El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
José Manuel García, director d’institut: “La provocació d’Educació no té límit”
  • CA

En un dia normal hi ha més de 500 alumnes, però quan José Manuel García, director de l’institut Margarida Xirgu (a l’Hospitalet de Llobregat), rep El Món, els passadissos estan gairebé buits. És 8 de març i molts alumnes fan vaga. Els professors en faran la setmana que ve per exigir la dimissió del conseller d’Educació, Josep González-Cambray, i la reversió de les retallades dels darrers anys, així com la retirada del nou calendari i els currículums. Precisament sobre això tracta la conversa, una entrevista en la qual el director d’un centre de màxima complexitat -que, a més, no està afiliat a cap sindicat- reclama al departament que “escolti la veu dels de baix” i aturi el “despropòsit” de les mesures anunciades el darrer mes.  

Què és el que fa diferent un institut de màxima complexitat com el seu de la resta? 

Bàsicament el context. En aquesta ciutat hi ha catorze instituts públics, nou dels quals són de màxima complexitat per la tipologia de l’alumnat i les seves necessitats socioeconòmiques. La diversitat és tan gran que hi ha moltes peculiaritats. A l’Hospitalet un institut que no és de màxima complexitat pot no tenir aula d’acollida, una aula especial on s’aprèn català i els nouvinguts s’adapten gràcies a l’aprenentatge de la llengua. Nosaltres hem arribat a tenir 120 alumnes en aquesta aula. La massificació fa que la complexitat sigui màxima, però aquí la veiem de forma positiva. Hi ha moltes carències, però els alumnes no són ni més ni menys que els dels altres centres. 

Un centre catalogat així necessita més recursos?

D’un temps ençà hi ha més recursos humans. Econòmics no, almenys en els nou anys que fa que soc director. No han arribat diners, però sí recursos humans: hi ha més professorat i ràtios més baixes. Això repercuteix en la qualitat, ja que si passes de 25 alumnes a 30 es nota. També hi ha més personal de tipologia no docent, és a dir, professionals de l’atenció psicològica, orientadors, tècnics d’integració social… 

Està d’acord amb el departament en les mesures que ha anat anunciant en el darrer mes com ara el canvis curriculars i l’avançament de l’inici de curs?

És una gosadia i un despropòsit, i ho dic com a docent i no només com a director. Si soc director, represento l’administració i em puc ficar en problemes, però com a docent em produeix molta tristesa. Ja no és ni ràbia ni decepció, sobretot és tristesa pel menysteniment i falta de confiança que mostren amb el professorat. Això no és nou, aquesta sensació de malestar i que no som importants, però més clar que ara és impossible. El dia que es va anunciar en roda de premsa el canvi de calendari, ens en vam assabentar deu minuts abans per un correu electrònic. Hi havia companys de direcció que estaven fent classe i ho van saber després per la premsa. Quan li vau preguntar si havia sigut consensuat i si els directors ho sabien va dir que sí, i clar que no va mentir, però ens havia enviat un correu a la direcció general del centre –que en rep centenars– deu minuts abans. 

El director de l’institut Margarida Xirgu en un dels passadissos del centre / Jordi Borràs

També us va sorprendre que es filtrés l’esborrany del currículum?

Va ser encara pitjor, perquè la comunicació que es va fer és un despropòsit. M’ho imagino com que se’n riuen dels que estem a baix, els mortals que fem que funcioni l’educació. Sembla mentida el maltractament del departament. Quina poca confiança i consens. És una situació anòmala que hàgim d’anar als mitjans a veure què faran amb nosaltres. És tot tan il·lògic que sembla mentida. No em crec que a Cambray i als seus assessors no els arribi la nostra indignació. És per riure. Aquest nivell d’improvisació del departament, que en realitat és provocació, no té límit. Crèiem que amb el conseller d’abans ja havíem arribat al límit, però veig que no. Lo dels currículums a més és fum. No hi ha res concret i això és encara més complicat i ens fa estar enrabiats, perquè se’ns demana una feina quan no hi ha res decretat. 

Un dels problemes de l’ensenyament és que constantment es canviïn les lleis d’Educació? 

És una constant de canvis de lleis, improvisacions del departament, decrets estatals… Són mesures que canvien molts cops en poc temps. No hi ha temps de fer estudis o anàlisis per veure si les coses funcionen i si s’haurien de millorar o canviar. Arriba un altre govern i aprova una nova norma que canvia l’anterior. L’actual és una més que arriba en un moment de decepció per les polítiques educatives que canvien sense cap fi i que van camuflant el fracàs. El decret és tan obert que deixa llibertat a cada direcció per fer el que vulgui. Això porta al fet que en aquest barri, on en 200 metres hi ha cinc instituts -públics i privats- amb milers d’alumnes, cada centre pugui dissenyar la seva pròpia estratègia educativa. El que s’aconsegueix és que els pares comparin com si estiguessin comprant el millor sucre o cacau. Hi hauria d’haver límits dintre de l’autonomia. 

Entenc que secunda la convocatòria de cinc dies de vaga dels sindicats educatius. 

Per descomptat. Quan hi ha una vaga es tendeix a exagerar la reivindicació. El got ha vessat per l’última gota, però quan convoques la vaga afegeixes les anteriors que han anat caient. La reivindicació principal ara és pel nou decret, la falta de temps per preparar el curs, l’autonomia poc concreta que ens despista tant… Com és possible que algú que ha estat docent no recordi la dificultat del dia dia, li sigui igual i ens reclami fer tantes coses noves? Per ara només tenim un esborrany, estem al març i després de Setmana Santa pràcticament serà maig i ja haurem de tenir una estratègia educativa preparada a partir d’un decret que no està ni publicat. Això sense saber els professors que tindrem, perquè diuen que els sabrem abans, però les direccions han de saber primer amb quina plantilla comptaran per organitzar el curs amb concreció. Els professors que no estiguin aquí però siguin nomenats per a aquest centre vindran al juliol a treballar? Segurament arribaran a mitjans de setembre, com aquest any, que n’he tingut sis. Sense personal ni concreció no es pot fer el que demanen. 

El director de l’institut Margarida Xirgu durant l’entrevista amb El Món / Jordi Borràs

Preveu un seguiment ampli de la vaga tenint en compte que aquest mes de març hi ha set dies d’aturada convocats?

La resposta serà bestial. Però crec que molta gent no es podrà permetre fer vaga tots els dies, perquè aturar-se set dies pot significar perdre 800 euros de salari. I a més no sabem si caldrà fer-ne més. D’entrada, tots faríem vaga, perquè estem molt afectats. 

Dona temps a preparar el curs els primers dies de setembre?

S’obliden que al setembre hi ha exàmens de recuperació de batxillerat, entremig un cap de setmana i després una avaluació. Hem de començar quan ens diuen però sense professors, sense res concret i havent demanant als professors fixes que lidero que tinguin la bondat de col·laborar en la preparació del curs al maig i al juny. El que ha quedat és el missatge que els professors no volem treballar, però els professors treballen al juliol i els equips directius també treballem part de l’agost. A més, el juliol és el temps per fer les formacions. Aleshores, quan preparem el que ens estan demanant? Fa la sensació que ens demanen una cosa facilíssima, però és molt complicat i implica molta feina. Per exemple, de la nit al dia ens han demanat que els professors -que són molt diferents d’un mestre- facin més assignatures, quan n’hi ha alguns que porten quaranta anys fent una mateixa matèria i ara n’han de preparar diverses més. És massa exigència i donar per suposat que al final ho podrem fer tot. 

Aquesta exigència s’ha notat especialment amb la Covid?

Exacte. Jo com a director soc molt meticulós amb la prevenció de la Covid. Els protocols que van posar quan va començar la pandèmia han canviat 75 vegades [riu] i molts cops ens han fet actuar sense lògica. Al final hem actuat cadascú com ens ha semblat per garantir la seguretat dels alumnes. I hem pogut perquè els de baix som els que funcionem. Tot surt perquè hi posem moltes ganes i ens encanta la nostra feina, però a vegades desitjaríem que deixessin de donar-nos les gràcies i ens ajudessin. De debò que necessitem un respir. Als de dalt els diria que no treguin més canvis ni més mesures i deixin treballar, perquè el que ens toca fer ho fem molt bé. 

Una d’aquestes exigències és el C2 de català als docents. Què en pensa?

Ho hem rebut com: a veure què passa ara i què més ens demanen. Aquí no hi ha cap problema amb el català. Ja ho fem molt bé a l’escola, però fora d’aquí hi ha contextos socials i familiars. Que creguin que tot s’arreglarà per demanar el C2 als docents… Si algú ve d’una altra comunitat o és estranger ho entenc, però a mi, que porto 27 anys treballant per què me’l demanaran? Què ha passat els altres 26 anys? 

José Manuel García als passadissos de l’institut Margarida Xirgu / Jordi Borràs

Sentiu que el departament us ha passat la responsabilitat de complir o no la sentència del 25%?

El meu dia a dia és tan complicat i el meu claustre és tan divers que no considerem que el català sigui un problema. Al meu institut no hi ha problemes amb el català, fem les classes en català perquè som a Catalunya i no donem importància als percentatges. Tot és en català i ningú crea un problema amb les llengües. La major part dels instituts ho està fent molt bé i algú ha creat un problema on no n’hi havia. L’aspecte comunicatiu ha de fluir i fins ara no hi ha hagut cap dificultat. Admeto, però, que el context social de l’àrea metropolitana fa que sovint s’oblidi el català, però a l’institut ja estem fent tallers perquè els alumnes sentin que necessiten el català i que forma part d’ells, perquè és de la zona on han decidit integrar-se. 

Una altra de les eternes polèmiques és que les notes hagin deixat de ser numèriques. Això és una complicació extra?

Hi ha dues derivades en això. A nivell burocràtic, me’n ric de les ximpleries que s’inventen. Ara tot sembla que és digital i fàcil, però és un xurro. Les administratives que treballen aquí perden una quantitat abismal de temps amb signatures manuals i papers. L’aspecte burocràtic empobreix el sistema. Tot hauria de ser més àgil. Després hi ha l’esforç que hem de fer envers les famílies. El canvi de notes constant implica haver d’explicar als pares dels alumnes què volen dir aquests eufemismes. No entenc quin és el problema de les notes de l’1 al 10. L’últim ha estat haver de posar ‘en procés d’assoliment’. Que algú em digui com he d’explicar a les famílies què vol dir això exactament. Què guanyem camuflant un suspens? Els nens creixen, i quan vagi a un altre lloc els diran que tenen un tres per més que aquí es digui ‘en procés’. Crec que ens estem perdent i no hi veig cap benefici.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: jaume cstells a març 10, 2022 | 23:08
    jaume cstells març 10, 2022 | 23:08
    es fals, la majoria de mestres no estem d'acord en les raons d'aquesta vaga, altres raons, ja històriques, hi han
    • Icona del comentari de: Ja es veurà, noi a març 11, 2022 | 08:44
      Ja es veurà, noi març 11, 2022 | 08:44
      La majoria? Ja ha parlat un que s'atorga la veu majoritària.
  2. Icona del comentari de: Solc a març 10, 2022 | 23:33
    Solc març 10, 2022 | 23:33
    Malgrat tot, ser docent de l'administració pública és un molt bon lloc de treball, pel sou, per l'horari, per la feina... Jo no sé de ningú que deixi aquesta professió. Al contrari, molta gent a hores d'ara hi voldria accedir tal com s'està posant de precari a l'empresa privada. Si aquests treballadors expliquessin el seu "estatus" laboral...
    • Icona del comentari de: Prejudici amb potes a març 11, 2022 | 08:43
      Prejudici amb potes març 11, 2022 | 08:43
      No tens ni idea de què parles. Que potser has deixat tu la teva feina? Jo he vist molts mestres cremats, amb baixes per depressió del brutal estrès a què estan sotmesos cada curs. Prova a fer-ho tu, si tan xollo et sembla.
      • Icona del comentari de: Solc a març 11, 2022 | 23:27
        Solc març 11, 2022 | 23:27
        I aquests mestres cremats han deixat la feina? No pas. Un be negre!
        • Icona del comentari de: Sant tornem-hi a març 13, 2022 | 11:37
          Sant tornem-hi març 13, 2022 | 11:37
          Quina obsessió en què deixin la feina. No tots poden viure dels papàs. La majoria han d'aguantar amb feines de merda per arribar a final de mes fins a la jubilació. Deixa tu la teva, si en tens.
          • Icona del comentari de: Solc a març 13, 2022 | 14:05
            Solc març 13, 2022 | 14:05
            Veig que t'has quedat amb un pam de nas.
    • Icona del comentari de: Espe Codina a març 12, 2022 | 13:35
      Espe Codina març 12, 2022 | 13:35
      Sí que hi ha gent que ho deixa, i tant! Els sous son públics, els pots biscar. Per nivell de feina i de responsabilitat, molts treballadors de la privada cobren més, amb cotxe d'empresa, telèfon pagat, dietes, etc... Els profes rien de rien... vas de colònies i sortides amb alumnes organitzant com pots la teva familia i pagant cangurs; truques pares des del teu mòbil; corregim i preparem fora d'hores .. Qui vulgui ser profe, que faci una llicenciatura, un màster i s'apunti a la borsa complint els requisits. Estarà uns anys treballant lluny de casa amb condicions precàries (sense cobrar a l'estiu, etc...). Així de fàcil !
    • Icona del comentari de: Espe Codina a març 12, 2022 | 13:36
      Espe Codina març 12, 2022 | 13:36
      Sí que hi ha gent que ho deixa, i tant! Els sous son públics, els pots buscar. Per nivell de feina i de responsabilitat, molts treballadors de la privada cobren més, amb cotxe d'empresa, telèfon pagat, dietes, etc... Els profes rien de rien... vas de colònies i sortides amb alumnes organitzant com pots la teva familia i pagant cangurs; truques pares des del teu mòbil; corregim i preparem fora d'hores .. Qui vulgui ser profe, que faci una llicenciatura, un màster i s'apunti a la borsa complint els requisits. Estarà uns anys treballant lluny de casa amb condicions precàries (sense cobrar a l'estiu, etc...). Així de fàcil !
    • Icona del comentari de: Laura Codina a març 12, 2022 | 13:38
      Laura Codina març 12, 2022 | 13:38
      Sí que hi ha gent que ho deixa, i tant! Els sous son públics, els pots buscar. Per nivell de feina i de responsabilitat, molts treballadors de la privada cobren més, amb cotxe d'empresa, telèfon pagat, dietes, etc... Els profes rien de rien... vas de colònies i sortides amb alumnes organitzant com pots la teva familia i pagant cangurs; truques pares des del teu mòbil; corregim i preparem fora d'hores .. Qui vulgui ser profe, que faci una llicenciatura, un màster i s'apunti a la borsa complint els requisits. Estarà uns anys treballant lluny de casa amb condicions precàries (sense cobrar a l'estiu, etc...). Així de fàcil !
  3. Icona del comentari de: ERC nomes sap trinxar, destruir, espanyolitzar a març 11, 2022 | 05:52
    ERC nomes sap trinxar, destruir, espanyolitzar març 11, 2022 | 05:52
    Erc nomes sap crear problemes, misèria i espanyolisme del nefast junqueras. Erc el cancer definitiu de Catalunya
  4. Icona del comentari de: avia a març 11, 2022 | 07:17
    avia març 11, 2022 | 07:17
    Totalment d'acord i no he sigut docent en la meva vida laboral, pero si mare i de mestre i tot es un desgavell. Anims mestres, per despistar d'altres coses ara us toca el rebre. Quan apendran els politics a fer la seva feina i defensar els interesos de la comunitat, per exemple defensan ells el 25 % de catala de cara a Madrid i no traspassar-ho tot cap avall per disimular.
    • Icona del comentari de: Donec pelcul a març 12, 2022 | 09:29
      Donec pelcul març 12, 2022 | 09:29
      Juga al parxis i deixa aquest fil, que no t'enteres de res de res! Com diria en Juanca, por qué no te callas!
  5. Icona del comentari de: mn a març 11, 2022 | 08:32
    mn març 11, 2022 | 08:32
    ganduls
    • Icona del comentari de: Poca escola tens al darrere a març 11, 2022 | 08:46
      Poca escola tens al darrere març 11, 2022 | 08:46
      A tu et devia educar (és un dir) el Cambray.
  6. Icona del comentari de: Veritat sempre a març 11, 2022 | 08:53
    Veritat sempre març 11, 2022 | 08:53
    Els professors han de tenir i fer una prova que validin que tinguin les competències del C2. Tot bé del 25% i com mirar de tapar la mani ja convocada molt abans per desacord de les decisions judicials. Però com no pot ser d'una altra manera, els infiltrats nyols, que també són a l'educació catalana, miren de trencar i embolicar més la troca. Qui no tingui el C2 que vagi a la privada, ja n'hi ha prou.
  7. Icona del comentari de: Mestres a març 11, 2022 | 10:02
    Mestres març 11, 2022 | 10:02
    Amb l'excusa del canvi de calendari escolar què pretenen els vaguistes ? S'ha de dir que el nou calendari s'acosta més al que ja fan alumnes catalans que viuen a les comarques catalanes de sobirania francesa, així el curs 2021 / 2022 el varen començar el proppassat 2 de setembre del 2021, un dia abans havien començat els docents. Aquests nois i noies catalans que no son sota sobirania espanyola, començaran les vacances d'estiu el 7 de juliol. Sense eixir de Catalunya, més enllà d'Espanya hi ha vida i altres formes de viure-la.
  8. Icona del comentari de: Julia Benet a març 11, 2022 | 14:18
    Julia Benet març 11, 2022 | 14:18
    Autònoms hauríeu de ser una bona temporada tots els funcionaris. No faríeu tantes vagues, no.
    • Icona del comentari de: Poc nivell a març 11, 2022 | 14:36
      Poc nivell març 11, 2022 | 14:36
      Poques en fan. Però negar el dret de protestar a algú perquè és funcionari deixa clar els teus prejudicis i el teu minso nivell de democràcia.
  9. Icona del comentari de: Doctor Strangelove a març 12, 2022 | 09:27
    Doctor Strangelove març 12, 2022 | 09:27
    El paio diu, els professors som molt diferents dels metres! Nano, que tu ets mestres, els professors som a la uni, on es fa docència i recerca, xaval! I encara diu més, és que hi ha mestres que porten quaranta anys fent la mateixa assignatura i ara volen que en facin de diferents! Quina barra! Això sí, té raó en el tema notes, han de ser numèriques com han estat tota la vida, i si un té menys de 5 està suspès i a repetir l'assignatura com es fa a la uni, i com es feia fa molts anys a secundària, quan encara s'ensenyava quelcom! Doc.
    • Icona del comentari de: Lionel Mandrake a març 12, 2022 | 18:23
      Lionel Mandrake març 12, 2022 | 18:23
      Ja ha escrit el seu comentari cínic el mestretites Strangelove.doc
    • Icona del comentari de: Ja ha parlat el bidell a març 13, 2022 | 11:42
      Ja ha parlat el bidell març 13, 2022 | 11:42
      L'única recerca que has fet tu és al bar de la uni, i allà t'han de treure a patades per plasta.
  10. Icona del comentari de: Sofia a març 12, 2022 | 11:39
    Sofia març 12, 2022 | 11:39
    Quan la competència de govern la tenen els incompetents, com que no tenen capacitat d'argumentar i menys de convèncer, fan servir fòrmules autoritàries imperatives. Si afegim la voluntat intervencionista de les esquerres maldestres que estem patint, s'explica la forma tirànica de procedir. Que el professorat faci vaga, o no, se'ls en fot als del govern. Tiraran pel dret amb tossuderia i prepotència i trepitjaran fort, que és el que els satisfà.
  11. Icona del comentari de: Laura Codina a març 12, 2022 | 13:38
    Laura Codina març 12, 2022 | 13:38
    Sí que hi ha gent que ho deixa, i tant! Els sous son públics, els pots buscar. Per nivell de feina i de responsabilitat, molts treballadors de la privada cobren més, amb cotxe d'empresa, telèfon pagat, dietes, etc... Els profes rien de rien... vas de colònies i sortides amb alumnes organitzant com pots la teva familia i pagant cangurs; truques pares des del teu mòbil; corregim i preparem fora d'hores .. Qui vulgui ser profe, que faci una llicenciatura, un màster i s'apunti a la borsa complint els requisits. Estarà uns anys treballant lluny de casa amb condicions precàries (sense cobrar a l'estiu, etc...). Així de fàcil !
    • Icona del comentari de: Solc a març 13, 2022 | 14:12
      Solc març 13, 2022 | 14:12
      Doncs què esperes a deixar-ho correr! Ves a l'empresa privada, on lliguen els gossos amb llonganisses. Fes la prova i després ho expliques. No em crec la sonsònia aquesta. Tu no has treballat a l'empresa privada. I si ho has fet no amb el mateix sou, horari i vancances.
    • Icona del comentari de: Solc a març 13, 2022 | 14:17
      Solc març 13, 2022 | 14:17
      Veig que tu aviat canviaràs de feina.
  12. Icona del comentari de: Escola catalana en llengua i continguts a març 13, 2022 | 13:08
    Escola catalana en llengua i continguts març 13, 2022 | 13:08
    Escola catalana en llengua i continguts! Mentre durin l'ocupació del país, la llengua l'hem de defensar nosaltres, la Generalitat de Vichy està lligada de peus i mans i dels autonomistes tampoc en podem esperar res. La llengua és defensa no canviant d'idioma davant els inadaptats, evitant els establiments que no atenen en la llengua del país, consumint, sempre que sigui possible productes etiquetats en català i evitant els continguts audiovisuals en llengua colonial, molt particularment, desconnectant de TV3 tant punt apareguin continguts en la llengua de l'ermot central

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa