Nou cas de discriminació lingüística en l’àmbit de la salut. En aquesta ocasió, Plataforma per la Llengua ha denunciat que un metge del servei d’urgències de l’Hospital Universitari Dexeus de Barcelona, que pertany al grup QuirónSalud, es va negar a atendre una pacient amb amnèsia perquè volia parlar en català, i el volant de prestació assistencial reconeix els fets, en responsabilitza la pacient per haver-se negat a parlar en castellà i titlla la petició de la pacient de “grotesca i xenòfoba”. L’entitat considera que els fets són “especialment greus” perquè, a més, el centre hospitalari va fer esperar una hora més a la pacient per trobar un metge que l’entengués en català, i també lamenta que el centre hospitalari, tot i admetre els fets, no s’ha compromès a prendre cap acció contra el professional de la salut. L’ONG del català exposa en un comunicat que el volant és “una prova de la impunitat que senten els responsables de les agressions lingüístiques”, i ha demanat al Departament de Salut que prengui les “mesures pertinents” contra el metge i l’hospital.
Els fets es remunten al diumenge 15 de setembre al vespre, quan la usuària va acudir a l’hospital amb el marit perquè havia tingut un episodi d’amnèsia temporal durant el matí, ja que havia arribat a casa sense recordar d’on venia. El metge que els va atendre els va demanar que parlessin en castellà i, quan la pacient li va preguntar si no hi havia ningú que entengués el català, ell li va respondre que no. No satisfet amb això, i segons el relat de la pacient, el metge del centre es va enfadar i li va etzibar: “Estamos en España y aquí se habla español, pues hablemos español y nos entenderemos todos“. Davant d’aquesta situació de discriminació, la pacient va reclamar el seu dret a ser atesa en llengua catalana, perquè és “a Catalunya”, i va demanar al metge “més empatia per no crear més angoixa i preocupació”.
El professional sanitari no va cedir a la petició de la pacient, sinó que la va acusar de “xenofòbia”, “maleducats” i va marxar de la sala, fet que va fer que el marit de la pacient el seguís per recriminar-li que deixessin la dona sense atenció mèdica. Va haver de passar una hora perquè l’hospital atengués la dona amb un metge que no parlava català, però que afirmava que l’entenia, i un traductor al costat. La situació viscuda per la pacient va quedar reflectida en el volant de prestació assistencial, però la responsabilitza a ella de la situació que es va produir. Plataforma per la Llengua opina que el text, signat pel segon metge, és d'”un cinisme i una violència manifestos, a més d’un insult a la pacient”.

Plataforma per la Llengua denuncia la “sensació d’impunitat”
La pacient, que ha estat assessorada per l’entitat presidida per Òscar Escuder, va interposar una queixa a l’Hospital Universitari Dexeus i, en la resposta, l’hospital va reconèixer els fets. “El professional degué haver buscat i adoptat mesures de contingència davant la situació: sol·licitant la col·laboració d’un altre facultatiu que pogués atendre-la en català o buscant el suport d’altres professionals com a traductors”, reconeix el centre hospitalari Dexeus. Tot i que en la carta l’hospital es disculpa i afirma que “es prendran les mesures oportunes per evitar situacions similars en el futur”, no es compromet a investigar els fets per sancionar els professionals implicats en aquest cas de vulneració de drets lingüístics.
D’altra banda, denuncia que la inacció de Dexeus també es deu a la “impunitat que sap que té l’hospital per no investigar els fets ni sancionar-ne els responsables quan es tracta d’una discriminació lingüística” i reclama a la Generalitat que prengui mesures contra el metge per “negar l’atenció mèdica i ometre el deure de socors per raons lingüístiques” i contra l’hospital com a “màxim responsable” de l’atenció dels pacients. A més, en paral·lel a això, l’entitat ha informat que està gestionant una queixa al Col·legi de Metges de Barcelona perquè també prengui mesures contra aquest professional de la salut.