La burla del transport públic

"La relació dels gestors públics amb els administrats es basa massa en la prohibició, una tendència accentuada amb l'emergència per la pandèmia i amb l'emergència climàtica"

Si hi ha un exemple del cinisme amb què es tracta els ciutadans que se suposa que haurien d’anar deixant el transport privat per moure’s per Barcelona és un dels missatges que se senten insistentment per megafonia al metro: “Es recorda que està prohibit fer activitats que impliquin treure’s la mascareta, com menjar, beure o parlar”. Quan es va començar a sentir al final del confinament domiciliari es podia pensar que s’havia gravat precipitadament i que quan algú s’aturés a escoltar-se’l seria retirat i rectificat. Però no, aquí segueix, contínuament. Qui el va redactar no deu agafar el metro, tot i que fins i tot així és incomprensible que algú pensi que els usuaris del transport públic es treuen la mascareta per parlar. Però el que importa és el fons: la relació dels gestors públics amb els administrats es basa massa sovint en la prohibició, una tendència que s’ha accentuat amb el pretext de l’emergència per la pandèmia, i es fa el mateix amb l’emergència climàtica.

És urgent fer una transició energètica i una de les claus és canviar la manera de desplaçar-se. Però els missatges que es llancen són majoritàriament de retret o de prohibició: no circulis amb el teu vehicle per Barcelona si és massa vell, no aparquis, no reparteixis… Mentrestant, els incentius per agafar el transport públic són inexistents: a part de no deixar-te parlar –absurditat que no es compleix–, et demanen que evitis agafar el metro en hora punta –que és hora punta per alguna cosa–, et maten de calor a les andanes, la L9 està a mitges des de fa anys, la xarxa és insuficient i, sobretot, és en una heroïcitat el desplaçament en Rodalies –i no només quan hi ha vaga. Per acabar-ho d’adobar, un servei que funciona raonablement, FGC, va cap al col·lapse per què el conjunt d’administracions que governen l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) no es posen d’acord sobre el desdoblament de l’actual túnel d’entada a Barcelona des del Vallès. I només falta la burla de la T-Mobilitat –que continua en proves després d’anys d’endarreriments– i del nou sistema tarifari que hi hauria d’anar associat, que ha tornat a saltar pels aires.

El resultat de tot plegat és que el embussos contaminants i desesperants continuen sent constants, per molta pintura de color groc que hi hagi a terra, que l’únic que aconsegueix és acumular els mateixos cotxes en un carril –o en un altre carrer– mentre d’altres aprofiten la zona pintada suposadament per a vianants per aturar la furgoneta i repartir mercaderies o les maletes a casa. Tot el que ens havien prohibit pel nostre bé.

Comentaris

    fat boy 12/10/2021 8:58 pm
    Doncs tot aixo a Madrid funciona com un rellotge. Potser es perque a Madrid tenen un estat que els va a favor i a Barcelona tenim no nomes un estat que ens va en contra sino una colla de politics que els importa tot una merda, excepte el 3%, es igual si son "independentistes" com si son col.laboracionistes amb l'enemic.
    Albert Berrio 12/10/2021 11:02 pm
    A mi em sembla que la que no fa servir mai el servei públic és la senyora Barroso perquè si ho fes no diria el que diu. Jo he agafat tota la meva vida tant el metro com el bus i els trens rodalies de la linia de Vilanova i els ferrocarrils de la Generalitat i no en tinc cap queixa. Del que em queixo és de la bogeria del trànsit provocat per l'ús abusiu del cotxe privat
      Josep M. Ponsa Casas 13/10/2021 10:28 pm
      Quan tinguis 75 anys m'agradaría veure, (que no ho veuré) quin serà aleshoresm el teu criteri sobre aquest tema.
    Donec Perficiam 13/10/2021 2:19 pm
    Ja se el que pensaràn la majoria que ho llegeixin, però tot plegat és culpa de la misèria que rebem de l'estat per a les nostres infraestructures. Si a més de no donar-nos els diners estipulats als pressupostos, com a cirereta del marrón, les infraestructures les organitzen ells des de Madrid, ho acaben d'empastifar....i evidentment aixó passa des de fa moooolt de temps, cosa que ens fa creure que no és un error de gestió, sino un proposit de boicotejar premeditadament i sistemàticament tot el que és nostre, per tal que Catalunya no tingui ni diners, ni poder, ni prestigi, ni credibilitat, ni res. És evident que forma part de la seva trinxamenta generalitzada, com l'aeroport, la llengua, les embaixades, el 155, i el que calgui...la Sra. Colau és el seu instrument en aquest càs. Tenen moltes més marionetes....
    Un que hi entén força. 13/10/2021 6:39 pm
    La T-Mobilitat és una burla, una paròdia d'allò que havia de ser: la solució tècnica i política a la discriminació que patim els ciutadans de les corones 3, 4, 5 i 6,-denunciada des del seu naixement- envers els de la corona 1: paguem 3 o 4 vegades més per km usat que no pas aquests. Tothom pot comparar que valen 10 viatges setmanals de Montcada a Castelldefels, o de Terrassa, Granollers, Mataró, Martorell, Vilanova, etc. etc. a BCN. Aquí és on RENFE i sobretot FGC guanyen els pistrincs. Mai no s'ha volgut arreglar això, per culpa dels marxistes dominants a l'ATM, provinents del PSC i d'ICV, sobretot d'aquests darrers.
    Higiene i colau, rates i mes 4ates 13/10/2021 8:41 pm
    Transport publ8c una porqueria absoluta, amb bruticia fins dalt. Els camions de porcs son molt millor

Nou comentari