Continua l’escalada de tensions a Ucraïna. Aquest dimarts el president rus, Vladimir Putin, ha donat per trencat l’acord de Minsk en desplegar les tropes a la regió del Donbass. Aquest dilluns el president rus va reconèixer les autoproclamades repúbliques del Donbass, el que per Occident és una línia vermella. De fet, el secretari general de l’OTAN, Jens Stoltenberg, ha advertit que “tots els indicis” apunten a que Rússia “està preparant un atac a gran escala” a Ucraïna. Ahir dilluns Putin va enviar les primeres tropes a la zona, el que ha provocat que la Unió Europea ja hagi anunciat les primeres sancions a Rússia, que quedarà expulsada dels mercats financers europeus.
Aquesta tarda en una roda de premsa després de la reunió extraordinària de la comissió OTAN-Ucraïna, Stoltenberg ha celebrat les sancions que la Unió Europea ha anunciat contra Rússia i ha denunciat el que considera una “nova invasió” d’Ucraïna. El secretari general de l’OTAN considera que el país “ja està envaït des del 2014”. Una de les principals reivindicacions russes per rebaixar la tensió és que Ucraïna renunciï a entrar a l’OTAN, ja que la seva adhesió suposaria “una amenaça” per Rússia.
Les declaracions del secretari general de l’OTAN han arribat després que el parlament rus li hagi donat permís a Putin per utilitzar la força militar fora del país. Segons ha informat el Kremlin, el president rus ho va demanar aquest dilluns i li ha estat concedit, el que per l’OTAN és un clar indici que Rússia prepara “un gran atac”. Putin ha celebrat l’autorització d’utilitzar forces militars a l’estranger i ha recordat que els acords signats amb el Donetsk i Lugansk “inclouen clàusules” de suport militar. El president rus ha anat més enllà i ha dit que amb la decisió de reconéixer les repúbliques del Donbass s’ha donat a entendre que estan “disposats a complir amb les nostres obligacions”.
Stoltenberg creu que aquesta demanda del president rus és “un pas més” i, per tant, una continuació de les “decisions de Rússia dels últims mesos” que han portat a la situació actual, en què la tensió és màxima.
Per últim, el secretari general de l’OTAN ha llançat una advertència a Rússia i ha avisat el país de les “greus conseqüències” que pot comportar aquest comportament per la seguretat d’Europa. Per això, ha demanat al Kremlin que “no alimenti el conflicte” i opti per la diplomàcia per resoldre el conflicte.
Per la seva banda, el líder de l’autoproclamada república de Donetsk, Denis Pushilin, ha dit que no descarten ampliar el territori que controlen els rebels.