Nova polèmica per la llengua. Clients d’un restaurant de Vilafranca del Penedès ha denunciat púnlicamrnt que els van fer fora del local perquè havien demanat ser atesos en català. Tanmateix, els responsables del local han recordat que la normativa obliga els establiments a entendre el català perquè els clients puguin expressar-se en aquesta llengua però no hi ha cap obligació del personal de parlar-la. També asseguren que els clients van tenir una actitud ”intolerant”.
Aquest dimarts, un perfil de Twitter ha denunciat que l’establiment Platets, ubicat a l’avinguda Barcelona, ha discriminat lingüístcament dos coneguts seus. Segons explica, a l’hora de dinar, la primera persona que ha atès els dos comensals ha estat la cambrera, a qui han demanat que els parlés en català. Ella ha justificat que és andalusa, els ha pres nota i ha marxat a la cuina. La situació s’ha complicat quan s’ha apropat a ells el que creuen que era l’encarregat que, després d’una discussió, els ha fet fora i els ha demanat que no tornin al restaurant.

Segons la versió de l’usuari de Twitter, els seus dos amics han volgut dinar al restaurant Platets, “ben conegut i concorregut a Vilafranca”. Una noia els ha assignat la taula i ha agafat la comanda, adreçant-se a ells en castellà mentre ells ho feien en català. Quan li han demanat que els parlés en català ella ha assegurat que és andalusa. Després de marxar amb la nota presa a la cuina, un altre cambrer s’ha apropat a la taula.
L’encarregat els crida mentre marxen del restaurant
El que segurament era l’encarregat els ha preguntat, també en castellà, què havia passat i ells han explicat que només havien demanat, “amb total educació, ser atesos en català. El treballador els ha respost amb “molt mala educació” que si no estaven contents, ja podien marxar. Els dos clients han decidit marxar i, mentre sortien del local, l’home els ha escridassat, els ha titllat de “maleducats i racistes” i els ha prohibit tornar al restaurant.
El restaurant culpa els comensals
Per la seva banda, Platets ha respost al tuit i ha assegurat que van ser els clients qui van faltar el respecte a la treballadora. Relaten que un dels comensals es va dirigir a la cambrera en un to amenaçador. També recorden que la normativa de la Generalitat no exigeix en cap cas que el personal que atengui els clients parli català, sinó que l’entengui, per no obligar els clients a canviar de llengua. I subratllen que aquesta norma el Platets la compleix i la va complir en el cas que ha provocat la polèmica. A més a més, el local es queixa de la ”manca de respecte” dels clients. La rèplica es va fer un un tuit que després ha quedat esborrat perquè s’ha eliminat el compte del restaurant, però aquí sota es pot llegir el que deia el text.
La piulada portava adjuntada una captura d’imatge de la normativa de la Generalitat sobre l’obligació d’entendre el català però no de parlar-lo.
