que lacció no s'arribi a executar, no s'arribi a pagar o la pagui un tercer amb diners particulars. O sigui: "de pensamiento, palabra u obra". Al funcionari indepe de la Generalitat sempre li toca el dels ulls grans. I si no s'ho mereix, el Tàcito s'inventa un "parece que" o un "no puede descartarse que" ija vindrà Marchena a tancar a la trena qui sigui.
    162
    14
    Respon
    LlunyDeCat 21/03/2021 9:52 pm
    Si això no és pas una guerra total.... Només els Catalans encara no se n'han assabentat pas.
    119
    19
    Respon
    Spelunca 21/03/2021 9:51 pm
    Aaiii aquests d'ERC que en són de justets, ells anar apoyant el PSOE, que si investidura, que si pressupostos i els altres anar muntant causes contra els catalans. Sou molt negats, amb aquest nivell de polítics feu pena.
    131
    160
    Respon
    Gonzalo 21/03/2021 9:43 pm
    A POR ELLOS!!!!!
    18
    116
    Respon
      Ven tu a por mi! 22/03/2021 9:06 am
      Estoy en Rambla de los Hijos de Mil Putas,74 BCN
        Ferran 22/03/2021 9:35 am
        Sánchez comandante en jefe de la fiscalía...
      Jo 22/03/2021 7:03 am
      Quan vulguis quedem a veure si tens ous. Mitja-merda!!
    Juli Vert 21/03/2021 9:06 pm
    La malversacio de fons públics es un delicte. Si ha hagut malversació, que ho paguin els malversadors siguin els que siguin .
    43
    117
    Respon
      Magrab 22/03/2021 2:45 am
      Fins i tot jo tinc factura de Diplocat. Serem milers, els afectats. No pot ser, serà mitg país aruinat, personalment. No hi ha ningú que pot acabar amb aquesta bogeria desfermada?
      rox 21/03/2021 10:36 pm
      no hi ha malversació..estava als pressupostos.....és persecució política...no investiguen altres CCAA que tenen delegacions a l'estranger...i per no anar gaire lluny el REI
      140
      8
      Respon
        Magrab 22/03/2021 2:48 am
        No són delegacions, són delegacions catalans, o sigui del govern independent legalment votat pels catalans.
        Anònim 21/03/2021 11:46 pm
        Roxi,es que una partida este en los presupuestos,no quiere decir que no se pueda haber desviado o usado fraudulentamente,si lo están investigando,pues que lo investiguen,y si hay algo ilegal que pague quién lo haya hecho.
        24
        59
        Respon