L’eurodiputada del PP, Dolors Montserrat, ha aprofitat la seva posició com a presidenta del comitè de Peticions de l’Eurocambra per portar al Parlament Europeu el debat sobre el català i, així, mantenir viva la seva obsessió per aturar la immersió lingüística a l’escola catalana. L’audiència s’ha celebrat aquest dimarts i ha comptat amb la participació de quatre experts convocats pels mateixos populars i per Ciutadans, els quals han defensat l’aplicació d’un “155 educatiu” a Catalunya. Pocs minuts després de l’inici de la sessió, diversos eurodiputats catalans de Junts per Catalunya, ERC i el PSOE han abandonat el debat.

Montserrat ha donat el tret de sortida a la sessió amb una intervenció en què ha firmat que “pràcticament el 100% de les escoles públiques i concertades escolaritzen en català” malgrat les sentències judicials que fixen quotes d’almenys el 25% pel castellà. “El Govern ho incompleix, i això atempta contra el plurilingüisme, les resolucions judicials, els drets humans i els drets dels nens”, ha remarcat l’eurodiputada.
Diversos eurodiputats catalans han abandonat la sessió poc després del seu inici i abans de la intervenció dels quatre experts. En una piulada a Twitter, l’eurodiputat de Junts Carles Puigdemont ha avisat del desprestigi que l’organització d’aquest debat dona a l’Eurocambra. “El dany a la credibilitat del Parlament Europeu és enorme”, escriu Puigdemont, que també denuncia que la presidenta de la institució europea, Roberta Metsola, està permetent “el segrest del comitè de Peticions per part de la dreta i la ultradreta nacionalistes espanyoles”.
Aplicar un “155 educatiu”
Els experts –Manuel Jesús Acosta, Jorge Calero, Jesús Rul i Teresa Freixes– han carregat durament contra el model d’escola catalana. Acosta, diputat de Vox al Parlament i doctor en Filologia per la Universitat Nacional d’Educació a Distància (UNED), ha demanat que s’apliqui “un article 155 educatiu” i ha comparat la situació actual del castellà a Catalunya amb la situació del català durant el franquisme. L’ultradretà ha assegurat que “no estem parlant d’immersió lingüística, sinó d’imposició forçada de monolingüisme”.
El professor d’Economia Aplicada de la Universitat de Barcelona, Jorge Calero, ha assegurat que als centres educatius de Catalunya “només es pot parlar castellà al pati de l’escola”. Rul és professor de Direcció i Gestió de Centres Educatius de la Universitat de Barcelona i l’autor del llibre Nacionalismo catalán y adoctrinamiento escolar. En la seva intervenció ha afirmat que el català està sent utilitzat com un “símbol d’identitat nacional” des de “l’hegemonia supremacista i excloent” i ha parlat de “discriminació” cap als alumnes castellanoparlants. Finalment, Teresa Freixes, presidenta de Concordia Cívica, associació obertament contrària al model d’immersió a Catalunya; ha argumentat que a Catalunya es vol “imposar” una única llengua vehicular i ha instat el Govern a complir les sentències judicials.
La decisió de cridar aquests quatre experts al debat d’aquest dimarts ha provocat que dues civils, cansades que l’espanyolisme faci tot el possible per aturar la immersió lingüística al sistema educatiu català, hagin decidit elevar una protesta a la presidència del Parlament Europeu i de la comissió de Peticions de l’Eurocambra.
La Plataforma per la Llengua envia una carta a Metsola
Aquest dilluns, la Plataforma per la Llengua ha fet arribat una carta a la presidenta del Parlament Europeu, Roberta Metsola, i una petició de queixa a la defensora del poble europeu, Emily O’Reilly, perquè paressin els peus a l’eurodiputada Dolors Montserrat en el seu intent d'”atacar els catalanoparlants” des de la seva posició de presidenta del comitè de Peticions de la institució europea. L’ONG del català denúncia que Montserrat fa un ús partidista de la comissió. Sobre els quatre experts que han participat en el debat, la Plataforma ha recordat que són persones manifestament contràries al model d’escola en català.