Nou matí d’incidències a Rodalies, amb trens suprimits i retards puntuals a diverses línies tot i la desconvocatòria de la vaga dels treballadors de Renfe i Adif aquest diumenge al vespre. Segons Renfe, els problemes al servei aquest dilluns a primera hora venen motivats precisament per l’acord “d’última hora” entre el Ministeri de Transports, Conselleria de Territori i els sindicats. L’operador assegura que ha tingut dificultats per reprogramar serveis que s’havien suprimit d’acord amb els serveis mínims establerts per la vaga.
📢#ATENCIÓ!
— Rodalies Catalunya (@rodalies) March 17, 2025
🟡Degut a la desconvocatòria de vaga d'ahir a última hora, es poden produir supressions puntuals de trens i algun retard. Consulteu l'estat del servei als monitors de les estacions, l'app de Rodalies i a la pàgina web.
A banda dels problemes relacionats amb la fi de la vaga i la reorganització del servei, Rodalies ha informat que una incidència tècnica en un tren a l’estació de Plaça Catalunya ha provocat retards en les línies R1, R3 i R4.
L’amenaça dels sindicats força la mà d’ERC
L’amenaça dels sindicats de bloquejar el servei de Rodalies durant set jornades de vaga, sumat als problemes diaris que ha patit el servei des de la fi de les obres al túnel de Roda Berà, han obligat ERC a moure fitxa. Els republicans, conscients que el traspàs “només serà possible de la mà dels treballadors”, han acceptat que el Grup Renfe tingui “transitòriament” la major part de l’accionariat de la societat mixta Estat-Generalitat que ha de gestionar Rodalies, tal com va explicar el diumenge aquest diari.
És una fórmula que dona marge per “buscar la fórmula de preservar els drets dels treballadors, sobretot el dret a la mobilitat”, una de les grans preocupacions dels treballadors. Des d’ERC recorden que l’acord pel traspàs de Rodalies ja contemplava “mecanismes de variació dels percentatges” en la participació de l’empresa i justifiquen la reculada perquè és la “fórmula més eficient per avançar” en la resta de carpetes. “Sense treballadors, els trens no es posarien en marxa”, justifiquen.
En els pròxims dies ERC té previst reunir-se “en els pròxims dies” amb els governs espanyol i català per abordar els detalls del nou acord i perfilar les següents etapes. El més immediat és concretar la nova societat mixta que gestionarà Rodalies, que hauria d’estar creada “abans del 31 de desembre”.
Què diu el nou acord amb els sindicats de Renfe i Adif?
L’acord signat pel Ministeri de Transports i el Departament de Territori, que havia estat prèviament consensuat amb ERC, estableix que Renfe constituirà una filial, que tindrà una participació majoritària de Renfe Viatgers i formarà part del Grup Renfe. Així, els treballadors estaran sota el paraigua del conveni col·lectiu de l’operador, de l’acord de Garanties i de la resta d’acords laborals vigents al grup. D’altra banda, la nova filial estarà presidida per la Generalitat, que tindrà majoria en el Consell d’Administració.
ERC dona ara un marge de dos per trobar els “mecanismes adequats” per garantir els drets laborals dels treballadors abans que la companyia passi a estar adscrita a la Generalitat. El pacte inclou que la futura “alteració de la participació accionarial” es farà amb la participació dels sindicats. Fonts republicanes insisteixen que l’objectiu final és que hi hagi una “empresa 100% catalana” que gestionarà Rodalies i insisteixen que el traspàs és un repte “molt complex” i “ple d’obstacles” que s’allargarà durant anys.
La CGT es despenja de l’acord majoritari
L’acord per desconvocar la vaga compta amb el suport de Semaf, CCOO, UGT, SF i SCF, però no de la CGT, que s’ha despenjat del pacte i ha anunciat noves protestes aquest dilluns a Catalunya. El sindicat díscol ha convocat una manifestació a l’Estació de Sants per reivindicar la integritat de les empreses i les plantilles de Renfe i Adif.