L’alimentació i l’esport són els dos factors que més s’han de vigilar per tenir una vida sana amb hàbits saludables. Quant a l’esport, els experts recomanen començar la pràctica regular amb una activitat suau però efectiva, com ara caminar durant una hora al dia o fer 10.000 passes al dia. Segons l’Organització Mundial de la Salut els adults han de practicar com a mínim 150 minuts d’activitat setmanal suau o 75 minuts d’activitats que requereixin més esforç. Alguns d’ells els pots trobar en aquesta llista.

A banda de l’esport és important cuidar l’alimentació. Una tècnica que ajuda a garantir que menges àpats saludables durant la setmana és el batch-cooking. Aquests són els deu manaments que combinen dieta i esport i que et guiaran cap a una vida més saludable: 

1. Fes esport un mínim de 20 minuts al dia: Només traspassant aquest llindar dels vint minuts el cos comença a consumir greix per fabricar energia. Fins llavors s’abasteix únicament de carbohidrats.

Un corredor fent esport al passeig a la vora del riu Segre a Lleida
Un corredor fent esport al passeig a la vora del riu Segre a Lleida

2. Deixa de fumar: Fumar multiplica el risc de patir infarts, angines de pit o accidents cerebrals. També augmenta exponencialment el risc a tenir càncer de pulmó.

3. Fes una dieta sana i equilibrada: Assegura’t que la teva dieta la protagonitzen les fruites, les verdures, el peix, els cereals i l’oli d’oliva. La sal i els sucres, en poca quantitat. Els greixos, sobretot en els processats, han de quedar fora de la cistella de la compra. 

La fruita i les verdures han de ser protagonistes

4. Vigila el teu pes: la dieta equilibrada et pot ajudar a combatre el sobrepes i l’obesitat, que augmenten el risc a patir malalties greus

5. Comprova la tensió regularment: els metges recomanen prendre’s la tensió periòdicament per controlar que es manté per sota de 140/90 mmHg. En cas contrari, podries tenir hipertensió.

6. Vigila el colesterol: la dieta sana i l’exercici poden ajudar molt a mantenir a ratlla el colesterol, que ha d’estar per sota de 190 mg/dl

7. Adopta hàbits de son saludables: la qualitat del son té un impacte en la nostra salut física, mental i emocional, pel que és necessari mantenir bons hàbits

8. No miris el mòbil abans d’anar a dormir: la llum del mòbil impedeix que es generi prou dopamina, l’hormona de la son, el que pot dificultar el descans

Dormir bé és primordial per mantenir una bona salut

9. Fes-te revisions almenys un cop a l’any: no ajornis les visites de control amb el metge.

10. Aprén a controlar l’estrés i l’ansietat: la tensió emocional es pot traduir en malalties físiques i reduir les capacitats cognitives. Cuida la teva salut mental per tenir una vida plena.

A banda, l’Organització Mundial de la Salut assenyala la contaminació com una de les causes de mort prematura més importants. El nostre cos s’exposa a moltes substàncies o productes tòxics al llarg del dia, el que incrementa el risc per la salut. En aquest sentit, l’OMS recomana una higiene de mans constant per evitar que les bactèries que toquem amb les mans entrin en el nostre organisme. 

Comentaris

    Feli Santos Desembre 20, 2021 | 07:34
    Es molt fàcil fer tot això sino has d'aixecar - te a les 5 del matí anar corrent a la feina. Estar 8 o 10 hores. Tenir cura de nens, nevera plena, casa i roba neta i cobrar el sou mínim interprofesional. :(

Nou comentari