Tota l’actualitat de Catalunya i el món, seguida minut a minut. Amb les notícies d’última hora explicades de manera immediata i sintètica. Per no perdre’s res en l’àmbit polític, social, econòmic i cultural.
Societat Civil Catalana es fa seu el ‘ho tornarem a fer’ contra l’amnistia
L’aval de la justícia europea a la llei d’amnistia no ha agradat a tothom i des de Societat Civil Catalana (SCC) s’han fet seu un històric lema de l’independentisme com el ‘ho tornarem a fer’ per carregar contra l’amnistia. En un comunicat l’associació espanyolista assegura que “vam fer el que havíem de fer en portar la llei d’amnistia del Govern davant la justícia europea i tornaríem a fer-lo una i mil vegades”.

El PSOE assegura que l’aval del TJUE a l’amnistia referma “l’aposta pel diàleg” del govern espanyol
En un comunicat el PSOE ha celebrat la sentència del TJUE sobre l’amnistia. Una sentència que segons els socialistes referma “l’aposta pel diàleg, la convivència i la normalització institucional” del govern espanyol. A més, el PSOE aprofita la sentència per etzibar un calbot a l’oposició assegurant que la decisió del tribunal europeu “desmunta el relat de la dreta” sobre la “fi de l’estat de dret”.

Bolaños reclama a la justícia espanyola aplicar l’amnistia “el més aviat possible”
El ministre de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts, Félix Bolaños, ha reclamat a la justícia espanyola que apliqui l’amnistia “el més aviat possible”. Bolaños, qui ha celebrat la sentència del TJUE, ha destacat que la resolució mostra que l’amnistia és una llei “impecable, constitucional i conforme al dret europeu” i reclama que s’apliqui ràpidament. “Serà l’última etapa del procés de normalització i seria positiu per a tots que aquesta etapa es recorregués el més aviat possible”, ha etzibat.

El PSC demana aplicar l’amnistia “sense entrebancs ni demora”
La sentència del TJUE sobre l’amnistia és l’afer polític del dia. Des del PSC el president del grup al Parlament, Ferran Pedret, ha demanat aplicar l’amnistia “sense entrebancs ni demora”. Pedret ha exigit que la justícia espanyola apliqui “ja” i “plenament” la llei després que el tribunal europeu l’hagi avalat.

Dard de Boye contra Rufián: “Legislar no és ser graciós a Twitter, és fer la feina ben feta”
La celebració de Junts per la sentència del TJUE sobre l’amnistia ha deixat pas també a un dard contra l’altre partit polític independentista català al Congrés dels Diputats, ERC. L’advocat del president a l’exili Carles Puigdemont, Gonzalo Boye, ha assegurat que “legislar no és ser graciós a Twitter, és fer la feina ben feta”. Boye s’ha defensat, atacant, dels atacs que va rebre Junts pel ‘no’ de la formació a la primera proposta d’amnistia del govern espanyol.

Junts celebra la victòria sobre la justícia espanyola tot i que alerta “l’amnistia és justícia, no és perdó”
Junts per Catalunya ha celebrat la sentència del TJUE sobre l’amnistia i ho ha fet també anant a l’atac. En una compareixença conjunta l’advocat del president a l’exili Carles Puigdemont, Gonzalo Boye, i el secretari general de Junts, Jordi Turull, s’han mostrat cofois per la sentència del TJUE tot i que també han aprofitat la roda de premsa per etzibar calbots.
Turull ha assegurat que es tracta d’una “victòria de Junts” i ha fet repàs assenyalat que “el 31 de gener, quan vam dir que aquesta llei, veient com anaven els jutges, vam dir que calia blindar-la molt més, i per això no vam votar a favor d’aquella llei. Ens van dir de tot, però gràcies a la posició de Junts avui hi ha molta gent que es podrà beneficiar de la llei d’amnistia. Vam dir que havíem de defensar tothom i que acabaríem guanyant, i així ha estat”.
Malgrat la celebració per la llei d’amnistia el secretari general de Junts ha destacat que “l’amnistia és justícia, no és perdó” i ha apel·lat a l’Estat espanyol a aplicar la llei de forma immediata. “No hi ha més excusa per fer una aplicació de la llei d’amnistia per a tothom. Començant pel Tribunal Constitucional: no se’n poden anar de vacances sabent que hi ha gent pendent”, ha etzibat.

Aznar agafa una rebequeria amb la sentència del TJUE: “L’agressió sediciosa al dret no ha de quedar impune ni recompensada”
La sentència del TJUE avalant l’amnistia als presos polítics catalans ha caigut com una gerra d’aigua freda a Madrid i al PP. L’expresident espanyol José María Aznar ha agafat una rebequeria per la sentència del tribunal europeu i ha lamentat que “l’agressió sediciosa al dret no ha de quedar impune, ni molt menys recompensada”.
L’expresident espanyol ha assegurat que “quan s’ataca la integritat constitucional d’un estat membre, l’agredit és el conjunt del sistema institucional europeu” i lamenta que la justícia europea hagi avalat la llei d’amnistia. Aznar ha asseverat que les constitucions nacionals i els tractats comunitaris “van de la mà” i corren “els mateixos perills” i ha posat el crit al cel assegurant que “la unitat d’Espanya, França, Alemanya i Itàlia és el ciment de la unitat d’Europa”.

Illa assegura que ja “no hi ha res que impedeixi l’aplicació” de l’amnistia
El president de la Generalitat de Catalunya, Salvador Illa, ha celebrat la sentència del TJUE assegurant que l’aval de la justícia europea “referma de nou la voluntat de continuar avançant” i “obre un futur d’esperança i lideratge per Catalunya”. “Què més cal per aplicar la llei d’amnistia?”, s’ha preguntat Illa el qual ha afegit que l’amnistia ja forma part del “marc legal i la seva aplicació és d’obligat compliment. “No hi ha res que impedeixi la seva aplicació”, ha conclòs.
A més, el president català ha llençat una advertència assegurant que “no permetrem que posin en risc allò que ens ha costat tant d’aconseguir. La nostra voluntat de convivència és més forta que qualsevol voluntat de trencament” i ha assegurat que la sentència europea mostra que “Europa diu sí a l’amnistia, Catalunya diu sí al futur”. Illa ha aprofitat per llançar un missatge apel·lant a la convivència i destaca que amb l’aval a l’amnistia “ara toca transformar la nostra pluralitat política en acords”.

Junqueras celebra la sentència però recorda que “l’amnistia no tanca el conflicte polític”
El TJUE ha avalat aquest dijous al matí la llei d’amnistia. Una sentència del tribunal europeu que des d’Esquerra Republicana s’ha celebrat assegurant que “és un dia important per a Catalunya” i per aquelles persones que han patit la repressió per part de l’Estat espanyol. El líder dels republicans, Oriol Junqueras -qui a més s’ha de beneficiar de l’amnistia aixecant la seva inhabilitació- ha alertat, però, que “l’amnistia no tanca el conflicte polític” amb l’Estat espanyol. “La sentència valida la llei que dona una resposta política a un conflicte polític”, destaca un Junqueras eufòric qui ha assegurat que és “una gran victòria” però “incompleta”.
Junqueras ha assegurat que “l’amnistia no tanca el conflicte polític, el confirma” i destaca que la sentència del TJUE mostra “que la repressió mai era la resposta”. El líder republicà ha apel·lat a “més democràcia, més drets polítics” i que es reconegui “el dret a Catalunya de decidir lliurement el seu futur”. “Ara és l’estat espanyol qui ha de fer la seva feina, avui no s’acaba res, comença una nova etapa”, ha conclòs.
“La sentència d’avui ha de treure les manilles als independentistes, i als demòcrates en conjunt. Espero poder abraçar aviat el president (Carles) Puigdemont pels carrers de Girona o a Barcelona. Però això no va de nosaltres, va de Catalunya, de democràcia i del dret d’un poble a construir el seu futur”, ha assegurat un Junqueras que ha celebrat la sentència del TJUE que avala l’amnistia per als represaliats del Procés.
Junqueras, però, també ha apel·lat a l’Estat espanyol a moure fitxa i complir amb l’acordat. El president d’ERC ha assegurat que la sentència del TJUE “no és suficient: ara toca al Tribunal Suprem, al Tribunal de Cuentas i al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya aplicar l’amnistia” i ha demanat que la justícia espanyol no posi excuses per evitar l’amnistia. “La llei s’ha d’aplicar, els drets s’han de restituir i els exiliats han de poder tornar. És urgent que gairebé deu anys després, l’Estat espanyol tanqui definitivament aquesta carpeta“, ha etzibat.

El president d’ERC, però, ha destacat que la sentència del TJUE és una “victòria incompleta” perquè encara hi ha persones a l’exili o patint la repressió judicial per part de l’Estat espanyol. “Els drets polítics no poden dependre d’una part de la judicatura, la democràcia no pot acceptar que siguin els jutges qui pot fer política i qui no. Durant massa anys part de les estructures profundes de l’estat han intentat resoldre amb tribunals”, ha etzibat Junqueras.
Mor un home fent senderisme a Fontscaldes
Un home de 63 anys ha mort fent una ruta de senderisme a Fontscaldes, a Valls. Segons han informat fonts dels Bombers de la Generalitat el passat dimecres la parella de l’excursionista va trucar a emergències alertant que l’home no havia tornat a casa tal com estava prevista. Els Bombers van desplegar un operatiu de recerca i van localitzar el vehicle de la víctima a l’aparcament de la residència de Fontscaldes. Passat dos quarts de set de la tarda un corredor va alertar que hi havia un cos en un camí de la zona, a uns quinze metre del traçat i els bombers van confirmar la identitat de la víctima, la qual estava en bona forma física i estava acostumat a fer aquest tipus d’activitat esportiva.

Un enfrontament a Sant Roc acaba amb un tall nocturn de la C-31
Nit complicada a la ciutat de Badalona. Una suposada baralla, la passada nit de dimecres, al barri de Sant Roc entre un grup de veïns i un home amb un gos va acabar amb la intervenció de la Guàrdia Urbana de Badalona i els Mossos d’Esquadra. Uns fets que han escalat i un grup de persones han acabat tallant la C-31 al vespre en els dos sentits de la marxa a l’altura de Sant Adrià de Besòs, uns fets pels quals els Mossos es van haver de personar a la carretera.
En una publicació a les xarxes socials l’alcalde de Badalona, Xavier García Albiol, ha atiat el foc i ha assegurat que l’home en qüestió era un “salvatge sense papers” que segons l’alcalde badaloní que “es passa el dia fent la vida impossible als veïns” i l’acusa de consumir drogues. Albiol assegura que aquest home hauria colpejat un gos al mig del carrer i ha donat instruccions perquè l’identifiquin i “actuar en conseqüència”.

El Meteocat posa en alerta màxima diverses comarques per temps violent, pedra i vent
Aquest dijous l’onada de calor encara és ben palpable al territori català. Les altes temperatures, humitat i la sensació de xafogor coincidiran amb un episodi molt delicat al nord del país. El Meteocat ha activat l’alerta màxima per temps violent, pedra i vent al Pallars Jussà, Pallars Sobirà i l’Alt Urgell, ja que s’esperen ràfegues de vent que superin els 90 km/h i la precipitació de pedres de 2 o més centímetres de diàmetre. Unes alertes que situen el nivell d’alerta al màxim, sis sobre sis, i a l’Alta Ribagorça s’han activat els avisos per perill alt.
⚠ El Servei Meteorològic de Catalunya emet avís de vigilància per Temps Violent (#avisosSMP) ⚠
➡ Possibilitat de pedra de diàmetre > 2 cm, ratxes de vent > 25 m/s, esclafits i/o tornados o mànegues.
➡ Grau de perill màxim: 🔴 6/6 pic.twitter.com/OP9D6ajh88— Meteocat (@meteocat) July 16, 2026
Els Bombers donen per controlat l’incendi a Rubió i estabilitzen les represes a Querol i Pontons
Els Bombers de la Generalitat han donat per controlat l’incendi de Rubió a l’Anoia. El foc, controlat dimecres al vespre, ja ha afectat 47 hectàrees de les quals la majoria eren forestals. L’incendi es va declarar el passat dimarts a la zona de l’ermita Can Massana.
Per altra banda, un dels grans focus de conflicte ha estat Aiguamúrcia, on aquesta setmana els incendis forestals han complicat la vida als veïns i serveis d’emergència. Els Bombers han donat per estabilitzades les dues represes que s’han produït aquest dimecres a Querol i pontons. Durant la nit els Bombers han treballat en punts crítics del cap i la cua del flanc esquerre i un abocador il·legal.

Els Bombers estabilitzen l’incendi de Sant Quirze Safaja, però mantenen els confinaments
Els Bombers han donat per estabilitzat aquest dimecres al vespre l’incendi forestal de Sant Quirze Safaja (Moianès), que ha calcinat 97 hectàrees de massa forestal, segons l’últim balanç dels Agents Rurals. Els confinaments d’un hostal, un càmping, una casa de colònies i diverses cases aïllades es mantenen per precaució, mentre el dispositiu treballa per consolidar el perímetre del foc. El cos d’emergències preveu aprofitar les condicions més favorables de la nit per mantenir les flames dins del perímetre establert i confia poder controlar l’incendi entre dijous i divendres, sempre que la calor prevista no compliqui l’evolució del foc.

Més de 100 municipis catalans, en risc extrem d’incendi aquest dijous
Un total de 107 municipis de 17 comarques estaran aquest dijous en nivell 4 del Pla Alfa per perill extrem d’incendi forestal, mentre que 220 municipis més de 25 comarques es mantindran en nivell 3. La millora de les condicions meteorològiques permetrà reobrir els accessos als espais naturals de Sant Llorenç del Munt i l’Obac i de la Muntanya de Montserrat, tot i que sis espais protegits continuaran tancats per l’elevat risc de foc. Els Agents Rurals demanen extremar les precaucions i evitar qualsevol activitat que pugui provocar un incendi. Paral·lelament, el Servei Meteorològic de Catalunya manté els avisos per calor intensa durant el dia, especialment a Ponent, i per calor nocturna durant la matinada.

Novè dia d’estiu per sobre dels 40 ºC a Catalunya, amb una màxima de 42,4 ºC a Anglès
Catalunya ha viscut aquest dimecres el novè dia de l’estiu amb temperatures superiors als 40 ºC. La màxima s’ha registrat a Anglès (Selva), amb 42,4 ºC, mentre que Sant Salvador de Guardiola ha arribat als 41,9 ºC i Vacarisses ha batut el seu rècord històric amb 41,8 ºC. Els 40 ºC també s’han superat en diversos punts de les Terres de l’Ebre, les comarques gironines, Ponent i el Camp de Tarragona. En el que portem d’estiu, Catalunya acumula nou jornades amb màximes per sobre dels 40 ºC, una xifra que només tenia el precedent de l’any passat en l’última dècada. A Barcelona, els termòmetres han arribat als 36,4 ºC a l’Observatori Fabra i als 35,4 ºC al Raval.
Una monitora en estat greu i nou menors atesos en caure un arbre sobre el porxo d’una masia a Batet de la Serra
Nou persones han resultat ferides aquest dimecres després que un arbre caigués sobre el porxo d’una masia a Batet de la Serra, al terme municipal d’Olot. El Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) ha traslladat una persona adulta en estat greu a l’Hospital Trueta de Girona i vuit menors a l’Hospital d’Olot en estat lleu. La ferida greu és una monitora, que presenta un traumatisme i una fractura. L’accident s’ha produït quan un grup d’un cau format per sis monitors i setze infants d’entre 9 i 11 anys s’havia aturat a dinar durant una ruta. Segons les primeres investigacions, l’arbre ha caigut sobre el porxo a causa del vent. Protecció Civil ha activat la prealerta del Procicat i s’ha habilitat un espai perquè les famílies recullin els menors.

Un incendi forestal a Sant Quirze Safaja obliga a evacuar una casa de colònies i un càmping
Els Bombers de la Generalitat treballen també aquest dimecres amb 53 dotacions terrestres i 15 d’aèries en un altre incendi forestal a Sant Quirze Safaja (Moianès) que, segons dades provisionals dels Agents Rurals, ja afecta una superfície aproximada de 97 hectàrees, majoritàriament de terreny forestal. Com a mesura preventiva, s’ha ordenat evacuar la casa de colònies Can Micaló i el càmping l’Illa, i s’ha demanat el confinament del Sanatori Puigdolena, l’Hostal Rural Mas Blanc, la zona del Pla de la Casanova i la Rovireta. El foc, que s’hauria originat a la mateixa zona on ja hi va haver un incendi el 24 de juny, ha obligat a tallar la carretera C-1413B entre Centelles i Sant Martí de Centelles i ha provocat alguns focus secundaris. Els efectius concentren els esforços al flanc esquerre, el que presenta més risc d’obertura.

Els Bombers treballen en un incendi de vegetació amb diversos focus a Querol
Els Bombers treballen des d’aquest dimecres al migdia en un nou incendi de vegetació amb diversos focus al terme de Querol (Alt Camp), a la zona de Santa Maria. El cos hi ha desplegat 43 dotacions, 11 de les quals aèries, i assegura que treballa amb “molta contundència” per controlar tots els focus actius. Cap a les sis de la tarda, els Bombers han confirmat que les flames ja no s’estenen més enllà del perímetre, i tres hidroavions que hi treballaven s’han retirat per dirigir-se a Sant Quirze Safaja. També s’investiga si hi ha algun focus al municipi veí d’Aiguamúrcia. És el quart incendi que afecta aquesta zona en pocs dies i s’ha declarat molt a prop del foc de diumenge. De moment, es desconeix la superfície afectada.

Més del 75% dels graduats universitaris catalans troben feina en els tres mesos posteriors a titular-se
Més del 75% dels graduats universitaris catalans troben la primera feina durant els tres mesos posteriors a acabar els estudis, segons l’Enquesta d’Inserció Laboral 2026 de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU). Les enginyeries lideren la inserció més ràpida, amb un 85,2% dels titulats contractats abans de tres mesos, mentre que les pràctiques es consoliden, per primer cop, com la principal via d’accés al primer lloc de treball, per davant dels contactes personals i familiars. L’estudi també constata que nou de cada deu graduats treballen tres anys després d’obtenir el títol, amb una taxa d’atur d’entorn del 6%, inferior a la del conjunt de Catalunya. Salut i Enginyeries presenten els millors indicadors d’ocupació, mentre que Humanitats continua concentrant més dificultats d’inserció i salaris més baixos.

Catalunya concentra prop del 40% dels robatoris de cable denunciats per Adif aquest any
Adif ha registrat 409 denúncies per robatoris de cable a la xarxa ferroviària durant el primer semestre del 2026, una xifra que gairebé iguala totes les presentades al llarg del 2025. Catalunya concentra el 37,8% dels casos, el percentatge més alt de l’Estat espanyol, per davant de l’Aragó i el País Basc, segons ha informat el gestor ferroviari. Davant l’augment dels robatoris, Adif ha anunciat que reforçarà la vigilància de les instal·lacions, mentre que el Ministeri de Transports planteja reformar el Codi Penal per endurir les penes. Segons l’empresa, aquests delictes provoquen retards i interrupcions del servei ferroviari, i Catalunya és també el territori que acumula més denúncies des del 2018.

El pic de la tercera onada a Catalunya posa tot el país en alerta per altes temperatures
Catalunya afronta la tercera onada de calor de la temporada d’estiu. Una onada de calor que torna a posar els termòmetres per sobre dels valors habituals. Aquest dimecres és el pic de l’onada de calor tot i que s’espera alguna gotellada a punts del litoral i prelitoral, unes pluges que deixaran quantitats minses de precipitació i que no arribaran a tocar terra, ja que l’ambient sec provocat per l’onada de calor evaporarà l’aigua. Malgrat això el Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat) alerta que és possible que es produeixin episodis elèctrics.
La calor, però, tornarà a ser la gran dominant de la jornada amb termòmetres que se situaran al voltant dels 35 graus a gairebé tot el país. Segons les previsions del Meteocat el valor màxim que es pot registrar aquesta jornada es produirà al Vallès Oriental i Occidental mentre que s’espera que els termòmetres s’enfilin per sobre dels 40 graus a diversos punts de l’interior del país.
En total, el Meteocat ha activat els avisos per situació meteorològica de perill (Avisos SMP) per calor a tot el país. En 16 comarques el perill és moderat, en una vintena marquen un perill alt mentre que al Vallès Oriental i Occidental i al Baix Llobregat el Meteocat ha activat els avisos per perill molt alt.

El CIS torna a catapultar Sánchez i eixampla distància amb el PP
El primer sondeig del CIS després de la condemna a l’exministre Ábalos i la imputació de la directora de la Guàrdia Civil pel cas Leire torna a catapultar Sánchez i no li passa factura pels escàndols de corrupció. El PSOE guanyaria les eleccions espanyoles amb el 33% dels vots millorant 1,7 punts respecte al CIS del juny. Una millor dels socialistes que es paga amb una nova punxada del PP el qual perd dos punts i sumari el 25,1% dels vots; uns canvis en el baròmetre que tornen a eixamplar la distància entre populars i socialistes fins als 7,9 punts.
Pel que fa als partits catalans ERC pujaria 8 dècimes i superaria Podem mentre que la crescuda dels republicans contrastaria amb la pèrdua de 3 dècimes per part de junts.

Una fuita de gas obliga a tallar una línia de Rodalies i a confinar cinc habitatges i un càmping
Noves complicacions al servei de Rodalies de Catalunya. Una fuita de gas provocada pel trencament d’una canonada propera a la zona de vies ha fet que la circulació de l’R1 entre Arenys de Mar i Canet de Mar s’hagi vist interrompuda i que cinc habitatges i un càmping hagin quedat confinats.
Els Bombers de la Generalitat han rebut l’avís passat tres quarts d’onze del matí i s’alertava que una màquina havia perforat una canonada de gas en unes obres al carrer a la localitat d’Arenys de Mar. Unes obres que s’estaven fent molt a prop de les vies, concretament a tres metres de la infraestructura ferroviària. El dispositiu d’emergència ha previst un perímetre de 50 metres al voltant de la fuita i és per això que s’han confinat cinc habitatges i un càmping. Des dels Bombers s’estan fent lectures i monitorant la situació fins que la companyia del gas es presenti a la zona i solucioni l’avaria. Per la seva banda Renfe ha habilitat un servei alternatiu per carretera en el tram afectat.

Salut endarrereix l’inici de la vacunació de la grip fins al 5 d’octubre
El Departament de Salut endarrereix l’inici de la campanya de la vacunació de la grip fins al 5 d’octubre. L’anunci fet per la conselleria arriba després que l’organització Mundial de la Salut (OMS) recomanés que es modifiquessin les tres soques de la vacuna antigripal, una recomanació que ha provocat retards en la producció de les dosis.
Tota aquella persona que ho desitgi podrà començar a demanar cita prèvia a finals de juliol i podran programar la vacunació amb antelació. El Departament de Salut ha anunciat, a més, que es reforçarà la campanya de vacunació per al personal docent, un segment poblacional que segons el Govern havia quedat “una mica oblidat” tot i que treballen amb infants, un dels principals transmissors de la malaltia.
A partir del 5 d’octubre les persones que viuen en residències, els majors de 80 anys, les embarassades i els infants d’entre sis i 59 mesos podran començar a vacunar-se, mentre que a partir del 26 d’octubre la vacunació s’obrirà a la resta de persones de la població diana i a partir del 16 de novembre es podrà acudir als CAP sense cita prèvia per vacunar-se.

Tallen l’accés a les ruïnes d’Empúries per protestar contra la visita dels Borbons a Catalunya
Desenes de persones s’han concentrat passades les nou del matí al carrer d’Emili Gandia a l’Escala (Alt Empordà), un dels accessos a les ruïnes d’Empúries per protestar per la visita dels Borbons a Catalunya al jaciment. S’espera que els reis espanyols i les seves dues filles visitin el jaciment, motiu pel qual l’independentisme s’ha activat i des de les sis del matí s’han fet accions de protesta, quan un grup reduït de manifestants ha accedit fins a gairebé l’entrada del complex amb un camió per tallar-lo, però la intervenció policial ha fet que marxessin.
El portaveu de la Coordinadora Antimonàrquica de les Comarques Gironines, Quim Tell, ha assegurat que no es dissoldrà la concentració fins que la comitiva reial “com a mínim els vegi” i puguin palpar que “la monarquia no és benvinguda”. Els concentrats han desplegat una pancarta en la qual es pot llegir ‘Fora la monarquia. Visca la Terra’ i s’ha situat davant del cordó policial dels Mossos d’Esquadra. Una protesta la qual no té els permisos demanats i que els Mossos d’Esquadra ja han amenaçat amb sancions legals. “M’han amenaçat amb una denúncia per sembrar temor, però la resposta ha estat contundent”, ha destacat Quim Tell.
Una protesta en la qual també hi ha el president de l’Assemblea, Josep Vila, qui ha destacat que l’independentisme ja es va manifestar ahir a Barcelona i ara a l’Escala. “Amb les visites volen normalitzar una monarquia que és la imatge nítida de l’espoli, el menyspreu i la colonització de Catalunya. A cada visita sortirem a dir que no el reconeixem i que Catalunya no té rei”, A més de l’Assemblea també hi ha diversos diputats i representants polítics. Entre ells, el de Junts, Salvador Vergés, la d’ERC, Etna Estrems o el de CUP, Dani Cornellà.

Zaragoza (PSC) assegura que han condemnat el germà de Pedro Sánchez “sense proves directes”
El diputat del PSC al Congrés José Zaragoza ha sortit en defensa del PSOE i del president espanyol, Pedro Sánchez, i ha assegurat que han condemnat el germà del cap de l’executiu espanyol, David Sánchez, “sense proves directes”. Zaragoza assenyala, en una entrevista a Catalunya Ràdio recollida per l’ACN, que “l’únic delicte que ha comès és ser germà del president del govern espanyol”.
Tot i això, el diputat del PSC ha demanat confiança per a la justícia espanyola i ha anunciat que des del partit socialista presentaran un recurs contra la sentència. “Tenim la confiança que és innocent”, ha afegit un Zaragoza que ha etzibat una clatellada a l’oposició. “No sembla normal que el president de l’Audiència de Badajoz es faci ‘selfies’ amb Santiago Abascal. Llavors la justícia no sembla independent, sinó que sembla que les opinions partidistes condicionen les sentències”, ha conclòs.

La inflació puja una dècima després de l’eliminació de la rebaixa de l’IVA a la llum i el gas
L’Índex de Preus al Consum (IPC) mostra un nou repunt de la inflació a Catalunya. Concretament, la inflació va pujar una dècima al juny i se situa en el 3,2%, igualant la mitjana espanyola. Les dades del mes de juny de l’Institut Nacional d’Estadística (INE) mostren que l’increment de l’IPC a Catalunya iguala les xifres espanyoles les quals encadenen el tercer mes consecutiu al 3,2%.
L’INE destaca que l’eliminació de la rebaixa de l’IVA -que passa del 10% al 21%- a la llum i el gas ha provocat que s’hagi pressionat a l’alça mentre que el preu dels combustibles ha moderat la pujada.
En el cas de l’alimentació i les begudes no alcohòliques la xifra s’ha moderat i se situa en el 2,2%, baixant dues dècimes respecte al mes anterior i marca el nivell més baix del darrer any i mig.

Retards superiors a la mitja hora a tres línies de Rodalies per una incidència a la Plana Picamoixons i a l’R4 per una incidència a Castellbisbal
Nou matí complicat per als usuaris de Rodalies de Catalunya. Segons ha informat Renfe s’estan registrant retards superiors a la mitja hora a les línies R13, l’R14 i l’RT1 per una incidència a la infraestructura a l’estació de la Plana Picamoixons. A més, l’R4 de Rodalies també està experimentat retards significants que poden arribar fins als 20 minuts per una incidència a Castellbisbal.

Els Bombers donen per estabilitzats els incendis de Rubió i Cunit
Els Bombers de la Generalitat han donat per estabilitzats els dos incendis que cremaven a Catalunya aquest dimarts. Segons han anunciat des del cos forestal a primera hora del matí han donat per estabilitzat el foc que cremava a Rubió, a l’Anoia. En paral·lel, ahir al vespre els Bombers també van estabilitzar l’incendi a Cunit, al Baix Penedès.
El cos d’emergències ha comunicat que l’incendi de Rubió va iniciar-se a Castellfollit del Boix, al Bages, i durant el seu període d’activitat ha cremat prop de 47 hectàrees de les quals la majoria són forestals i més d’un 50% pertanyen al terme municipal de Rubió. Els Agents Rurals mantenen una investigació oberta per esclarir les causes de l’incendi.
A Cunit el foc es va originar el mateix dimarts quan passaven minuts de les set de la tarda i els Bombers van aconseguir estabilitzar-lo quan faltaven pocs minuts per a les 9 del vespre.

El Congrés tomba els objectius de dèficit amb els vots de PP, Vox i Junts
El Congrés dels Diputats ha rebutjat aquest dimarts els objectius d’estabilitat pressupostària i de deute per al període 2027-2029, el pas previ necessari per elaborar els pressupostos generals de l’Estat. La proposta del govern espanyol ha decaigut amb els vots en contra del PP, Vox i Junts, mentre que ha rebut 167 vots a favor, 178 en contra i 5 abstencions. L’executiu de Pedro Sánchez haurà de tornar a portar la proposta al Congrés abans de poder avançar en la tramitació dels comptes del 2027. El ministre d’Hisenda, Arcadi España, ha defensat que el nou repartiment del dèficit dona més marge a les comunitats autònomes, però Junts l’ha qualificat d’”estafa per a Catalunya” i ha reiterat que reclama més capacitat de dèficit i un nou model de finançament. És el segon revés parlamentari del govern espanyol amb el sostre de despesa en aquesta legislatura.

L’ANC reuneix 200 persones per protestar contra la visita de Felip VI als Premis Princesa de Girona
Unes 200 persones s’han manifestat aquest dimarts al centre de Barcelona contra la visita del rei Felip VI amb motiu del lliurament dels Premis Princesa de Girona al Gran Teatre del Liceu. Convocada per l’Assemblea Nacional Catalana (ANC), la protesta ha sortit de la plaça Sant Jaume i ha acabat davant del teatre, on els manifestants han escridassat l’arribada de les autoritats i han llançat pilotes de tennis. Sota el lema “Ni rei ni corona”, els assistents han desplegat estelades i paraigües grocs i han corejat consignes contra la monarquia. El president de l’ANC, Josep Vila, ha assegurat que les visites de Felip VI a Catalunya “no es poden normalitzar” i ha reclamat que les institucions catalanes el declarin persona “non grata”. A la protesta també hi han assistit dirigents de Junts, com Mònica Sales i Agustí Colomines.

