Renfe ha decidit sacsejar els serveis d’alta velocitat per fer front a la creixent competència dels nous operadors. La companyia ferroviària ha decidit separar l’oferta ferroviària de l’alta velocitat i l’AVE deixarà de fer parada a ciutats com Tarragona i Lleida, que passaran a dependre exclusivament dels trens Avlo, el servei de baix cost de Renfe. D’aquesta manera, l’AVE tradicional farà el trajecte Madrid-Barcelona de manera directa o amb només una parada, a Saragossa. Renfe ha matisat que els canvis no afectaran la freqüència de pas de trens a Tarragona i Lleida.
El president de Renfe, Raül Blanco, va avançar en declaracions a El País que la idea de l’operador públic és replicar la mateixa estratègia a la resta de corredors on ara mateix només circula l’AVE, però depenen de les entregues dels nous trens que han comprat. Al corredor Barcelona-Madrid, que serà la primera a veure els canvis. El servei Avlo farà totes les parades de la línia –Tarragona, Lleida, Saragossa, Calataiud i Guadalajara– en un viatge de 3 hores i 45 minuts, mentre que l’AVE només farà a parada a Saragossa i connectarà Barcelona i Madrid en 2 hores i 30 minuts.

El servei de baix cost agafa protagonisme
“L’Avlo serà el servei universal d’alta velocitat i estarà disponible a totes les relacions comercials que operem, sempre en funció del material disponible”, va explicar Blando al diari del Grupo Prisa. “La intenció és a més que pari a totes les estacions, mentre que l’AVE estarà més centrat en els trajectes directes. D’aquesta manera, volem preparar-nos per assumir el creixement de la demanda del ferrocarril que ja s’està experimentant i captar també la demanda d’altres mitjans com la carretera”.
Segons Renfe, la implantació del canvi de la distribució dels serveis serà de manera gradual i a mesura que entrin en servei els nous trens. El servei de baix cost ja funciona a les línies Barcelona-Madrid i València-Madrid. El 27 de març el servei de baix cost arribarà a la línia Alacant-Madrid i a partir del juny estarà disponible a les línies Sevilla-Madrid i Màlaga-Madrid. Encara no hi ha data pel desembarcament a les línies del nord d’Espanya.