Retirar els grafitis dels trens de Rodalies va sortir caríssim durant el 2023. Segons ha informat Renfe aquest diumenge, retirar aquestes pintades va costar un total d’11,6 milions d’euros. Això suposa prop de 32.000 euros diaris, que és superior al salari brut mitjà de Catalunya. A més de la neteja, a aquesta xifra se sumen les despeses indirectes com la inversió en seguretat, tant de personal com de sistemes de videovigilància.
De fet, Catalunya va acumular quasi el 50% del total d’actes vandàlics de tot l’Estat l’any passat. En total es van registrar, i denunciar, fins a 2.340 intrusions de grafiters a les instal·lacions de Rodalies, el que es tradueix en una mitjana de més de sis actes vandàlics cada dia arreu del país, segons ha informat la companyia ferroviària. “L’any passat es van emprar 7.500 hores de treball de neteja de grafitis i els vàndals van pintar prop de 70.000 metres quadrats de superfície en trens”, ha detallat Renfe.
En aquest sentit, la companyia estatal recorda que, al final, qui pateix les conseqüències d’aquests actes vandàlics són usuaris amb retards i trens suprimits per manca de visibilitat o grafitis en els elements de seguretat que impedeixen la circulació, frenades d’emergència per a pintar enmig d’un trajecte o l’olor d’aquest producte químic que resulta molt molest als viatgers. Finalment, Renfe assegura que la presència de personal de seguretat ha evitat que les pintades siguin de major dimensió, a més d’avortar 492 incursions grafiteres l’any passat.
Les vagues no es noten
Tot i que Renfe s’escudi en el vandalisme per justificar part de les deficiències del servei, cal recordar que a inicis d’aquest febrer, es va produir una vaga a Renfe i Adif on els treballadors demanaven l’eliminació de les categories d’ingrés a Renfe i la implementació de la jornada de 35 hores. Els seus efectes, però, no es van notar massa per part dels usuaris, ja que diverses persones van assegurar a l’ACN que el fet d’estar acostumats als retards, va provocar que no notessin la incidència. “Els dies de vaga no noto gran diferència. El servei és tan pèssim que si anés bé la notaríem”, assegurava una passatgera que agafa el tren per anar des del Masnou a Barcelona cada dia.