Fonts del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana han carregat aquest dijous contra la Generalitat, a qui han acusat de “voler crear soroll” entorn de Rodalies. “La Generalitat té tots els informes i la informació des de fa vuit anys, i és per això que ha sortit publicada en els últims dies després de rebre una petició per transparència”, han assenyalat aquestes fonts, que han insistit que la transparència és “absoluta”. Pel que fa a l’avaria a la línia R2 Sud, el Ministeri està estudiant per què es va produir la incidència i insisteix que la hipòtesi del llamp va ser “precisament una hipòtesi” i que encara s’està investigant. “La Generalitat sap tot el que estem fent, després podran dir el que vulguin, però ho saben“, han assegurat abans d’afegir que han convertit la qüestió de Rodalies “en soroll”.
El Ministeri admet que la xarxa “té massa incidències”, un 32% de les quals són responsabilitat d’Adif. Un 27% de les incidències es deu a les infraestructures i un 37% a altres causes entre les quals hi ha el vandalisme, els suïcidis, els accidents i les causes atmosfèriques. Per fer front a aquestes incidències, les fonts del Ministeri han explicat que s’està invertint en material mòbil, és a dir, amb la compra de 101 nous trens, i en una major dotació de recursos humans. En aquest sentit, s’ha incrementat la plantilla de maquinistes en un 8% des del 2018 fins a arribar als 800 maquinistes. També s’ha pactat un pla de xoc de manteniment d’Adif amb més pressupost per als contractes de manteniment i amb una disminució del temps de resposta a les incidències.
Acusen el Govern de voler “enganyar” la gent
Fonts del Ministeri fan una defensa aferrissada de la ministra Raquel Sánchez, que ha estat reprovada dues vegades arran d’aquesta greu incidència a l’R2 Sud. “Tenim tota la voluntat política i la voluntat tècnica, però reprovem a la ministra, no passa res, encara que estigui fent més del que s’havia fet mai“, han expressat abans de preguntar quin altre ministre ha fet més que ella. “Han volgut convertir això en soroll quan mai s’havia fet tant com ara”, han insistit.

Fonts del Ministeri asseguren que és “insultant” que la Generalitat digui que no hi ha inversió. “La mentida que no invertim a part de ser falsa té un component de desconèixer la realitat o d’enganyar la gent. Hem de fer miracles per poder fer circular trens perquè tenim moltes obres per millorar la xarxa”, han argumentat.
6.345 milions d’euros: “Xifres que no s’havien vist mai”
Aquestes fonts han insistit que el Pla de Rodalies preveu una inversió de 6.345 milions d’euros, dels quals fins al desembre del 2022 se n’han executat 975,52. Aquesta xifra representa un 34% de la inversió prevista per al període 2020-2025. “Són xifres que no s’havien tingut mai i és important veure el que s’està conreant per al futur”, han assegurat aquestes fonts. Tot i que la voluntat és reduir les incidències gràcies a aquestes inversions, el Ministeri assenyala que “els usuaris continuen confiant i utilitzant Rodalies com demostra que s’hagin recuperat els nivells prepandèmia d’oferta i demanda”.
Rodalies té 1.200 km de xarxa, més de 300.000 trens per any, 26,5 milions de minuts de servei i 108 milions de viatgers anuals. Actualment s’està invertint en la compra de 101 nous trens i en una major dotació de recursos humans.