El 2025 estava marcat en vermell en el calendari de Rodalies de Catalunya, que afronta el traspàs de competències a la Generalitat i una renovació important de la infraestructura. Sis mesos més tard d’arribar al Palau de la Generalitat, Salvador Illa manté el compromís del PSC amb ERC i promet fer “passos endavant” en el traspàs aquest mateix mes de gener. Els primers mesos de l’any haurien de servir per tramar el redactat dels estatuts de l’empresa “mixta” que gestionarà el servei, un redactat que Illa vol tractar amb els grups parlamentaris, especialment amb ERC.

Però el traspàs del servei a Catalunya, una qüestió gens menor i encara amb força ombres, no és l’única prova de foc que afronta aquest any el servei, que renova part important de la infraestructura. Els canvis al túnel de Roda de Berà obliga a tallar el tram entre Sant Vicenç de Calders i Tarragona fins al març. Un cop finalitzat, serà el torn del tram entre Parets del Vallès i la Garriga. Dos talls grans que posaran a prova un cop més Rodalies.

Leopoldo Maestu, Salvador Illa, Óscar Puente i Cristina Andériz durant la presentació dels nous Rodalies fabricats a Alstom | Albert Hernàndez (ACN)

Renovació entre Sant Vicenç de Calders i Tarragona

Els primers dies van ser confusos, amb força interrogants i milers de passatgers obligats a canviar hàbits. Els treballs en el tram de Rodalies que uneix Sant Vicenç de Calders i Tarragona tenen un pressupost de 16 milions i han d’adequar l’estructura del túnel de Roda de Berà al corredor mediterrani. Les obres adeqüen les vies a l’ample internacional i instal·len un tercer carril.

Més d’una entitat de la zona havien demanat que el corredor mediterrani passés per l’interior, un fet que hagués evitat, defensaven, aquestes molèsties a Rodalies. Sigui com sigui, Europa Press explica, citant fonts del ministeri de Transports, que les obres culminaran al març, dins del calendari marcat. El servei quedarà restablert al juny, un cop hagin acabat les proves.

Tall entre Parets del Vallès i la Garriga

El segon gran tall de l’any arribarà poc després de culminar les obres del túnel de Roda de Barà. Transports té previst iniciar les obres de desdoblament de l’R3 entre l’Hospitalet de Llobregat i Puigcerdà a l’estiu. El ministeri argumenta que el fet que només hi hagi una única via provoca que qualsevol incidència generi afectacions de gran envergadura, argument que fan servir per defensar els treballs en aquest tram. Les obres apunten a una durada de 10 mesos.

La millora d’aquest tram va tenir una primera prova entre 2023 i 2024, amb una petita renovació que va obligar a suspendre el servei durant cinc mesos. El servei alternatiu que es va facilitar aleshores va generar dubtes i les plataformes s’han mobilitzat perquè el pròxim tall generi menys molèsties.

Més dubtes generen les obres d’integració del servei a Sant Feliu del Llobregat o les obres de La Sagrera a Barcelona.

Més notícies
Notícia: Tallada l’R1 de Rodalies per un atropellament a Pineda de Mar
Comparteix
Renfe ha gestionat un servei alternatiu per carretera mentre es restableix la circulació
Notícia: Crítiques al pla milionari de Rodalies per no abordar els problemes estructurals
Comparteix
Des de CCOO reconeixen que les mesures suposen un pas endavant, però alerten que només corregeixen una part de l’abandonament en les inversions en infraestructures
Notícia: L’any del traspàs de Rodalies: revifar un servei obsolet i poc fiable
Comparteix
La conselleria de Territori encara l'any amb l'objectiu de desplegar el canvi de governança ferroviària sota la pressió política i social per dignificar el servei
Notícia: Suspès el servei de Rodalies per carretera a Tarragona per les pluges
Comparteix
Als efectes pel temporal, se sumen les restriccions viàries decretades pel Govern català al sud del país

Comparteix

Icona de pantalla completa