El català ha aconseguit passar pantalla i està escalant posicions a internet. Un canvi d’algoritme que el gegant Google va començar a aplicar a partir de l’agost del 2023 està revertint la tendència a la baixa de la visibilitat del contingut en llengua catalana. De fet, els efectes ja s’estan notant i en aquest últim any s’ha registrat una recuperació del 18% en aquesta visibilitat del català al cercador.
Així ho constata un informe conjunt realitzat per la Fundació .cat i l’Aliança per la Presència Digital del Català, que ha observat una millora general de la llengua catalana en aquest context digital. En aquest sentit, cal recordar que el pes relatiu del contingut en català en les visites procedents del cercador de Google va caure per sota del 34% a finals del 2022, unes dades molt preocupants que es van mantenir durant gairebé vuit mesos del 2023. Després de ser interpel·lat per l’Aliança amb les dades, Google va aplicar el canvi, assegurant que interpretava millor les intencions dels usuaris.
Un cop aplicada l’esmentada modificació, el trànsit del contingut en català ha arribat a tenir un pes del 52%. Per a l’estudi realitzat per les entitats catalanes, tal com s’havia fet anteriorment, s’ha analitzat el trànsit d’uns 600 dominis i subdominis multilingües. Els seus impulsors tenen previst actualitzar la investigació en un termini d’uns sis mesos per analitzar si la tendència a l’alça es manté estable després de l’actualització de Google va començar a aplicar el passat mes de març.
Presentem un nou estudi sobre el posicionament del català a les cerques de Google.
— Aliança per la presència digital del català (@digitalencatala) June 7, 2024
Aquest estudi confirma que el pes del català a les cerques va augmentar 18 punts amb el nou algorisme de @Google.
Per a més informació consulta l'informe al nostre web https://t.co/qB2RoKJrya pic.twitter.com/WLw5BtaHAC
Campanya viral per posar fi a la discriminació del català
Cal recordar que el celebrat canvi d’algoritme de Google va coincidir amb la viralització d’una campanya on centenars de persones van compartir un missatge reclamant a Google que deixés de discriminar el català i solucionés el problema. “Estimat Google. La meva llengua materna és el català. Em decep veure que en els últims temps en les meves cerques apareixen articles en castellà abans que en català. Podeu revisar-ho? Gràcies”, diu la plantilla del missatge que centenars d’usuaris van piular i que podria haver contribuït al canvi d’algoritme.