Plataforma per la Llengua ha informat d’un “èxit en marxa” amb la franquícia de crestes argentines Tío Bigotes, que ha començat a introduir el català en els seus menús i cartes després de 27 denúncies d’activistes per la llengua. Així ho ha informat l’ONG del català en un fil al seu compte d’X, on ha remarcat que hi ha hagut 18 denúncies per part de voluntaris de l’entitat a locals de Barcelona, 7 en altres poblacions de l’àrea metropolitana i 2 a Tarragona.
L’entitat en defensa de la llengua ha remarcat que aquestes queixes per incomplir el Codi de Consum, que estableix que les cartes de menjars i begudes han d’estar a disposició de la clientela almenys en català, “han tingut un impacte evident en la política empresarial de Tío Bigotes que, en alguns, ha començat a afegir menús i cartes en català”.
Amb tot, la plataforma que presideix Òscar Escuder remarca que aquesta cadena és un exemple clar “de les dificultats que tenim per fer prevaldre els drets lingüístics en els models empresarials franquiciats” perquè quan fan una denúncia només es denuncia un “únic local, que té un NIF diferent de la resta de locals de la marca”.
✅ ÈXIT EN MARXA
— Plataforma per la Llengua – Catalunya (@PLlCatalunya) September 9, 2025
18 denúncies fetes per voluntaris a locals de Barcelona, 7 en altres poblacions de l'àrea metropolitana i 2 a Tarragona han tingut un impacte evident en la política empresarial de Tio Bigotes que, en alguns, ha començat a afegir menús i cartes en català. pic.twitter.com/Tpn07BftTK
Treball conjunt entre Plataforma per la Llengua treballa i l’Agència Catalana del Consum
Davant aquesta situació, Plataforma per la Llengua ha explicat que fa mesos que treballa amb l’Agència Catalana del Consum per revertir aquesta situació i aconseguir que quan adrecen una denúncia a una marca franquiciada, “la matriu de la marca sigui avisada i col·labori per fer complir amb la normativa entre els seus franquiciats”. “Això ens està permetent fer economia d’escala i millorar el paisatge lingüístic del comerç del país substancialment”, sentencia.
Tío Bigotes, que disposa de pàgina web en català, és propietat de l’argentí Raúl González, que l’any 2009 va obrir el primer local de la cadena a Barcelona per homenatjar el seu tiet, que va emigrar de Lugo a l’Argentina durant la postguerra, i des d’aleshores no ha parat de créixer. Actualment, l’empresa compta amb una trentena de locals a Catalunya, la majoria d’ells a Barcelona, dos a París a França, un a Lituània i un altre a Països Baixos.