El Món - Notícies i actualitat d'última hora en Català
Salut llança un pla de xoc de 110 milions per reduir les llistes d’espera

El Departament de Salut ha presentat un pla de xoc de 110 milions d’euros per reduir les llistes d’espera als hospitals catalans aquest mateix any. La conselleria vol que els centres facin 142.000 proves diagnòstiques, 140.000 consultes a especialistes i 35.000 operacions més que el 2022 per buidar les llistes d’espera. El pla també vol que baixin els temps d’esperar per les visites a l’atenció primària amb l’objectiu que a finals d’any el 90% dels usuaris tingui cita en cinc dies.

El conseller de Salut, Manel Balcells, ha defensat que es tracta d’un pla “realista” i ha assegurat que les mesures que es volen impulsar equivalen a”300 metges i 100 infermeres” addicionals però canviant processos organitzatius. Les llistes d’espera són un dels problemes endèmics de la sanitat catalana, però des de l’esclat de la pandèmia s’ha agreujat. El mateix Balcells va assegurar que els temps d’espera eren “inacceptables”.

Balcells ha insistit que la proposta de treball del departament és “rigorosa” i “possibilista” i confia que de cara al 2024 les proves diagnòstiques i les operacions es faran dins del temps que marquen els protocols. El conseller ha reconegut que durant aquest any és impossible que això succeeixi. Salut espera que les millores es comencin a notar en uns sis mesos i que a finals d’any el canvi sigui “molt substancial”.

Els investigadors del projecte de radiòmica de l’Hospital de Bellvitge / Cedida
Els investigadors del projecte de radiòmica de l’Hospital de Bellvitge / Cedida

Salut vol reduir l’espera a l’atenció primària

El departament també vol reduir els temps d’esperar per obtenir una cita a l’atenció primària. A finals del 2022, només la meitat dels usuaris aconseguia cita al cap de cinc dies i el 70% als deu. Salut vol que enguany el 70% dels pacients aconsegueixin la cita al cap de cinc dies i el 90% als deu. Per aconseguir-ho, l’Institut Català de la Salut (ICS) vol reduir les visites per fer tràmits, millorarà les consultes electròniques i concentrarà les visites dels pacients crònics o amb factors de risc perquè hagin d’anar menys sovint al CAP.

La millora de l’atenció telefònica també serà un dels puntals del nou pla. Salut vol que les respostes al primer intent passin del 61% al 85% i la resposta en les primeres 12 hores passi del 81% al 95%. El departament també vol que els usuaris, a més d’un metge i una infermera, tinguin un administratiu de referència amb agenda pròpia i preveu formar uns 2.000 administratius.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Serafí Bandarra i Grataconys a març 07, 2023 | 08:50
    Serafí Bandarra i Grataconys març 07, 2023 | 08:50
    Sembla mentida que no comprenguin que el pacient pateix per la malaltia y per l'angoixa

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa