L’apagada elèctrica del passat 28 d’abril va col·lapsar la majoria de transports públics, que van recuperar progressivament l’activitat. No ho van fer tots alhora. Els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i el metro van recuperar-se molt abans que Rodalies, que l’endemà encara va viure una jornada caòtica. Aquesta diferència s’explica en part pel tipus de circuit elèctric de cada servei. El president de FGC, Carles Ruiz, ha explicat que, a diferència de la Renfe, els Ferrocarrils tenen l’“avantatge d’un circuit tancat” en l’àmbit elèctric i també pel que fa al funcionament de la xarxa. Aquest fet els va permetre retornar a l’activitat molt abans que els seus companys de Rodalies, ha explicat el directiu en una visita al Vallès. El mateix Antonio Carmona, director de Rodalies, recordava dimarts que “no són xarxes comparables”. Ruiz s’ha expressat en aquesta direcció, tal com ha recollit l’ACN: les línies de tren de diferents distàncies i tipologies i el sistema d’alimentació de Rodalies és “molt complex”, ha reconegut.
Aterrat sobre el terreny, quines són les principals diferències? En primer lloc, un únic gestor controla tota la xarxa de FGC, mentre que Rodalies viu a cavall entre Renfe -controla els trens- i Adif -controla la infraestructura. En segon lloc, el subministrament elèctric de Rodalies depèn de la xarxa nacional, amb múltiples subestacions elèctriques i un sistema més complex. D’altra banda, el tram que va quedar afectat no és equiparable: Rodalies opera sobre una xarxa que duplica la de FGC. Tot plegat fa que la recuperació de Rodalies fos més lenta que la de FGC o la del Metro de Barcelona.

Cronologia de la recuperació: lenta i complicada
Malgrat aquesta casuística, Ruiz ha remarcat que van ser hores d’incertesa i de molta gestió. El directiu ha subratllat que van ser moments “molt difícils” per a comprovar que el servei es podia recuperar “amb garanties”. En un primer moment, els Ferrocarrils van informar que no podrien reprendre el servei fins a l’endemà, però la bona evolució de l’apagada els va permetre obrir les primeres línies el mateix dilluns al vespre. A primera hora de la tarda es van habilitar els primers trens de les línies l’L6 (Sarrià), l’L7 (Tibidabo), l’L12 (Reina Elisenda) -Barcelona- i de les S1 (Terrassa) i S2 (Sabadell). A poc a poc el metro i el TRAM també anaven recuperant el servei i TMB informava que allargava el metro tota la nit.
Mentrestant, el ministre de Transports, Óscar Puente, avisava a les xarxes que el servei ferroviari estaria interromput a tot l’Estat serà “fins a nou avís”. Un anunci que secundava Rodalies a les xarxes: “Seguim treballant per recuperar el màxim de freqüències de Rodalies demà, en aquest moment hem de recomanar l’ús de transports alternatius, ja que no podrem iniciar el dia amb normalitat”, piulava a les onze de la nit. L’endemà també va ser caòtica per la “la inestabilitat de la tensió a la xarxa elèctric”, informava justament Renfe.