El president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha demanat aquest divendres el “traspàs” de competències necessari per tal que sigui la Generalitat qui gestioni els aeroports que hi ha a Catalunya. Segons el cap del govern, aquesta és la veritable “finestra d’oportunitat“, i no si el govern espanyol o AENA encara donen marge per un possible acord al voltant de l’aeroport de Barcelona per tal d’invertir-hi els 1.700 milions d’euros que s’havien acordat.
En una entrevista al Matí de Catalunya Ràdio, Aragonès ha carregat contra la “centralització de l’Estat”, i ha dit que el més just seria que fossin les administracions catalanes les que tinguessin les competències sobre aquestes infraestructures. Aragonès ha criticat durament AENA, una empresa que té uns dirigents que “actuen més com a dirigents polítics que com a dirigents empresarials”. Així, ha recordat que la proposta d’aquesta empresa ha estat sempre ampliar l’aeroport de Barcelona per sobre de la Ricarda.
No obstant, ha assenyalat que tenir opinions diverses sobre aquesta qüestió no era motiu suficient com per tirar pels aires una inversió d’aquest tipus; i ha assegurat que aquest era un tema prou seriós i que no té sentit que unes declaracions o unes piulades ho enviïn tot en orris. El predient ha dit que aquestes diferències s’havien de resoldre en els propers dos anys en el Pla Director, i que s’havien d’escoltar tots els punts de vista.
Aragonès va denunciar aquest dijous que el govern espanyol estava exercint una “maniobra de pressió” amb la seva retirada sorpresa de la inversió a l’aeroport de Barcelona. En una compareixença des del Palau de la Generalitat, el cap del Govern va assegurar que des de la Moncloa i des d’AENA s’havia practicat una operació de “xantatge” incloent-los en un fals dilema que consisteix en haver de triar “entre inversió o preservació“, en referència a l’espai protegit de la Ricarda.
El president de la Generalitat va assegurar que eren l’Estat i AENA qui es negaven a invertir”, i que no havia estat culpa de la Generalitat el fet que aquest acord per a l’aeroport de Barcelona es trenqués. No obstant, no va voler donar la situació per perduda, i va donar a entendre que encara hi ha algun marge de maniobra per aconseguir que els 1.700 milions d’euros promesos per al Prat es quedin a Catalunya. Aragonès sempre ha insistit que des del Govern es confia que és possible una ampliació de la infraestructura que no afecti a la Ricarda, i que per això era bàsic “escoltar tots els punts de vista”.